ترمیم رویه آسفالتی مخلوط دوست دار محیط زیست با مواد ضایعاتی
به گزارش نقشه، گروهی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بهره گیری از مواد و مصالح ضایعاتی، مخلوط آسفالتی دوست دار محیط زیست را برای ترمیم خرابی های رویه آسفالتی عرضه کردند که با صرف انرژی کمتر و کاهش 90 درصدی هزینه ها مبادرت به ترمیم و نگهداری رویه های آسفالتی می کند.
به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حمید جهان بخش از پژوهشگران طرح عنوان پروژه را «روسازی آسفالتی دوستدار محیط زیست دارای قابلیت گرمایش القایی و ترمیم القایی» ذکر کرد و اظهار داشت: ما در این پروژه با بهره گیری از قابلیت ترمیم القایی راهکاری برای اصلاح خرابی های رویه آسفالتی ارائه دادیم به شکلی که با بهره گیری از این تکنیک می توان ۵۰ تا ۷۰ درصد عمر روسازی های آسفالتی را بازگرداند.
وی با اعلان اینکه مخلوط آسفالتی اولیه ارائه شده در این پروژه نسبت به مخلوط آسفالتی متداول ۲۰ درصد ارزان تر است، اضافه کرد: بطور متوسط این مخلوط آسفالتی در افزایش هر یک سال عمر سازه روسازی در مقایسه با روش های متداول، ۹۰ درصد ارزان تر بوده و به مقدار ۶۰ درصد آلایندگی زیست محیطی و مصرف انرژی را می کاهد.
جهان بخش با اشاره به نحوه ی اجرای این طرح اظهار داشت: در این مطالعه با بهینه سازی مخلوط آسفالتی رسانا در فاز آزمایشگاهی، مخلوط آسفالتی سرد که می توان در ساخت آن از روش گرمایش القایی توسط امواج الکترومغناطیس بهره گرفت معرفی کردیم. این محصول مصرف منابع انرژی و تولید گازهای گلخانه ای را بصورت شایان توجهی در مقایسه با مخلوط آسفالتی داغ کم می کند.
این محقق با تأکید بر این که مخلوط آسفالتی دوست دار محیط زیست است، اشاره کرد: این ماده مبنی بر مواد و مصالح ضایعاتی به تولید رسیده که نه فقط توانایی جذب بالای امواج الکترومغناطیس را دارد، بلکه از قابلیت ترمیم القایی مناسبی برخوردارست.
وی انتشار ۶ مقاله ISI و توسعه پارامترهایی نوین برای ارزیابی قابلیت ترمیم القایی مخلوط های آسفالتی را از دستاوردهای این مطالعات نام برد و تصریح کرد: در نمونه خارجی این طرح محققین دانشگاه ناتینگهام انگلستان از افزودنی رسانای الیاف پشم فولادی استفاده کردند که نسبت به نمونه معرفی شده توسط این گروه تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عمر اولیه کمتر و هزینه به شدت بالاتری دارد. علاوه بر این استفاده از الیاف پشم فولادی به زنگ زدگی این افزودنی در مخلوط آسفالتی و تضعیف قابلیت خدمت رسانی آن در محل اجرا منجر می شود.
جهان بخش اضافه کرد: با اجرای روسازی آسفالتی با قابلیت گرمایش القایی و ترمیم القایی می توان هزینه های مدیریت و نگهداری روسازی های آسفالتی مربوط به وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ی را جهت حفظ رویه های آسفالتی در وضعیت مناسب خدمت رسانی و آلودگی های محیط زیستی بصورت قابل توجهی کم کرد.
این طرح با همکاری حمید جهان بخش و با راهنمایی محمد محمدی کریمی و فریدون مقدس نژاد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرائی شد.
منبع: نقشه
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب