Go Map نقشه
محققان به نتیجه رسیدند؛

گرسنگی پیری را به تأخیر می اندازد!

گرسنگی پیری را به تأخیر می اندازد!

نقشه: محققان به نتیجه رسیدند كه یك مولكول تولید شده طی گرسنگی دارای اثرات ضد پیری روی سیستم عروقی است.



به گزارش نقشه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، با پیرتر شدن افراد، آن ها مستعد بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و بیماری آلزایمر می شوند.
پیری مهم ترین ریسك فاكتور برای بیماری های انسانی است و به تاخیر انداختن این امر می تواند وقوع و شدت بیماری های انسانی را كم كند. یكی از مهم ترین بخش های پیری مربوط به پیری عروق است و عروقی كه تامین كننده مواد غذایی و فاكتورهای حیاتی برای اندام های مختلف هستند بیشتر به پیری حساس هستند و دچار صدمه می شوند.
در مطالعه ای جدید، محققان دانشگاه جورجیا دریافته اند كه بین محدودیت انرژی (كمتر خوردن و گرسنگی) و به تاخیر انداختن پیری ارتباط وجود دارد. آن ها ریزمولكولی مهم را كشف كرده اند كه طی گرسنگی یا شرایط محدودیت كالری تولید می گردد و بتا-هیدروكسی بوتیرات نام دارد كه یك جسم كتونی یا مولكول محلول در آب حاوی گروه كتونی است.
این ماده طی دوره هایی كه جذب مواد غذایی كمی صورت می گیرد، رژیم غذایی حاوی كربوهیدرات كمی است و همینطور طی گرسنگی و ورزش های شدید و طولانی از اسیدهای چرب، در كبد تولید می شوند.
به نظر می رسد كه بتا-هیدروكسی بوتیرات، پیری عروقی را با استفاده از سلول های اندوتلیالی مفروش كننده عروق به تاخیر می اندازد. بتا-هیدروكسی بوتیرات باعث افزایش تكثیر سلول های اندوتلیالی عروق می گردد و مانع از پیر شدن آن ها می گردد.
همچنین این مطالعه نشان داده است كه بتا-هیدروكسی بوتیرات به پروتئین های خاص متصل شونده به RNA باند می شوند و این امر فعالیت سلول های بنیادی موسوم به OCT۴ را در عضلات صاف عروق و سلول های اندوتلیالی موشی بالا می برد.
این افزایش مانع از پیری ناشی از صدمه DNA می گردد و عروق خونی را جوان نگه می دارد. این فاكتور سلول های بنیادی می تواند یك هدف درمانی و دارویی برای آهسته كردن یا متوقف كردن پیری باشد و به كمك آن می توان مانع از پیری عروقی شد.

1397/08/04
16:43:38
5.0 از 5
4870
تگهای خبر: دانشگاه , محققان
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ