Go Map نقشه

یك روش قابل اطمینان برای شناسایی سریع كروناویروس در بزاق دهان

یك روش قابل اطمینان برای شناسایی سریع كروناویروس در بزاق دهان

به گزارش نقشه پژوهشگران ژاپنی، متد جدیدی را برای تشخیص کووید-۱۹ عرضه کرده اند که می تواند کروناویروس را به سرعت در بزاق دهان شناسایی کند.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی "دانشگاه هوکایدو" (Hokkaido University) ژاپن، گروهی از دانشمندان در یک بررسی جدید، آزمایشی مبتنی بر آنتی ژن برای تشخیص کروناویروس در نمونه های بزاق ابداع نموده اند که ساده و سریع است و میتوان آنرا جهت بررسی انبوه به کار گرفت.
با گذشت بیشتر از یک سال از همه گیری کووید-۱۹، آزمایش "RT-PCR" همچنان یک استاندارد طلایی برای شناسایی کروناویروس به حساب می آید. استفاده از این روش، به پرسنلی نیاز دارد که در مورد همه مراحل از جمع آوری نمونه ها گرفته تا ارزیابی نتایج، آموزش دیده باشند. این فرایند به صورت متوسط بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان می برد.
از آنجائیکه کروناویروس می تواند به واسطه شخص مبتلا که نشانه های بیماری را ندارد، منتقل شود، توانایی بررسی سریع تعداد زیادی از افراد برای کنترل و جلوگیری از گسترش همه گیری، موضوعی حیاتی به حساب می آید. روش های سریع تری هم برای تشخیص آنتی ژن کروناویروس ابداع شده اند اما حساسیت آزمایش RT-PCR را ندارند.
پژوهشگران دانشگاه هوکایدو، از یک کیت آنتی ژن برای تشخیص کروناویروس در نمونه های بزاق بهره برده اند و به مقایسه کارآیی و دقت این روش با آزمایش RT-PCR پرداخته اند. یافته های آنها نشان داده است که کیت تشخیص آنتی ژن می تواند کروناویروس را با دقت بالا و به سرعت در نمونه ها تشخیص دهد.



پژوهشگران در این پروژه، ۲۰۵۶ نفر را از سه گروه متفاوت آزمایش کردند؛ افرادی که کووید-۱۹ آنها از نظر بالینی تایید شده است، افرادی که با بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در تماس بوده اند و افرادی که در بدو ورود به فرودگاه آزمایش داده اند. نمونه های بزاق همه این افراد جمع آوری شد و برای آزمایش های RT-PCR به کار رفت. سپس نتایج آن مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج بررسی ها نشان داد که این آزمایش می تواند روش قابل اطمینانی برای تشخیص زودهنگام و دقیق کروناویروس باشد.
مزیت استفاده از بزاق دهان، سادگی جمع آوری است. این روش، سریع عمل می کند، نمونه ها به سرعت جمع آوری می شوند و خطر قرار گرفتن کادر درمان در معرض ویروس کاسته می شود.
این پژوهش، در مجله "The Lancet Microbe" به چاپ رسید.



1400/02/30
22:59:55
5.0 از 5
1064
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , سایت
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
GoMap گو کپ