Go Map نقشه
از سوی یك مقام مسول معاونت علمی؛

شاخصهای اقتصادی ارزیابی شرکت های دانش بنیان

شاخصهای اقتصادی ارزیابی شرکت های دانش بنیان

به گزارش نقشه، معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی نظام جدید ارزیابی و پشتیبانی از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان را شرح داد.



به گزارش نقشه به نقل از مهر، علی اسدی فر در نشست خبری معرفی نظام جدید ارزیابی و پشتیبانی از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان که بامداد امروز با حضور دهقانی فیروزآبادی معاون علمی برگزار شد، اظهار نمود: در قانون جدید ارزیابی دانش بنیان ها یک بازآرایی در حمایت ها صورت گرفته و تغییر رویکرد از حمایت عمومی و یکسان از همه شرکت ها به حمایت هوشمند بر مبنای نقشه راه رشد از هر شرکت اتفاق افتاده است.
حمایت های پایه و اولیه از دانش بنیان ها/از امریه سربازی تا تولید بار اول
معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ضمن اشاره به حمایت های پایه (براساس ارزیابی اولیه) و حمایت های خاص (نیازمند ارزیابی حین حمایت) از دانش بنیان ها اظهار داشت: حمایت های پایه شامل اعطای برند دانش بنیان، معرفی به صندوق ها برای تسهیلات محدود، امریه سربازی، استقرار در کاربری مسکونی و حمایت های خاص شامل تولید بار اول، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری، حضور در کنسرسیوم ها و پروژه های کلان و تسهیلات بزرگ می شود.
اسدی فر در ادامه تصریح کرد: در مدل جدید ارزیابی و حمایت باید حمایت های همه نهادها از شرکت ها و فناوران در چارچوب یک نقشه جامع و منسجم که هماهنگ با نقشه راه رشد شرکت هاست عرضه شود همینطور برای همه حمایت ها باید شاخصهای اثربخشی تعیین و رصد شود.
شاخص های اقتصادی ارزیابی شرکتهای دانش بنیان
وی به شاخصهای اقتصادی ارزیابی شرکتهای دانش بنیان (پذیرش) اشاره نمود و اظهار داشت: برای دانش بنیان های نوپا فروش کل بین صفر تا ۵۰ میلیاردریال ناظر به آخرین اظهارنامه مالیاتی قطعی، دانش بنیان های نوآور فروش کل بیشتر از ۵۰ میلیاردریال ناظر به آخرین اظهارنامه مالیاتی لحاظ می شود و برای این دانش بنیان ها سهم فروش کمتر از ۵۰ درصد است. برای دانش بنیان های فناور هم فروش کل بیشتر از ۵۰ میلیاردریال هم در نظر گرفته شده و سهم فروش آنها باید بیشتر از ۵۰ درصد باشد.
معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری شاخصهای ارزیابی رشد شرکتهای دانش بنیان نوپا، نوآور و فناور را در سه بخش ورودی، فرایند و خروجی تقسیم کرد و اظهار داشت: در قسمت ورودی سهم نیروی انسانی تحقیق و توسعه، میزان جذب سرمایه از شرکتهای تخصصی حوزه خود یا نهادهای مالی یا میزان سرمایه گذاری در استارت آپ ها و شرکتهای نوپا اهمیت دارد همینطور در قسمت فرایند مستندات تحقیق و توسعه و طراحی و مهندسی، وجود قراردادهایی در خصوص همکاری فناورانه، معرفی بوسیله ی یک نهاد تخصصی معتبر (ستادهای توسعه فناوری) و همینطور دارا بودن مستندات حسابرسی رسمی همچون این شاخص ها در قسمت فرایند محسوب می شوند.
اهمیت میزان فروش محصولات و پتنت بین المللی در ارزیابی ها
وی افزود: در قسمت خروجی هم میزان و نرخ رشد فروش محصولات / خدمات دانش بنیان، تعداد محصولات فناورانه و سطح آنها (میزان فروش محصولات فناورانه با رشد پایدار در سه سال اخیر) داشتن پتنت بین المللی گرنت شده، داشتن فناوری فروخته شده، داشتن مشتری تخصصی پایدار، میزان و نرخ رشد محصولات فناورانه قابل اهمیت است.
تقسیم بندی شرکتهای دانش بنیان برپایه نرخ رشد
اسدی فر افزود: در نظام رتبه بندی سالانه شرکتهای دانش بنیان، شرکت ها در سه دسته دانش بنیان نوپا و نوآور، شرکتهای رتبه الف- رشد بالا و شرکتهای رتبه ب-نرخ رشد متوسط (ابرشرکت های دانش بنیان با فروش سالانه بیشتر از ۲ هزارم تولید ناخالص ملی)، شرکتهای رتبه ج با نرخ رشد پایین تقسیم شده اند. بر مبنای پایش رشد سالانه شرکت ها امتیازات فناورانه و اقتصادی شامل رشد اشتغال تخصصی، نرخ رشد فروش دانش بنیان و میزان جذب سرمایه لحاظ می شود و مهلت حضور شرکت ها در وضعیت نوپا حداکثر تا ۵ سال خواهد بود.
نظام جدید پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان/حمایت برپایه فروش و صادرات
معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری جزئیات نظام جدید پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان را شرح داد و اظهار داشت: شرکت با انجام برخی اقدامات نظیر فروش دانش بنیان، صادرات و ایجاد اشتغال تخصصی، حضور در بازار سرمایه، فعالیت در مناطق محروم و … اعتبار حمایتی را کسب خواهد نمود. اعتبار کسب شده توسط شرکت قابل ذخیره و انتقال به سالهای بعد (حداکثر سه سال از زمان کسب) خواهد بود. ضریب مصرف هر یک از حمایت ها از اعتبار حمایتی متفاوت خواهد بود مثلا ضریب مصرف برای تسهیلات با نرخ بانکی یک و برای تسهیلات قرض الحسنه سه خواهد بود.
وی مزایای نظام حمایت های یکپارچه از دانش بنیان ها را یکپارچه سازی و شفاف سازی کلیه حمایت ها، اعطای حمایت ها متناسب با ظرفیت و نیازمندی هر شرکت و اختیار شرکت در انتخاب حمایت ها از سبد حمایتی متناسب با نیاز واقعی خود عنوان نمود.
امتیازات جدید برای دانش بنیان ها؛ از معافیت مالیاتی و حق بیمه تا معافیت گمرگی
معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری حمایت ها از شرکتهای دانش بنیان نوپا، فناور و نوآور را معافیت مالیاتی، استقرار و پروانه بهره برداری، تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، معافیت حق بیمه و بیمه قرارداد، معافیت گمرکی و حمایت های صندوق نوآوری اعلام نمود. وی مسیرهای ارزیابی شرکتهای نوپا را شرح داد و اظهار داشت: مسیر اول از جانب ستادهای توسعه فناوری راهبردی و پارک های علم و فناوری ناجام می شود که اعتبارسنجی و تایید مستندات ارزیابی بر مبنای دستورالعمل مصوب، اعتبارسنجی برنامه رشد برای هر شرکت و رصد فرآیند رشد و ارسال گزارش های دوره ای از وظایف آنها به حساب می آید. اسدی فر اضافه کرد: مسیر دوم ارزیابی توسط کارگزاران ارزیابی دانش بنیان ها صورت می گیرد که وظیفه بررسی مستندات ارزیابی اولیه بررسی برنامه رشد شرکت و رصد فرآیند رشد و ارسال گزارش های دوره ای را بر عهده دارند. این مقام مسئول معاونت علمی تصریح کرد: همینطور به منظور فعالیت بازیگران زیست بوم بعنوان مبادی ارزیابی شرکتهای نوپا متقاضیان بر مبنای چهار شاخص مورد بررسی قرار می گیرند. شاخص اول تیم کارشناسی است که بهره مندی از نیروهای انسانی آموزش دیده را شامل می شود. شاخص دوم نظام ارزیابی استاندارد به معنای دارا بودن نظام ارزیابی فعال و سیستم مستندسازی ارزیابی و شاخص سوم دارا بودن برنامه حمایتی مشخص و درحال اجرا و همینطور پاسخگویی و مسئولیت پذیری تعهد و پاسخگویی در زمان مناسب را شامل می شود.

1402/05/03
07:33:41
5.0 از 5
252
تگهای خبر: آموزش , بازار , بین المللی , خدمات
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ