Go Map نقشه

تولید و ارائه محصول توان بخشی کارکردهای اجرائی مغز توسط کودکان و نوجوانان

تولید و ارائه محصول توان بخشی کارکردهای اجرائی مغز توسط کودکان و نوجوانان

نقشه: قم ششمین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز توسط مرکز ملی نقشه برداری مغز ایران در ایام پانزدهم، شانزدهم و هفدهم تیر انجام شد که با حضور و سخنرانی اساتید دانشگاه و متخصصان مغز و شناخت اجرا شد.


در روز آخر این سمپوزیوم، نمایشگاهی در کنار پنل های علمی برگزار شد که شرکت های فعال در زمینه علوم اعصاب، دستگاهها و نرم افزارهای تخصصی خودرا ارائه و معرفی می کردند.
آنچه در این میان جالب و مهم به نظر می رسید، غرفه مربوط به کودکان و نوجوانان آموزش دیده علوم اعصاب شناختی بود که محصولی علمی و دارای طراحی خلاقانه و زیبا را در زمینه علوم اعصاب جهت توان بخشی کارکردهای اجرائی مغز تولید و ارائه کرده بودند. غرفه ای که با استقبال زیاد و البته تعجب بازدیدکنندگان همراه بود.
این که محصولی در این کیفیت توسط نوجوانان متخصص یک رشته دشوار و تخصصی تولید و ارائه شود، نقطه عطف مهمی در راه توسعه علوم اعصاب شناختی ایران خواهد بود و روزهای با درخشش علمی در سطح جهان را در آینده ای نزدیک نوید می دهد. اهمیت این مساله زمانی صدچندان می شود که ابزار توان بخشی شناختی با چنین کیفیتی تا کنون در جهان علمی توسط کودکان و نوجوانان تولید و ارائه نشده است.
به همین دلیل با مهراد نایبی یکی از طراحان این ابزار توان بخشی شناختی که به عنوان نماینده گروه در غرفه حضور داشت، گفتگو کردیم:
- چند سال دارید و چه مدت است که در این عرصه آموزش دیده اید؟
- من ۱۲ سال دارم و حدود یک سال است که در زمینه علوم اعصاب شناختی زیر نظر دکتر آرش فکری و بهار ربوشه در لابراتوار تخصصی مغز و شناخت فردیت مشغول آموزش و فراگیری هستیم.
- یعنی در این زمان کوتاه موفق به تولید این محصول شدید؟
- کار آموزش ما در این عرصه بصورت علمی و عملی با روش های آموزشی مدرن مبتنی با کارکردهای مغز و شناخت انجام می شود. بنا بر این یادگیری و اشتیاق زیادی برای پیشرفت در فراگیران ایجاد می گردد.
- از طرف دیگر خیلی زود زیر نظر استادمان در پروژه های علمی و تحقیقات شرکت داده شدیم و در نتیجه توانستیم این محصول را با مشارکت سایر دوستانمان بصورت گروهی طراحی و تولید نماییم. کار گروهی، با پشتیبانی دانشجویان فعال در زمینه علوم اعصاب شناختی که در لابراتوار مغز و شناخت هستند، سرعت و کیفیت کار را بهبود بخشید و این از مزایا و اهمیت کار گروهی در این رشته است.
با نگار احمدی نماینده نوجوان دیگری که با چهارده سال سن، در این غرفه حضور داشت گفتگو را ادامه دادیم:
- نوآوری این محصول در چیست؟
- ابزارهای توان بخشی شناختی در کشورهای دیگر توسط مؤسسات خصوصی و دانشگاه ها تولید شده است و در کشور خودمان هم شاهد محصولاتی ازاین دست هستیم.
-اما نوآوری گروه ما هدف قراردادن حافظه آینده و حافظه سرگذشت نامه ای است. دو مؤلفه شناختی مهم از انواع حافظه که تا آنجا که ما تحقیق کردیم، تابه حال در هیچ کجای دنیا انجام نشده است. البته این محصول برای سایر مؤلفه های حافظه و همچنین توجه، تصمیم گیری، استدلال هم مفید و کارآمد است. نکته مهم دیگر این که ابزار تولید شده توسط گروه ما چند حسی و هم زمان حواس شنوایی، بینایی و لمسی را درگیر کرده و بر یکپارچگی حسی – حرکتی اثرگذار می باشد.
- حافظه آینده چیست؟
- حافظه آینده یعنی توانایی استفاده از یادگیری و قول و قرارها بافاصله زمانی در زمان و موقعیت تعیین شده است. بطور مثال در وضعیت مقرر بتوانیم صحبت یا کاری را که از پیش قرار گذاشته ایم، به یاد بیاوریم و انجام دهیم. به زبان دیگر اجرای برنامه های قبلی در زمان و موقعیت تعیین شده که این مؤلفه مشکل خیلی از افراد است و در موقعیت ها و شرایط لازم مبتلا به اختلال در حافظه می شوند و نمی تواند واکنش و عملکرد درست را داشته باشند. یکی از دلیلهای مهم نقص و کاستی افراد در امتحانات و آزمون های مهم هم همین حافظه آینده است.
- از خاصیت های مهم این محصول کار گروهی و خلاقانه است. تمام تصاویر و صفحه بندی، تمرین ها و مسئله های موجود و حتی بسته بندی محصول با شیوه علمی یادگیری مبتنی بر مغز طراحی شده و توسط مشارکت همه گروه انجام شده است. حتی پایایی و روایی این ابزار به غیراز روش های آماری، توسط روش ثبت پتانسیل وابسته به رویداد و نقشه برداری مغزی در حین انجام تمرین ها توسط گروه خودمان انجام شده است.
باتوجه بگفته های بهار ربوشه، مسئول آموزش و سرپرست این پروژه، محصول ارائه شده درحال تکمیل بوده و نسخه دیجیتالی و نرم افزاری آن هم در دست تولید است؛ تا بعد از آن اقدامات لازم برای ثبت اختراع به نام کودکان و نوجوانان سازنده و مجری انجام گردد.
نام کودکان و نوجوانانی که بطور مستقیم در این گروه تخصصی مبادرت به تولید این محصول کرده اند شامل رها حسن آبادی، پرستش میرزایی، آنیتا ملکی، دریا رهگذر، آرتین علی محمدی، پارسا میرزایی، یوسف برهمن، درسا ساوجی، سوفیا ریاحی، محمد صالح زندی، ثنا کریم زاده است.
متخصصان و جوانانی که در پشتیبانی و کمک به این گروه فعالیت داشته اند نیز دکتر فائزه جمشیدی (مدیر لابراتوار مغز و شناخت)، فاطمه فریدونی، نگین علی محمدی، نازنین دهقان، آراد بختیاری، سارا شاکری، امیرمهدی دهقان، زهرا کریم زاده، سحر خداوردی، ستاره رهگذر هستند.
بنظر می رسد که این امر مهم یعنی جذب و ایجاد اشتیاق در کودکان و نوجوانان برای حضور در یک رشته تخصصی و فوق تخصصی سخت و پیچیده و همچنین فعالیت مؤثر در آن، باید با توجه جدی مسئولان امر همراه شود تا از هدررفتن این استعدادها و سرمایه های آینده جلوگیری به عمل آید؛ تا کودکان و نوجوانان بااستعداد بیشتری تشویق شده و به این حوزه علمی بپیوندند.
علوم اعصاب شناختی به عنوان حوزه ای نوین و مهم، اکنون در اولویت اول کشور قرار دارد و حضور کودکان و نوجوانان در این عرصه می تواند نشان از روزهای پرافتخار برای آینده این رشته علمی و تخصصی در کشور عزیزمان ایران داشته باشد.




منبع:

1401/04/19
14:15:51
5.0 از 5
418
تگهای خبر: آموزش , اختراع , تحقیقات , دانشجویان
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
GoMap گو کپ