مغز اختاپوس با انسان از آنچه تصور می شد شبیه تر است

به گزارش نقشه پژوهشگران ایتالیایی در بررسی جدید خود، یک پدیده تکاملی را کشف کرده اند که در مغز انسان و اختاپوس مشابه است.

به گزارش نقشه به نقل از ایسنا و به نقل از برین تومارو، امکان دارد انسان ها به میمون ها شباهت داشته باشند اما این بدان معنا نیست که ما خصوصیت های یکسانی با حیوانات دیگر نداریم. گروهی از پژوهشگران هنگامی که دریافتند مغز انسان و اختاپوس، ژن های پرش کننده یکسانی دارند، به کشف شگفت آوری دست پیدا کردند.
ژن های پرش کننده، هم در مغز انسان و هم در مغز دو گونه اختاپوس به نامهای "Octopus vulgarisms" و "Octopus bimaculoides" فعال می باشند.
بیشتر از ۴۵ درصد ژنوم انسان توسط توالی هایی به نام "ترانسپوزون ها"(transposons) یا ژن های پرش کننده تشکیل شده است که می توانند از یک نقطه به نقطه ای دیگر از ژنوم حرکت کنند، به هم بریزند یا تکثیر شوند. پژوهشگران می گویند که این عناصر متحرک معمولاً خاموش می مانند و توانایی حرکت خویش را از دست می دهند. برخی دیگر از آنها به این علت غیرفعال هستند که جهش ها را در نسل های بعد انباشته می کنند؛ در حالیکه برخی دست نخورده هستند اما توسط مکانیسم های دفاعی سلول متوقف شده اند.
به قول پژوهشگران، مرتبط ترین عناصر متحرک متعلق به خانواده "توالی های هسته ای پراکنده بلند"(LINE) هستند که در ۱۰۰ رونوشت ژنوم انسان یافت می شوند و هنوز به صورت بالقوه فعال می باشند. دانشمندان معتقدند ژن های پرش کننده توالی های LINE، با توانایی های شناختی مانند یادگیری و حافظه مرتبط هستند.
پژوهشگران می گویند که ژنوم اختاپوس، غنی از ژن های پرش کننده است که عموما غیرفعال هستند. پژوهشگران توانستند عنصری از خانواده LINE را در بخش هایی از مغز شناسایی کنند که برای توانایی های شناختی این حیوانات حیاتی هستند.
"ریمو سانجز"(Remo Sanges)، مدیر لابراتوار ژنومیک محاسباتی "مدرسه بین المللی مطالعات پیشرفته"(SISSA) در ایتالیا اظهار داشت: کشف عنصری از خانواده LINE که در مغز دو گونه اختاپوس فعال است، مبحث بسیار مهمی به حساب می آید چونکه از این ایده پشتیبانی می کند که این عناصر عملکرد خاصی دارند.
"جیوانا پونته"(Giovanna Ponte)، پژوهشگر "موسسه جانورشناسی آنتون دورن"(Zoologica Anton Dohrn) ایتالیا اظهار داشت: من زیر میکروسکوپ، نشانه ای بسیار قوی را در خصوص فعالیت این عنصر در ناحیه ای از مغز اختاپوس دیدم که محل یادگیری و توانایی های شناختی به حساب می آید و درست مانند ناحیه هیپوکامپ در مغز انسان است.
پژوهشگران، این مشاهدات را نمونه ای جذاب از "تکامل همگرا"(Convergent evolution) نامیدند.
"جوزپه پتروسینو"(Giuseppe Petrosino)، پژوهشگر موسسه جانورشناسی آنتون دورن اظهار داشت: این شباهت بین انسان و اختاپوس که فعالیت یک عنصر LINE را در جایگاه توانایی های شناختی نشان می دهد، می تواند مثالی جذاب از تکامل همگرا باشد؛ پدیده ای که در هر دو گونه از نظر ژنتیکی و فرایند مولکولی، به صورت یکسان و مستقل توسعه می یابد و به نیازهای مشابهی پاسخ می دهد.
این پژوهش، در مجله "BMC Biology" به چاپ رسید.

1401/04/05