Go Map نقشه
رئیس دانشگاه در نشست خبری اعلام كرد

راه اندازی رشته اقتصاد وقف در دانشگاه علوم اسلامی رضوی

راه اندازی رشته اقتصاد وقف در دانشگاه علوم اسلامی رضوی

نقشه: رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار داشت: تولید رشته اقتصاد وقف را پیش بینی كردیم تا موقوفات بهره وری لازم را داشته باشند؛ همینطور رشته فقه و امور وقف را طراحی نمودیم و به دنبال تولید رشته مدیریت اجرای وقف هستیم تا در آینده كشور اتكاء بیشتری به موسسات خیریه و وقف داشته باشد.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، حجت الاسلام سید حسن وحدتی شبیری در نشست خبری با اصحاب رسانه كه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار نمود: رسالت دانشگاه علوم اسلامی رضوی تخصصی كردن مطالعات حوزوی است و در مجاورت با بارگاه منور امام رضا(ع) قرار گرفتن در تحقق این امر ظرفیت بالایی را فراهم نموده است.
وی افزود: شخصیت های علمی جهان اسلام از سفر به مشهد و تدریس در این دانشگاه بسیار استقبال می كنند و به دانشجویان این دانشگاه مدرك رسمی از جانب وزارت علوم داده می شود و فارغ التحصیلان در بخش های مختلف فرهنگی و اجتماعی كشور مشغول به خدمت خواهند شد.
شبیری بیان كرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی با دیگر مراكز علمی كشور تفاوت هایی دارد و این دانشگاه در بستر حوزه علمیه شكل گرفته و فضای فیزیكی این دانشگاه از مدرسه علمیه میرزا جعفر، مدرسه حسنیه و مدرسه باقریه با قدمت ۴۰۰ سال تشكیل شده است و بخش هایی از حوزه علمیه مشهد مقدس را شامل می گردد.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان كرد: تمامی ورودی های دانشگاه علوم اسلامی باید طلبه باشند و لازم به ذكر است كه در این دانشگاه رشته های كاربردی مانند حقوق، علوم قرآن و احادیث، اقتصاد و... تدریس می گردد و هم رشته های دیگری هم وجود دارد كه به علت نرسیدن دانشجویان به حد نصاب، هم اكنون این رشته ها شكل نگرفتند اما با تاسیس پردیس خواهران كلاس های آن تشكیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه در دوره جدید مدیریت دانشگاه، برنامه گرایی را سرلوحه تمام فعالیت های خود خواهد كرد، اظهار داشت: برای دانشگاه علوم اسلامی در كنار توسعه رشته های علوم انسانی مراكز تحقیقاتی تاسیس خواهیم كرد و بین آموزش، پژوهش و اجرا ارتباط برقرار می نماییم و نخستین مركز تخصصی وقف، نذر و زیارت را تاسیس كردیم كه در این مركز رشته هایی را مطالعه می نماییم كه نیاز اوقاف و آستان قدس رضوی را به مسائل علمی برآورده كند.

راه اندازی رشته اقتصاد وقف در دانشگاه علوم اسلامی رضوی
وحدتی شبیری عنوان كرد: در دانشگاه علوم اسلامی رشته اقتصاد وقف را پیش بینی كردیم تا موقوفات بهره وری داشته باشند همینطور رشته فقه و امور وقف را طراحی نمودیم و به دنبال تولید رشته مدیریت اجرای وقف هستیم تا در آینده كشور اتكاء بیشتری به موسسات خیریه و وقف داشته باشد.
وی افزود: مركز تحقیقات راهبردی را برای دانشگاه علوم اسلامی پیش بینی كردیم تا پروژه های تحقیقاتی را سرو سامان دهیم و دانشگاه را به سمتی هدایت نماییم تا در جهان اسلام یك برند باشد و هم اشتیاق خواهران به فراگیری تحصیل و معرفت در جامعه اسلامی یك واقعیت اجتماعی است كه در این راستا پردیس خواهران دانشگاه شروع به كار خواهد نمود كه در آذرماه سال جاری كنكور دكتری در سه رشته حقوق، علوم قرآن و حدیث و فلسفه در میان بانوان دارای مدرك فوق لیسانس یا سطح سه حوزه برگزار می گردد.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اینكه به دنبال تاسیس حوزه علمیه برای آستان قدس رضوی هستیم كه مطالعات اولیه آن در حال انجام می باشد و ورودی های این حوزه از فارغ التحصیلان دانشگاه ها خواهد بود، تصریح كرد: سرانه هر دانشجو امسال ۱۳ میلیون تومان و بودجه دانشگاه علوم اسلامی رضوی امسال ۲۲ میلیارد تومان است كه تا كنون بیشتر از ۶ میلیارد تومان آن جذب شده است.
وی با اشاره به اینكه سالانه ۱۲ نفر برای طرح پزشك مبلغ جذب می شوند تا در نقاط مختلف جهان اسلام علاوه بر عرضه خدمات پزشكی، معارف اسلامی را هم توسعه دهند، اضافه كرد: برای طرح پزشك مبلغ طی پنج سال قراردادی با دانشگاه آزاد بسته شده است و ۱۰ نفر در رشته های پزشكی، پیراپزشكی و دو نفر در رشته دندانپزشكی بوده كه دانشجویان رسمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی هستند. طرح پزشك مبلغ را هم آغاز كردیم و برپایه آن، افرادی را از جهان اسلام جذب می نماییم تا در آینده پزشكانی آشنا با معارف اسلامی باشند و در نقاط مختلف جهان اسلام علاوه بر عرضه خدمات پزشكی، معارف اسلامی را هم توسعه دهند.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان كرد: در مطالعات فقهی و علمی به این نتیجه دست پیدا كردیم كه به جزء اموال غیرمنقول مادی یا اموال منقولی كه امكان وقف وجود دارد، اموال غیرمادی و فكری هم وقف شود كه مركز تخصصی وقف دانشگاه علوم اسلامی رضوی بر روی آن كار می كند و جرقه این حركت را دانشمندی كه ۶ اختراع ثبت شده در سطح جهانی دارد و قصد وقف اختراعات خویش را داشت، روشن كرد كه از آن استقبال كردیم.
وحدتی شبیری اظهار نمود: فعالیت های بین المللی را از آغازین سال های تاسیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در نظر داشتیم و تعداد قابل توجهی دانشجو از كشورهای مختلف جهان اسلام در این دانشگاه تحصیل كردند و به دنبال این هستیم كه پذیرش دانشجویان در این امرسرعت بیشتری پیدا كند.
وی بیان كرد: در دانشگاه علوم اسلامی رضوی به فكر اشتغال فارغ التحصیلان هستیم كه در این خصوص كارگروهی به صورت تخصصی به مسئله اشتغال دانشجویان می پردازد و عمده نیروهای آستان قدس رضوی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی تامین می گردد.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران در مورد بانكداری اسلامی، خاطرنشان كرد: ما به لحاظ تاسیس بانكداری اسلامی مقدم از دیگر كشورها هستیم اما دیگر كشورها پیشی گرفتند و مالزی بعنوان مركز بانكداری اسلامی شناخته می گردد.
وی افزود: دانشگاه علوم اسلامی مجوز خویش را در رشته بانكداری اسلامی از وزارت علوم دریافت كرد كه تابحال عده ای از دانشجویان پذیرفته شدند و بانكداری اسلامی یكی از پروژه های حاصل تاسیس است و اینكه بانكی مورد نظر مراجع تقلید است كه بر احسان و خیرخواهی باشد و باید پایه كار آن موقوفات بوده و هدف آن سودآوری مادی نباشد بلكه به رفع مشكلات مردم جامعه اهمیت دهد.




1397/08/13
13:19:54
5.0 از 5
4870
تگهای خبر: اختراع , بین المللی , تحقیقات , خدمات
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ