Go Map نقشه
توسط شبكه فن بازار ملی ایران رقم خورد؛

ایجاد هزار میلیارد تومان همرسانی فناورانه در سال 1402

ایجاد هزار میلیارد تومان همرسانی فناورانه در سال 1402

به گزارش نقشه، دبیر شبکه فن بازار ملی ایران اظهار داشت: در سالی که گذشت، قریب به هزار میلیارد تومان همرسانی فناورانه، توسط کارگزاران شبکه فن بازار ملی ایران رقم خورد.



به گزارش نقشه به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمد صالح خالقی با اشاره به این که شبکه فن بازار ملی ایران بر طبق نقشه جامع علمی کشور و ابلاغیه معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی، ذیل پارک فناوری پردیس فعالیت می کند؛ گفت: امروزه توجه به فناوری، تسهیل و تسریع تبادل آن، یکی از عوامل بسیار مهم توسعه کشورها است.
وی اظهار داشت: در کشور ما هم ساختاری برای تسهیل این مبادلات، تحت عنوان «شبکه فن بازار ملی ایران» بمنظور تسهیل در خرید و فروش محصولات دانش بنیان و فناورانه، جذب سرمایه برای استارت آپ ها، اختراعات و طرح های سرمایه گذاری و انتقال فناوری و رفع نیاز فناورانه صنایع کشور به وجود آمده است.
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران اضافه کرد: این شبکه به عنوان مرجع اطلاعات فناوری کشور با هدف رفع نیازهای اطلاعاتی افرادی که با مقوله تجاری سازی دانش فنی و مبادله آن سروکار دارند و هم کمک به توسعه بازار فناوری بوسیله تجاری سازی نوآوری ها در کشور در سال ۱۳۸۱ تأسیس شد.
خالقی، ماموریت اصلی شبکه فن بازار ملی ایران را «توسعه و مدیریت بازار فناوری کشور» برشمرد و افزود: فن بازار ملی با داشتن فن بازارهای منطقه ای و تخصصی، ابزارهای قانونی و زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری، ماموریت خودرا دنبال می کند.
وی درباب ارزش فناوری های تبادل شده در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: در سالی که گذشت، قریب به هزار میلیارد تومان همرسانی فناورانه، توسط کارگزاران شبکه فن بازار ملی ایران رقم خورد همین طور نزدیک به ۱۰ برابر این عدد اثرگذاری بوده که کارگزاران در همرسانی داشته اند.
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران اضافه کرد: این شبکه سالانه، بیش از ۱۰۰ رویداد در سراسر کشور بمنظور تسهیل در به هم رسانی فناور و متقاضی برگزار می نماید (حدود سه رویداد در هر استان) که این رویدادهای شامل ارائه نیازهای فناورانه، فستیوال اختراعات و نوآوری ها، استارت آپ دمو، نشست بهره برداری از توان داخلی، نمایشگاه نیاز محور، نمایشگاه فرصت سرمایه گذاری و تورهای فناوری است.
به گفته وی، هم اکنون شبکه فن بازار ملی ایران، دارای ۳۱ دفتر فن بازار منطقه ای و شش دفتر فن بازار تخصصی در سراسر کشور است.
دفتر خدمات فن بازار ملی ایران
خالقی، دفتر خدمات فن بازار ملی ایران را به عنوان راه ارتباطی و ارائه دهنده خدمات شبکه فن بازار ملی ایران به کارگزاران تجارت فناوری و زیست بوم نوآوری و فناوری کشور خواند و اشاره کرد: این دفتر از سال ۱۴۰۱ به وجود آمده است که همچون خدمات آن می توان به ارزیابی کارگزاران تجارت فناوری و دفاتر فن بازارهای منطقه ای و تخصصی کشور؛ آموزش و توانمندسازی کارگزاران تجارت فناوری و دفاتر فن بازارهای منطقه ای و تخصصی در قالب برگزاری دوره های آموزشی و خدمات منتورینگ، ارزیابی و صدور شناسنامه محصولات فناور؛ راهبری و مدیریت سایت شبکه فن بازار ملی ایران، تسهیل گری جهت ارائه خدمت لیزینگ و دریافت تسهیلات بروکری، ارائه خدمات شتابدهی به بروکرهای فناوری کشور (استقرار و آموزش)؛ ارائه خدمات و مشاوره در طراحی و عقد قراردادهای استاندارد بروکری و بسترسازی صادرات محصولات فناورانه و رفع نیاز صنایع بزرگ کشور و دولت با بهره گیری از توان بروکرهای فناوری کشور اشاره نمود.
وی در ادامه، توسعه دفاتر فن بازارهای منطقه ای و تخصصی، توسعه شبکه کارگزاران تجارت فناوری، سامانه شبکه فن بازار ملی ایران، نشست های سراسری فن بازارها و نشست های مجازی بروکری و رویدادهای همرسانی شبکه فن بازار ملی ایران را ابزارهای شبکه فن بازار ملی ایران جهت ایجاد هم رسانی دانست.
توسعه دفاتر فن بازارهای منطقه ای و تخصصی
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران ضمن اشاره به این که فن بازار موظف است در تمام استانهای کشور و در عرصه های اولویت دار فناوری کشور دفتر فن بازار بوجود آورد، اظهار داشت: این فن بازارها تحت عنوان «فن بازار منطقه ای» شناخته می شوند؛ شبکه بمنظور تسهیل مبادلات حوزه های اولویت دار کشور، سازوکاری به وجود آورده است که به آن «فن بازار تخصصی» گفته می شود. آن چه در این دفاتر حائز اهمیت می باشد، همکاری مناسب بخش خصوصی و دولتی برای تسهیل تبادلات فناوری است. هم اکنون ۳۷ دفتر فن بازار منطقه ای و تخصصی در کشور به وجود آمده است.
توسعه شبکه کارگزاران تجارت فناوری
وی اظهار داشت: کارگزاران تجارت فناوری یا بروکرهای فناوری، شرکت های خصوصی چابکی هستند که وظیفه عملیات اجرائی بمنظور تسهیل همرسانی را عهده دار هستند.
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران، وظیفه کارگزاران تبادل فناوری را «تسهیل و تسریع مبادلات فناورانه» خواند و اظهار داشت: این کارگزاران فراتر از یک مشاور هستند و در کنار عرضه کننده یا متقاضی تا مرحله نهایی مبادله حضور دارند همین طور دارای اطلاعات جامعی از عرضه ها و تقاضاهای فناوری و شبکه گسترده برای همرسانی بوده و مواجهه عرضه کننده و متقاضی فناوری را عهده دار هستند. این کارگزاران مسلط به قوانین جاری در اکوسیستم نوآوری و فناوری بوده و هم اقداماتی نظیر تنظیم قرارداد و... را برعهده دارند.
وی افزود: کارگزاران تبادل فناوری در نمایشگاه هایی که فن بازارهای استانی و فن بازارهای تخصصی حضور دارند؛ بعد از بررسی و شناسایی نیاز و فناوری، هم رسانی می کنند. مبادلات فناورانه هم شامل بازاریابی محصولات دانش بنیان، رفع نیاز فناورانه صنایع از توان داخلی، تسهیل سرمایه گذاری در زیست بوم نوآوری و انتقال فناوری است.
سامانه شبکه فن بازار ملی ایران
خالقی در ادامه، سامانه شبکه فن بازار ملی ایران را به عنوان جامع ترین بانک اطلاعات فناوری کشور در دسترس عموم برشمرد و اظهار داشت: این سامانه شامل عرضه ها و تقاضاهای فناوری، شرکت های دانش بنیان و فناور و هم اخبار بازار فناوری کشور به آدرس techmart.ir است؛ شرکت های دانش بنیان و فناور جهت عرضه محصول و فناوری خود به شرکتها و سازمان های کشور و همین طور دسترسی به این توانمندی ها و ارائه نیازهای فناورانه خود، می توانند از این سامانه بهره برداری کنند.
نشست های سراسری فن بازارها و نشست های مجازی بروکری
وی ضمن اشاره به این که شبکه فن بازار ملی ایران از سال ۱۳۹۲ بمنظور همگرایی و هم افزایی بیشتر فن بازارها، نشست های سراسری را با حضور و مشارکت همه فن بازارهای منطقه ای و کارگزاران استانی در هر سال، دو بار و به میزبانی فن بازارهای منطقه ای برگزار می کند؛ اظهار داشت: در این جلسه ها ضمن ارائه آخرین اقدامات و کارهای فن بازارها، کارگزاران شبکه فن بازار هم به اشتراک تجربیات می پردازند.
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران اضافه کرد: همین طور از سال ۱۳۹۹ و هر دو هفته یکبار، نشست های بروکری مجازی جهت ارتباط بهتر کارگزاران تجارت فناوری با یکدیگر و هم افزایی آنها در راستای بازاریابی، رفع نیاز و جذب سرمایه انجام می شود.
رویدادهای همرسانی شبکه فن بازار ملی ایران
خالقی از برگزاری «رویدادهای تجاری در عرصه توسعه بازار فناوری» توسط شبـکه فـن بازارها و کارگزاران تجارت فناوری بمنظور تسریع یک پروسه همرسانی طی سال آگاهی داد و عنوان کرد: این رویدادها با چهار دسته بندی ارائه نیاز فناورانه، فستیوال عرضه نوآوری ها، نشست بهره برداری از توان داخلی و استارت آپ دمو برگزار می گردند.


منبع:

1403/03/21
13:42:09
5.0 از 5
90
تگهای خبر: آموزش , اختراع , بازار , خدمات
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
GoMap گو کپ