Go Map نقشه
رئیس دانشگاه آزاد:

می خواهیم آموزش حافظه محور را ترک نماییم

می خواهیم آموزش حافظه محور را ترک نماییم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اشاره به برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اظهار داشت: در برنامه پنج ساله تحول ملاحظات امروز دنیای آموزش در نظر گرفته شده و می خواهیم آموزش حافظه محور را ترک نماییم.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی طهرانچی در هفدهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی که با محوریت رو نمایی از برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم تحقیقاتی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار نمود: رهبر معظم انقلاب برای دانشگاه آزاد مسیرهایی را تعریف کرده اند که برای ما حجت است. دانشگاه آزاد باید بتواند با انتخاب اساتید مومن و قوی به محیطی تحقیقی تبدیل گردد و در جهت مسیری رود که به تبدیل شدن به معتبرترین دانشگاههای دنیا منجر شود.
وی افزود: این دانشگاه در رتبه بندی شانگهای ۲۰۲۱ در رشته مکانیک رتبه ۴۳ را به دست آورد.
طهرانچی با بیان اینکه با اجرای برنامه ها دو رکن فرهنگ سازی و بستر سازی دارد، اضافه کرد: کنش گران عرصه تحول، دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی و مدیران هستند. رفتار مدیران در تحول به نوع نگاه آنها بستگی دارد. اگر کسی اعتقاد به تحول ندارد باید جایش را به کسی بدهد که به تحول اعتقاد دارد.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه سه گونه مدیر تحول گریز، تحول خواه و تحول آفرین داریم، تصریح کرد: ما به دنبال مدیر تحول آفرین هستیم. این که ما به دنبال این باشیم که دانشگاهی عین غربیها درست نماییم، صحیح نیست. این تحول دانش و بینش می خواهد و ما باید در این راستا فرمایشات مقام معظم رهبری را در یابیم.
طهرانچی ضمن اشاره به امر آموزش در دوران پساکرونا اضافه کرد: دانشگاه نوینی که در دوران پساکرونا با آن مواجهیم تنها کنش گر آموزش نیست. مسیر، مسیر تحولی است و دانشگاه باید موتور محرک این مسیر تحولی باشد. مفهوم کرونا و بعد از آن فضای مجازی و رفتن در راه جهانی سازی مسیری است که باید به آن فکر نماییم و کرونا این امر را سرعت بخشیده است.
وی خاطرنشان کرد: امروزه یک دانش آموز کلاس اولی روزانه چند ساعت از زمان خویش را در فضای مجازی سپری می کند و در سبک زندگی او تحول بوجود آمده است.
طهرانچی با بیان اینکه ما اهل مواجهه با فناوری هستیم نه فناوری شیفته و نه فناوری گریز، اظهار داشت: پیش از کرونا دانشگاه و دبیرستان تنها نهادهای اجتماعی بود ولی در دوران کرونا فضای مجازی جای دانشگاه را به حد زیادی گرفته است. ما باید به این فکر نماییم که بازگشایی دانشگاه فقط و فقط از سرگیری سلف و خوابگاه نیست. بلکه فضای حقیقی جدید یک فضای جدید است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: سند دانشگاه آزاد اسلامی آرمان ما است. اقدام در سطح اجرایی دانشگاه باید برنامه ریزی شود. و اجرایی شدن برنامه راهبردی دانشگاه آزاد باید برای واحدها صورت گیرد.
وی ضمن اشاره به تفاوت های آموزش در دوران قبل و پس از کرونا اضافه کرد: آموزش در دوران پیش از کرونا حافظه محور بود و این آموزش ما را به جایی نمی رساند. اگر می خواهید دانشگاه را برای آموزش حقیقی بازگشایی کنید و به سمت آموزش حقیقی برگردیم باید بدانیم که دیگر کسی طالب آموزش حافظه محور نیست و این سبک آموزش باید تغییر پیدا کند. دو سال پیش ۴۰ هزار استاد با آموزش مجازی آشنایی نداشتند ولی امروز همه این شیوه آموزش را به خوبی اجرا می کنند.
طهرانچی با بیان اینکه اگر این تحولات در دانشگاه رخ ندهد، دانشگاه آزاد محکوم به نابودی خواهد بود، اظهار نمود: اقتصاد شهریه محور مبتنی بر ارزش افزوده ملک، یک اقتصاد بیمار است و باید متحول شود.
وی از دیگر معیارهای چرخش تحول آفرین را این گونه اظهار داشت: باید رشد کمی و فیزیکی و غیر هدفمند واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برچیده شود. امروز باید به فکر فردا باشیم. باید به بعد دو گانه مجازی و حقیقی آموزش دقت کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه بحث آمایش و مأموریت گرایی کار بزرگی است، تصریح کرد: در پاردایم ثابت نمی گردد تحول ایجاد کرد. هدف ما تربیت علمی و اخلاقی است. دانشگاه باید محیط تربیت اجتماعی باشد. فردای ایران اسلامی در گرو اقدام اسلامی ما است. رشد باید با تاکید بر توان ایمان و رافت علمی باشد.
به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، رئیس دانشگاه آزاد همینطور در حمع خبرنگاران اظهار داشت: بعد از کرونا و بروز فضای جدید در آموزش، کارکردهای گذشته در امر آموزش برای ما راهگشا نخواهد بود. بنابراین برنامه ای ۵ ساله برای تحول دانشگاه آزاد تدوین شد و این برنامه تمام ملاحظات امروز دنیای آموزش، حرکت ما بر اساس انقلاب اسلامی و گذشته تاریخی و تمدن ما را در نظر گرفته است.
وی با اشاره به اینکه ۵ چرخش تحولی در این برنامه در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در این برنامه تحول می خواهیم به سمت آموزش فایده محور، عمیق و بسترساز اشتغال در پژوهش پیش رویم. در نظام فرهنگی هم می خواهیم به یک منظومه تربیتی فرهنگی در دانشگاه و محیط پیرامون آن تبدیل شویم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اقتصاد دانشگاه آزاد پیشتر شهریه محور و مبتنی بر املاکی بود که خریداری میشد. این اقتصاد، به اقتصاد حاصل از آموزش، پژوهش و فناوری و نوآوری تبدیل خواهد شد. ما توسعه غیرهدفمند و کمی را ترک خواهیم کرد و با عنایت به فضای دو ساحتی فیزیکی و مجازی، وارد عرصه جدیدی خواهیم شد. البته کار خوبی که در این حوزه انجام شده، تهیه سند آمایشی برای هر استان است و این سند آمایشی راهنمای ما در زمینه تحول است.
وی در انتها تصریح کرد: مساله ما دیگر فقط حضور در کلاس نیست و ما باید رویکردمان را به آموزش را تغییر دهیم، بدین سان تنها حضور دانشجویان در کلاس ها ملاک نخواهد بود. ما باید آموزش حقیقی را جلا ببخشیم و نکات جدیدی را برای آن لحاظ نماییم وگرنه دانشجویان همراه ما نخواهند بود.



1400/07/24
12:48:32
5.0 / 5
258
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ