Go Map نقشه
توسط محققان كشور به نتیجه رسید؛

عرضه مدل جدید قیمت گذاری مبتنی بر رفتار مشتری در سیستم توزیع

عرضه مدل جدید قیمت گذاری مبتنی بر رفتار مشتری در سیستم توزیع

به گزارش نقشه، محققان کشور موفق به عرضه مدلی جدید برای قیمت گذاری مبتنی بر رفتار مشتری در سیستم های توزیع با رویکرد نظریه بازی ها شدند.


به گزارش نقشه به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، متینه زیاری دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح « عرضه مدل قیمت گذاری مبتنی بر رفتار در سیستم های توزیع با استفاده از رویکرد نظریه بازی ها » اظهار داشت: سیستم های توزیع و زنجیره های تأمین نسبت به تغییرات و نوسانات تقاضا، قیمت و... بسیار حساس هستند. وی با اشاره به اینکه تغییرات جزئی در سیستم های توزیع می تواند تاثیر قابل توجهی در کل سیستم داشته باشد و گاهی سبب از دست رفتن سهم بازار در شرایط رقابتی شود، اظهار داشت: در نظر گرفتن بحث قیمت گذاری به هنگام برنامه ریزی، علاوه بر مدیریت هزینه ها، باعث افزایش سهم بازار در شرایط رقابتی و بهبود انعطاف پذیری می شود. وی تصریح کرد: درنظر گرفتن عامل های رقابتی، لحاظ کردن رفتار مشتری و آنچه میزان رضایت و مطلوبیت مشتریان را زیاد می کند روی موقعیت و اقبال سیستم های توزیع تأثیر بسزایی دارد. ازاین رو مدل قیمت گذاری مبتنی بر رفتار در سیستم های توزیع با استفاده از رویکرد نظریه بازی ها دراین پروژه مورد بررسی قرار گرفته است. وی ادامه داد: استفاده از این مدل تا حد زیادی به صنایع مرتبط کمک می نماید با استفاده از اطلاعات ثبت شده در پیشینه خرید مشتریان خود، قیمت های متمایز و بهینه برای هر دسته از مشتریان ارائه نمایند که منجر به بهبود میزان فروش و حجم ریالی آن خواهد شد. به نقل از ایشان، در این پروژه با مطالعه نمونه های مشابه در ادبیات مبحث کار شروع شده و با بررسی روند موجود در صنایع، اطلاعات بروزرسانی شد و در نهایت مدل سازی انجام و توسط روش ریاضی دقیق حل شد. زیاری اظهار داشت: به صورت کلی مدل عرضه شده برای تمامی صنایعی که در شرایط رقابتی به دنبال تعیین قیمت بهینه محصول و سیاست های توزیع مناسب هستند، کاربردی است. همینطور دانشجویان و سایر محققینی که در این حوزه فعالیت میکنند، می توانند از مدل عرضه شده در جهت بسط و گسترش مبحث استفاده نمایند. وی ضمن اشاره به ادامه این پروژه اظهار داشت: درنظر گرفتن روش های مسیریابی برای حمل کالا به مشتری در شرایط خرید غیرفیزیکی، انتخاب وسیله حمل و نقل، مکان یابی نقاط توزیع و در نظر گرفتن عدم قطعیت در پارامترهای هزینه تهیه و تدارکات محصول همچون مواردی هستند که میتوان به تحقیق حاضر اضافه کرد. محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن اشاره به خصوصیت های طرح: اظهار داشت: قیمت بهینه، عرضه یک مدل جدید برای ترکیب قیمت گذاری رقابتی و درنظر گرفتن رفتار مشتری و افزایش انطباق مدل با شرایط موجود، از خصوصیت های این طرح به حساب می آید. زیاری ضمن اشاره به مزیت های رقابتی طرح اظهار داشت: درنظرگرفتن عامل رقابت در سیستم توزیع به صورت افقی، مدل سازی مساله به صورت دو سطحی برای نمایش بازی استکلبرگ (رقابت عمودی میان مراکز عمده فروشی و خرده فروشی) با لحاظ کردن رفتار مشتری، درنظر گرفتن رفتار مشتری به کمک تابع مطلوبیت و لحاظ کردن بعد جغرافیایی و قیمت، درنظر گرفتن تابع تقاضای وابسته به قیمت و سطح خدمت برای مدلسازی رقابت میان مراکز عمده فروشی، درنظر گرفتن ریسک اختلال در مراکز تأمین و عرضه استراتژی های تاب آوری (نگهداری موجودی و قرارداد با تأمین کنندگان قابل اطمینان) برای مقابله با آن مزیت های رقابتی طرح بودند. استاد راهنمای این پروژه محسن شیخ سجادیه عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.

1401/08/22
09:00:46
5.0 از 5
365
تگهای خبر: بازار , دانشجویان , دانشگاه , صنایع
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ