Go Map نقشه

نقاط قوت ایران برای صادرات به چین باید به تولید مشترک فکر نماییم

نقاط قوت ایران برای صادرات به چین باید به تولید مشترک فکر نماییم

به گزارش نقشه، رییس سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بین المللی نقاط قوت ایران برای صادرات به چین را برشمرد و اظهار داشت: باید به مدلهای دیگری مانند تولید مشترک و انتقال تجربه نیز فکر نماییم.



به گزارش نقشه به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بین المللی میزبان پنجمین نشست تخصصی «فرصت فردا» بود. این رویداد که با هدف هم فکری و رفع موانع صادراتی شرکت های دانش بنیان برگزار می شود، این دفعه بر روی بازار راهبردی چین متمرکز بود و مسؤلان و کارشناسان به تبیین فرصت ها، چالش ها و راهکارهای کلیدی برای موفقیت در این بازار پرداختند. در این جلسه، بر ضرورت تغییر نگاه سنتی به بازار چین، خلق نشان های تجاری بزرگ و استفاده از مدلهای همکاری نوین مانند تولید مشترک تاکید شد.

سهم ناکافی دانش بنیان ها از صادرات و ضرورت جهش


در ابتدای این نشست، تورج امرایی، معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی، به تحلیل آمار صادراتی پرداخت و اظهار داشت: از سبد صادرات دو و نیم میلیارد دلاری کشور، تنها ۵۰۰ میلیون دلار سهم شرکت های دانش بنیان است که با عنایت به فعالیت بیشتر از ۱۰، ۵۰۰ شرکت، این رقم مناسب نمی باشد.
وی ضمن باارزش دانستن کوشش های صورت گرفته، تاکید کرد: با مرتفع ساختن محدودیت ها، می توان شاهد جهش در این آمار بود.
امرایی چین را یکی از سه مقصد اصلی صادرات ایران و فرصتی بزرگ برای شرکت های دانش بنیان دانست و اضافه کرد: یکی از چالش های اصلی ما در ورود به بازارهای جهانی، نبودِ نشان های تجاری بزرگ و شناخته شده است. در معاونت علمی با همکاری سازمان توسعه همکاریهای علمی، برنامه ای جدی برای خلق برندهای مشترک (Co-branding) و دفاع از شرکت های کوچک اقماری در دستور کار داریم.
وی، حوزه های تجهیزات پزشکی، داروهای های تک، و مواد شیمیایی پیشرفته (پلیمر و کامپوزیت) را از نقاط قوت ایران برای صادرات به چین برشمرد و اعلام نمود: معاونت علمی از انتقال فناوری در عرصه هایی نظیر انرژی های نو، آب و محیط زیست از چین به ایران هم پشتیبانی می کند.
حسین روزبه، رئیس سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بین المللی، هدف اصلی سازمان را «همکاری، هماهنگی و همزیستی» با شرکت های دانش بنیان به عنوان بازیگران اصلی این اکوسیستم عنوان نمود و گفت: نشست فرصت فردا بستری برای شنیدن مشکلات شرکتها و رسیدن به راهکارهای مشترک است.
وی با اشاره به اینکه رابطه با چین «تعاملات فناورانه دوطرفه» است، اضافه کرد: علاوه بر صادرات، باید به مدلهای دیگری مانند تولید مشترک و انتقال تجربه هم فکر نماییم. تجربه چین در حضور موفق در نمایشگاه های بین المللی و توسعه بازارهایی مانند آفریقا می تواند الگوی ارزشمندی برای شرکت های ما باشد.

نگاهی نو به یک فرصت بزرگ


در ادامه، سخنرانان به اصلاح تصورات رایج در مورد بازار چین پرداختند. دکتر بیت اللهی، مدیر برنامه شبکه ارزش عناصر کمیاب خاکی، با اشاره به تجربه موفق ستاد نانو در صادرات محصولات های تک به چین از سال ها پیش، اظهار داشت: چین یک غول تشنه جذب فناوری است. ما با تأسیس مرکز مشترک ایران و چین و خانه نوآوری و فناوری، ثابت کردیم که صادرات ایران محدود به پسته و فرش نیست. وی سه عامل کلیدی موفقیت را ثبت اختراع و دریافت استانداردها، تأمین پایدار قطعات و برگزاری نشست های تجاری مستمر دانست.
محسنی، رایزن فناوری ایران در پکن، چالش اصلی در بازار چین را «عدم وجود نگاه درست» دانست و تاکید کرد: حقیقت چین با تصورات ما بسیار متفاوت می باشد. شرکت های ما باید بدانند که GDP هر استان چین به اندازه یک کشور است و نباید ظرفیتهای تجاری خویش را به چند استان معروف محدود کنند.

نقشه راه ورود به بازار: از شناخت جغرافیا تا بهره برداری از اطلاعات آزاد


حسین قاهری، رئیس اندیشکده ایران در چین، نکات عملیاتی برای ورود به این بازار را برشمرد و اظهار داشت: همچون این موارد می توان به شناخت دقیق جغرافیای صنعتی چین، اصلاح ساختارهای حمایتی و استفاده از اطلاعات موجود اشاره نمود.
این نشست با اجماع بر این نکته به انتها رسید که موفقیت در بازار پیچیده و رقابتی چین، نیازمند یک رویکرد استراتژیک، هوشمندانه و مبتنی بر همکاریهای بین بخشی است و سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بین المللی آماده تسهیل گری در این راه است.
بطور خلاصه وی ضمن اشاره به این که رابطه با چین «تعاملات فناورانه دوطرفه» است، افزود: علاوه بر صادرات، باید به مدل های دیگری مانند تولید مشترک و انتقال تجربه هم فکر نماییم. شرکت های ما باید بدانند که GDP هر استان چین به اندازه یک کشور است و نباید ظرفیت های تجاری خویش را به چند استان معروف محدود کنند. این جلسه با اجماع بر این نکته به اختتام رسید که موفقیت در بازار پیچیده و رقابتی چین، نیازمند یک رویکرد راهبردی، هوشمندانه و مبتنی بر همکاریهای بین بخشی است و سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بین المللی آماده تسهیل گری در این راه است.


منبع:

1404/05/30
21:16:11
5.0 از 5
24
تگهای خبر: اختراع , بازار , بین المللی , تجربه
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

GoMap گو کپ