Go Map نقشه
یافته های یك پژوهش حاكیست؛

ترکیب کافئین و غوطه وری در آب سرد، ریکاوری مناسب برای ورزشکاران

ترکیب کافئین و غوطه وری در آب سرد، ریکاوری مناسب برای ورزشکاران

پژوهشگران کشورمان در یک پژوهش جدید، تاثیر مکمل کافئین و غوطه ور شدن در آب سرد را برای ریکاوری و رفع مشکلات ورزشی بررسی نموده و نتایج جالب توجهی گرفته اند.



به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، بهبود عملکرد ورزشکاران، همواره از مسائلی است که موردتوجه مربیان ورزشی بوده است. اجرای بهینه و مطلوب مهارت های ورزشی، حاصل تعامل پیچیده عوامل فیزیولوژیک، ژنتیک، زیست حرکتی، آنتروپومتریک و درنهایت انتخاب یک روش مطلوب جهت ریکاوری است. بعد از انجام یک فعالیت شدید، صدمه های ساختاری در عضلات مشاهده می شود که یک عامل محدودکننده برای عملکرد عضلانی است. صدمه های عضلانی ناشی از ورزش از راه کاهش قدرت ایزومتریک عضلات، تغییر در دامنه حرکتی مفصل، تغییر در قطر عضله و تراوش برخی آنزیم ها به داخل خون مشخص می شوند.

محققان می گویند صدمه در عضله اسکلتی درحال فعالیت، باعث کاهش در منابع انرژی، تجمع فرآورده های سوخت وسازی ناشی از فعالیت ورزشی، خستگی و افت عملکرد می شود. در این شرایط، زمینه برای لزوم یک ریکاوری مناسب فراهم می شود. ریکاوری در ورزش یک جزء اساسی و مهم از الگوی کلی تمرین است. مهم ترین خصوصیت آن کمک به ورزشکار برای تداوم تمرین، کاهش صدمه های ناشی از تمرین یا مسابقه و درنهایت دستیابی به عملکرد بهتر برای مسابقه یا تمرین بعدی بدون رسیدن به مرحله بیشترینی است. ریکاوری شامل روش های گوناگونی از راهبردهای تغذیه ای، حرکات کششی ایستا، ماساژ، خواب کافی، بازیابی فعال، بازیابی غیرفعال، کرایوتراپی و غوطه وری در آب سرد است.

در این زمینه، محققانی از دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین پژوهشی را انجام داده اند که در آن، تاثیر غوطه وری در آب سرد و مصرف مکمل کافئین بر تعادل، خستگی و عملکرد روانی و حرکتی دانشجویان ورزشکار بررسی شده است.

این تحقیق با مشارکت برخی از دانشجویان ورزشکار دختر با دامنه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال انجام شده است. روی این افراد وضعیت های غوطه وری در آب سرد، غوطه وری در آب سرد + دارونما (شامل دکستروز) و غوطه وری در آب سرد به همراه مصرف مکمل کافئین مطالعه شدند.

نتایج این بررسی ها نشان داد که مصرف مکمل کافئین و غوطه وری در آب سرد بر شاخصهای خستگی و عملکرد روانی - حرکتی متعاقب یک پروتکل ورزشی معروف به درمانده ساز در دانشجویان ورزشکار، مؤثر است.

آن گونه که مرتضی طاهری، محقق دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین و همکارانش می گویند، «در این تحقیق، زمان رسیدن به واماندگی و ضربان قلب در دانشجویان ورزشکار به صورت مفهوم داری بعد از غوطه وری در آب سرد و مصرف کافئین بهبود یافت. همینطور عملکرد روانی - حرکتی(سرعت عکس العمل) با مصرف کافئین بهتر شد».

آن ها افزوده اند: «بر این اساس، مصرف مکمل کافئین با دوز ۶ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن و غوطه وری در آب سرد بر شاخصهای خستگی و عملکرد روانی - حرکتی متعاقب یک پروتکل ورزشی درمانده ساز در دانشجویان تأثیرگذار است و منجر به بهبود زمان رسیدن به واماندگی، افزایش ضربان قلب و سرعت عکس العمل می شود».

باتوجه به یافته های این پژوهش محققان پیشنهاد داده اند که ورزشکاران برای بهبود عملکرد روانی - حرکتی و کاهش خستگی، از مزایای ترکیبی مکمل کافئین و غوطه وری در آب سرد به صورت هم زمان استفاده کنند.

مقاله علمی پژوهشی حاصل از تحقیق فوق در دوماهنامه «فیض» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان انتشار یافته است.




منبع:

1401/04/20
08:19:18
5.0 از 5
231
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ