در نشست نقش فناوری های نوظهور در هوش مصنوعی مطرح شد؛
پیشنهادات کاربردی برای طراحی نظام حکمرانی هوش مصنوعی در ایران
به گزارش نقشه، محققان در نشست تخصصی نقش فناوری های نوظهور با تکیه بر هوش مصنوعی با بررسی نقش این فناوری نوین در توانمندسازی روستاییان و تحول کشاورزی، حوزه مالکیت فکری و جایگاه صندوق های پژوهش و فناوری سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی، پیشنهاداتی برای طراحی نظام حکمرانی در این عرصه عرضه کردند.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دومین نشست تخصصی با عنوان نقش فناوری های نوظهور با تکیه بر هوش مصنوعی و سازمان های سکویی در پیشرفت کشور در حاشیه شانزدهمین کنگره پیشگامان پیشرفت «جوانان و پیشرفت ایران: با تکیه بر فناوری و نوآوری (چالش ها، فرصت ها، راهکارها)» به شکل حضوری و مجازی برگزار شد.
سید جواد حسینی، محمدرضا کریمی قهرودی و عابد گل کرمی چهره های علمی دانشگاهی بعنوان هیئت رئیسه در این جلسه حضور داشتند.
نویسندگان مقاله مطالعه تطبیقی نگاههای حکمرانی هوش مصنوعی: راهکارهای سیاستی برای ایران، هوش مصنوعی را به یکی از دغدغه های کلیدی در زمینه حکمرانی برای سیاست گذاران مطرح نمودند که دولت ها در رویارویی با این فناوری، نگاههای متفاوتی را در پیش گرفته است.
فاطمه اسکندری و سید رضا میرزایی بعنوان دانشجویان دکتری سیاستگذاری دانش و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس و مطالعات نوآوری و توسعه فناوری های راهبردی، مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور و مصطفی صفدری رنجبر استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران در بیان مسئله این تحقیق معتقدند: برخی دولت ها با نگاهی فعالانه در فرآیند توسعه هوش مصنوعی مداخله دارند، درحالی که برخی دیگر با اتخاذ سیاستی منفعل تر، میدان عمل را بیشتر به بازیگران خصوصی و سازوکارهای بازار واگذار می کنند. افزون بر این، دولت ها یا تمرکز خویش را بر مدیریت مخاطرات بالقوه این فناوری می گذارند یا اولویت را به ترویج و گسترش آن اختصاص می دهند.
نویسندگان این طرح گفتند که از تقاطع این ۲ محور سیاست گذاری، چهار نظام حکمرانی شکل می گیرد که نمایانگر شیوه های مختلف ایفای نقش دولت ها در حوزه حکمرانی هوش مصنوعی است. و در این مقاله به بررسی این چهار نظام حکمرانی بر مبنای تحلیل استراتژی های ملی هوش مصنوعی ۲۲ کشور و اتحادیه اروپا پرداخته می شود و ابزارهای سیاستی مطرح در آنها را بعنوان مکانیسم هایی که دولت ها برای تحقق اهداف خود در حوزه هوش مصنوعی به کار می گیرند، شناسایی می کند. سرانجام، با تاکید بر مدل مفهومی شناسایی شده در حوزه حکمرانی هوش مصنوعی، پیشنهاداتی کاربردی و سیاستی برای طراحی نظام حکمرانی هوش مصنوعی در ایران عرضه می شود.
پژوهشگران اعتقاد دارند که تحلیل وضعیت ایران در نظام حکمرانی هوش مصنوعی نشان داده است که دولت ایران هرچند در سطح سیاستهای کلان، تمایل به ایفای نقش فعال در توسعه و هدایت هوش مصنوعی را نشان داده است، اما در عمل با شکاف هایی جدی در ساختار نهادی، تنظیم گری، سرمایه گذاری زیرساختی و انسجام سیاستی مواجه می باشد. رویکرد دولت در ایران را میتوان در دسته «دولت ترویج گر خودتنظیمی با مداخله محدود و پراکنده» (اما با تمایل ذهنی به دولت کارآفرین) ارزیابی کرد.
نویسندگان این مقاله در نتیجه طرح بیان نمودند که دستیابی به مدل «دولت کارآفرین» مستلزم بازآرایی ساختار نهادی حکمرانی هوش مصنوعی و ایجاد یک سازمان مرکزی مقتدر؛ تدوین و اجرای یک چارچوب تنظیم گری ملی فراگیر و آینده نگر؛ سرمایه گذاری راهبردی در توسعه داده های باز، ابر رایانه های ملی و مدلهای زبانی بومی؛ تقویت زیست بوم نوآوری میان رشته ای؛ و تربیت نیروی انسانی متخصص با استانداردهای جهانی است.
یافته های این تحقیق می تواند زیربنای تصمیم سازی، سیاستگذاری و معماری نهادی مؤثر در حوزه هوش مصنوعی کشور را فراهم آورد و مورد بهره برداری نهادهای مسئول در حوزه علم و فناوری قرار گیرد.
نقش هوش مصنوعی و سازمان های سکویی در توانمندسازی روستاییان و تحول کشاورزی
آیدا الاالدین وندی و احمد سلیمانی پور نویسندگان مقاله نقش هوش مصنوعی و سازمان های سکویی در توانمندسازی روستاییان و تحول کشاورزی ایران: چالش ها و فرصت ها هستند که در بیان مسئله اشاره کردند که در سالهای اخیر، فناوری های نوظهور بخصوص هوش مصنوعی و سازمان های سکویی، نقش درحال افزایشی در تحول بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشورها بازی کرده اند.
در ایران، با عنایت به چالش های گسترده در حوزه کشاورزی و توسعه روستایی، بهره برداری از این تکنولوژی ها می تواند راهگشای خیلی از مسایل ساختاری و عملکردی باشد.
آنها اعتقاد دارند که این مقاله با هدف بررسی نقش هوش مصنوعی و سکوهای دیجیتال در توانمندسازی روستاییان و بهبود عملکرد نظام کشاورزی ایران انجام شده است. ابتدا مفاهیم کلیدی در رابطه با فناوری های نوظهور تبیین می شود، سپس کاربردهای عملی هوش مصنوعی در زمینه هایی نظیر پیشبینی محصولات، مدیریت منابع آب، مواجهه با تغییرات اقلیمی و خدمات مشاوره هوشمند بررسی می شود. همینطور نقش سازمان های سکویی در تسهیل ارتباط بین کشاورزان، بازار، نهادهای حمایتی و مراکز تحقیقاتی تحلیل می شود.
پژوهشگران در نتیجه این طرح پاسخ دادند که با استفاده از مطالعات موردی داخلی و خارجی، فرصت ها و چالش های پیاده سازی این فناوری ها در ایران شناسایی می شود و یافته ها نشان داده است که استفاده هوشمندانه از فناوری های نوظهور می تواند به افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و توانمندسازی پایدار جوامع روستایی منجر شود. در پایان، پیشنهادهایی برای سیاست گذاران و ذی نفعان جهت گسترش زیرساخت ها، آموزش و سرمایه گذاری در این عرصه عرضه می شود.
پیامدهای هوش مصنوعی در حوزه مالکیت فکری
رضا تاج آبادی پژوهشگر و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی و سمیه شعبانی پژوهشگر و کارشناسی ارشد حقوق عمومی اداره کل دادگستری استان مرکزی در مقاله ای مشترک با عنوان نتایج هوش مصنوعی در حوزه مالکیت فکری با تاکید بر محافظت از حقوق مؤلفان و مخترعان در کسب و کار دیجیتالی، هدف از عرضه را بررسی نتایج چالش مداری هوش مصنوعی و جایگاه آن در حوزه مالکیت فکری با تاکید بر محافظت از این حوزه در کسب و کار دیجیتالی بیان نمودند.
این محققان معتقدند: هوش مصنوعی در سالهای اخیر رشد و توسعه قابل توجهی را تجربه کرده است که منجر به کاربرد گسترده آن در زمینه های مختلف مانند پزشکی، مالی و حقوق شده است. از آنجاییکه سیستم های هوش مصنوعی پیچیده تر می شوند و قادر به تولید آثار و نوآوری های خلاقانه می شوند، بررسی نتایج این پیشرفت ها در قانون مالکیت فکری و معنوی ضروری می باشد. چالش هایی را که هوش مصنوعی برای ماهیت مالکیت فکری ایجاد می کند، بخصوص در زمینه های حق چاپ، حق ثبت اختراع و قانون علامت تجاری بررسی کند و اصلاحات قانونی بالقوه برای رسیدگی به این مسایل را مورد بحث قرار می دهد.
آنها در ادامه عرضه مقاله بیان نمودند که به هر حال تعامل بین هوش مصنوعی و حقوق مالکیت فکری یکی از زمینه های کلیدی توسعه در این حوزه از حقوق است. با این پیشینه، مجموعه اولیه سفارش های سیاستی، توسعه قوانین مالکیت فکری است که با عاملیت هوش مصنوعی در خلق اثر مقرراتی را ابقا یا بازنویسی می کند. اقدام در این عرصه تا جایی است که سفارش ها به موضوع هایی مانند مخترع هوش مصنوعی در قانون ثبت اختراع می پردازد. همینطور نویسندگی هوش مصنوعی در قانون کپی رایت؛ احتیاج به حقوق عمومی برای حفاظت از خروجی هوش مصنوعی نوآورانه؛ قوانین مخصوص و در رابطه با هوش مصنوعی دارد.
نویسندگان مقاله در بیان نتیحه طرح توضیح دادند که تولیدات هوش مصنوعی مانند آثار هنری، مقالات و الگوریتم ها، مرزهای سنتی حقوق مالکیت را به چالش کشیده اند. مطالعات نشان می دهند که نبود قوانین شفاف در این حوزه می تواند منجر به سوءاستفاده از فناوری، تضییع حقوق مخترعان و کاهش نوآوری شود.
در نتیجه سیاست گذاران حوزه مالکیت فکری در سراسر جهان آغاز به آینده پژوهی تأثیرات گسترده هوش مصنوعی بر زیست بوم مالکیت فکری کرده اند. عرصه های گوناگونی برای تعامل هوش مصنوعی و مالکیت فکری وجود دارد. از یکسو هوش مصنوعی می تواند منجر به تقویت فرایندهای ثبت مصادیق مالکیت فکری شود و برنامه های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی به صورت روز افزون در مدیریت دارایی های فکری به کار گرفته می شوند.
بانکداری دیجیتال در ایران با تاکید بر هوش مصنوعی
نیلوفر خدادوست، ابوالقاسم سرآبادانی، شبنم حیدری بعنوان دانشجوی مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، دیگری عضو هیئت علمی گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس و حیدری بعنوان دانش آموخته مدیریت فناوری اطلاعات، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران مرکزی مشترک در مقاله ای بعنوان بانکداری دیجیتال در ایران با تاکید بر هوش مصنوعی این تحقیق را با هدف بررسی نقش هوش مصنوعی در توسعه بانکداری دیجیتال ایران، به شکل مرور نظام مند منابع داخلی و بین المللی انجام شده بیان نمودند که با تحلیل ۱۲ مقاله منتخب در بازه ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳، پنج حوزه کلیدی شامل کاربردهای هوش مصنوعی، بهبود تجربه مشتری، پذیرش فناوری، چالش های امنیتی و الزامات سازمانی را بررسی کردند.
یافته های این محققان نشان داده است که هوش مصنوعی ظرفیت بالایی در ارتقاء بهره وری، افزایش امنیت و شخصی سازی خدمات بانکی دارد؛ با این وجود، توسعه آن در ایران با چالش هایی نظیر کمبود داده های تجربی، ضعف زیرساخت های فناورانه، کمبود سرمایه انسانی متخصص، نبود چارچوب های نظارتی و محدودیت های ناشی از تحریم مواجه می باشد.
همچنین، شکاف هایی مانند فقدان پژوهش های کاربردی، تمرکز بر کاربردهای ابتدایی و عدم تحلیل عوامل پذیرش فناوری شناسایی شد. پژوهش حاضر بر لزوم تدوین سیاستهای بومی، توسعه پلت فرم های داخلی و تقویت همکاری میان بانک ها، دانشگاه ها و نهادهای قانون گذار برای تسریع روند تحول دیجیتال در سیستم بانکی ایران تاکید دارد.
جایگاه صندوق های پژوهش و فناوری سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی در پیشبرد فناوری های نوظهور
مهدی اشرف زاده و محمد رحیمی کلیشادی دانشجویان رشته مهندسی صنایع (بهینه سازی سیستم ها) و مهندسی مالی دانشگاه اصفهان و کارشناس ابزارهای مالی صندوق پژوهش و فناوری فولاد مبارکه در بیان مسئله این پژوهش بیان نمودند که فناوری های نوظهور نظیر هوش مصنوعی، زیست فناوری، نانوتکنولوژی و بلاک چین، درحال دگرگونی بنیادین اقتصاد جهانی، ساختارهای اجتماعی و پارادایم های حکمرانی هستند. مدیریت مؤثر و بهره برداری بهینه از ظرفیت عظیم این فناوری ها، نیازمند سازوکارهای نوآورانه مالی و نهادی است.
آنها اعتقاد دارند که دراین میان، صندوق های پژوهش و فناوری سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) بعنوان یکی از ابزارهای استراتژیک کلیدی مطرح می شوند. این صندوق ها با تزریق سرمایه هوشمند، تسهیل انتقال دانش فنی و ایجاد هم افزایی بین شرکتهای بزرگ و استارتاپ های نوآور، نقشی حیاتی در اکوسیستم نوآوری و توسعه فناوری های پیشرفته ایفا می کنند.
محققان در مقاله حاضر با هدف عرضه تحلیلی عمیق تر، به بررسی تطبیقی تجربیات موفق جهانی در کشورهایی مانند ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا در بهره برداری از CVC برای حکمرانی فناوری های نوظهور پرداختند. همچنین، با ارزیابی دقیق وضع موجود، چالش ها و فرصت های ایران در این عرصه، راهکارهای عملیاتی و مبتنی بر شواهد برای تقویت نقش و اثربخشی این صندوق ها در راه توسعه فناورانه کشور عرضه می شود.
ضرورت کاربست هوش مصنوعی در پیش گیری فناورانه از بزه کاری در نظام حکمرانیِ سیاستگذاری جنایی ایران
حمیدرضا حیدرپور پژوهشگر پسادکترا دانشگاه شهید بهشتی و مدرس دانشگاه در مقاله عرضه شده خود اظهار داشت: هوش مصنوعی، بعنوان بارزترین جلوه فناوری در روزگار فعلی، ظرفیت ها و توانمندی های مهم و قابل توجه به منظور پیش گیری فناورانه از بزه کاری در اختیار نظام های حکمرانیِ سیاستگذاری جنایی قرار می دهد. امروزه، الگوریتم ها، الگوها و نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، بخصوص با هدف پیش بینیِ فراوانیِ جرم و تعیین نقاط جرم خیز، کمک بسزایی به سیاست گذاران جنایی به منظور برنامه ریزی برای پیش گیری از جرم، عرضه می کنند.
این پژوهشگر در نتیجه طرح خود بیان کرد که به نظر می آید با عنایت به دلائلی نظیر رشد پدیده های بزه کارانه در زمینه ها و سطوح مختلف، تنوع یافتگی جرم، ضرورت هم سویی با سازوکارهای علمیِ جدید و هم کارا نبودن خیلی از روش ها و سازوکارهای سنتی و قدیمی برای پیگیری هدف جلوگیری از جرم، کاربست هوش مصنوعی در پیش گیری فناورانه از بزه کاری در نظام حکمرانیِ سیاستگذاری جنایی ایران، یک لزوم اجتناب ناپذیر است که در مقاله حاضر، توجیهات، اهداف و چراییِ کاربست هوش مصنوعی در پیش گیری فناورانه از بزهکاری در نظام حکمرانیِ سیاستگذاری جنایی ایران، مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است.
منبع: gomap.ir
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب