Go Map نقشه

شناسایی مولكول پیشگوی نوع زوال عقل!

شناسایی مولكول پیشگوی نوع زوال عقل!

نقشه: پژوهشگران ˮمركز پزشكی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب غربیˮ(UT Southwestern) همچنان به كشف های قابل توجه خود در سوژه ریشه های عصبی زوال عقل ادامه می دهند.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، مطالعه اخیر آنها نشان داده است یك مولكول خاص به تنهایی می تواند قبل از آنكه علائم شناختی ظاهر شود، پیش بینی نماید كه یك فرد به چه نوع زوال عقل امكان دارد در طول زندگی مبتلا شود.
پژوهشگران در این مطالعه موفق به كشف سوژه جدیدی شدند كه نشان داده است چگونه یك تك مولكول "پروتئین تاو"(tau protein) دارای اشكال ساختاری خاص است كه در نهایت تعیین می كند كه ساختارهای سمی بزرگ تر چگونه خواهند بود.
پروتئین های تاو(Tau Proteins) پروتئین هایی هستند كه ریزلوله ها را تثبیت می كنند. پروتئین تاو در نورون های دستگاه عصبی مركزی به فراوانی و در آستروسیت ها و الیگودندرسیت ها به میزان كمتری یافت می شوند. پروتئین های تاوی كه كاركرد خودرا در تثبیت كردن ریزلوله ها از دست داده اند عامل اصلی بیماری های مرتبط به زوال عقل مانند آلزایمر و پاركینسون هستند.
در بیماری آلزایمر تاو غیرطبیعی از ریزلوله ها جدا شده و موجب از هم پاشیدن ریزلوله ها میگردد. فرافسفرگیری پروتئین های تاو موجب خودسامانی و در نهایت احداث كلافه های عصبی رشته ای میگردد. به وجود آمدن این كلافه ها در داخل نورون جابجایی و ترابری سلول را از كار می اندازد و موجب مرگ سلول میگردد. این موجب گسست و قطع ارتباط نورون ها در قسمت های خاص مغز و نهایتاً از دست دادن حافظه میگردد.
پژوهشگران این مطالعه را با جداسازی مولكول های تاو مغز انسان و كشت یاخته شروع كردند. پژوهشگران آزمایشاتی بر روی موش ها باز انجام دادند و دریافتند ساختارهای مختلف در مولكول های خاص تاو مستقیما به الگوهای متمایز مجموعه های سمی بزرگ تر منجر می شوند.
این مطالعه هنوز در مرحله فرضیه است و اثبات نشده اما پژوهشگران فعالانه در حال كوشش برای یافتن این سوژه هستند و هدف آنها باز توسعه یك آزمایش ساده تشخیصی با استفاده از یك نمونه خون است كه توسط آن می توانند این مولكول های تاو را تشخیص دهند.
یافته های این مطالعه در مجله eLife منتشر گردید.




1397/09/21
21:19:52
5.0 از 5
4532
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
GoMap گو کپ