بازدید رییس جهاددانشگاهی و مدیر كارگروه پروژه قطار ملی از این پروژه؛
قطار ملی مترو با انجام آزمون های سرعت آماده مسافرگیری می شود
به گزارش نقشه رئیس جهاددانشگاهی و مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه اندازی قطار ملی مترو با حضور در شرکت واگن سازی تهران از قطار ملی متر بازدید و در جریان آخرین وضعیت انجام آزمون های سرعت و دریافت تأییدیه فنی و استانداردهای بین المللی این قطار قرار گرفتند.
به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و برخی از معاونان و مدیران ارشد این نهاد با همراهی مهندس سیدکاظم طاهرزاده مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه اندازی قطار ملی، امروز یکشنبه (22 اسفندماه) با حضور در شرکت واگن سازی تهران از آخرین وضعیت پروژه تولید قطار ملی بازدید و آزمون سرعت این قطار با حضور آنان انجام شد.
دکتر طیبی در این بازدید با اعلان اینکه بعنوان مهندسان و کارشناسان ایرانی بر این باوریم که اقتصاد ما باید متکی بر تولید ملی باشد افزود: تولید ملی هم باید متکی بر علم و فناوری پیشرفته داخلی باشد تا بتواند رقابت پذیری خویش را از جنبه فناوری و روزآمدی حفظ نموده و در کنار تأمین نیازهای داخل کشور بتوانیم وارد بازارهای جهانی و منطقه ای شویم.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به سابقه تولید قطار ملی و اقدامات جهاددانشگاهی در این رابطه اظهار داشت: از انتهای دهه 70 با عنایت به توانایی ها در حوزه های برق قدرت و مکانیک، دو حوزه تخصصی حمل و نقل ریلی و سیستم رانش و ساخت دکل های حفاری را که هر دو ترکیب برق و مکانیک و زیرشاخه های آن هستند را در دستور کار قراردادیم.
رئیس جهاددانشگاهی دراین زمینه به مشکلات تحریم برای انتقال تکنولوژی اشاره نمود و اظهار داشت: در زمینه سیستم رانش با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه ای تعریف شد که به سبب گرانی ها از حد پایلوت فراتر نرفت.
وی با اعلان اینکه در سال 1395 به این نتیجه رسیدیم کل ساخت یک رام قطار مترو را آغاز نماییم اضافه کرد: در همین رابطه با پیشنهاد جهاددانشگاهی در برنامه ششم توسعه در دو ماده ۵۴ و ۳۶ تولید قطار ملی با 85 درصد تولید داخل و آب شیرین کن ها با ۷۵ درصد داخلی سازی به تصویب رسید.
دکتر طیبی افزود: با استناد به همین مصوبه و پیگیری ما، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد میدان شد و با همکاری و حمایت شهرداری تهران، شرکت مترو و واگن سازی تهران قرار شد یک رام کامل قطار ملی بومی سازی شود و در نتیجه قرارداد تولید یک رام قطار ملی مترو در شهریور ۱۳۹۸ به امضا رسید.
رئیس جهاددانشگاهی با اعلان اینکه خیلی ها باور نداشتند که این پروژه به سرانجام می رسد اظهار داشت: استعداد در تمام افراد و جوامع وجود دارد، مهم باور و حمایت درست است که در این پروژه به نحو احسن انجام شد و همه مسؤلان مربوطه خوب پایه پروژه ایستادند و اثبات کردیم کار شدنی است.
وی ضمن اشاره به این که امیدوارم عقد قرارداد ساخت ۱۱۳قطاری که شهرداری تهران نیازمند آن است و ۱۰۵ دستگاهی که معاونت علم و فناوری و همه ما به دنبال آن هستیم زودتر بسته شود تا این تابو به صورت کامل از بین رود و نشان دهیم میتوان یک کار خوب ایرانی را به صورت کامل و با فناوری روز و کیفیت بالا به سرانجام برسانیم اظهار داشت: همان گونه که در بحث ساخت دکل های حفاری توانستیم به موفقیت دست یابیم امیدواریم این قطار در آینده نزدیک، بعد از کسب استانداردهای لازم به ریل حرکت افتد و مسافرگیری کند.
قطار ملی مترو درحال کسب استانداردهای بین المللی
مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه اندازی قطار ملی هم در این بازدید با اعلان اینکه بسیاری بر این باور بودند که پروژه قطار ملی به سرانجام نمی رسد اظهار داشت: اما نه تنها قطار ملی حرکت کرد، بلکه بسیار هم موفق بود.
وی با اعلان اینکه این پروژه برای نخستین بار در کشور انجام شد و به مرحله عملیاتی رسید افزود: هم اکنون آزمون های حرکتی و دریافت تأییدیه فنی و استانداردهای بین المللی این قطار وارد مرحله اجرایی شده است.
مهندس طاهرزاده با اعلان اینکه امیدواریم تا خردادماه مجوزهای لازم صادر شود تا بتوانیم مسافرگیری قطار را انجام دهیم اظهار داشت: از رئیس و تیم جهاددانشگاهی در تولید قطار ملی مترو کمال تشکر را دارم، چونکه هر جا در این پروژه با مشکلی مواجه شدیم و حتی خارج از مسئولیت و حیطه فعالیت آنها بود کمک حال ما بودند و امیدواریم این نهاد انقلابی را همواره در راه پیشرفت و توسعه کشور ببینیم.
امیدوارم در آینده ای نزدیک قطار ملی را درحال مسافرگیری ببینیم
مهندس کمالی نژاد معاون تولید واگن سازی تهران هم با بیان اینکه، کاری که در پروژه قطار ملی انجام شد بسیار بزرگ بود اظهار داشت: کسی که کوچک ترین اطلاعات و دانش فنی در این عرصه داشته باشد بزرگی کار را به خوبی درک می کند.
وی یکی از آفت های پروژه علمی را گره زدن کارهای علمی به کارهای سیاسی دانست و اضافه کرد: برخی انتظار دارند یک کار علمی که برای نخستین بار در کشورمان انجام می شود در یک بازه زمانی کوچک به بالاترین حد تکنولوژی خود برسد و به نتیجه برسد که این تفکر برای پروژه های اینچنینی آفت است.
معاون تولید واگن سازی تهران هم از تمام فعالان پروژه قطار ملی قدردانی کرد و اظهار داشت: امیدوارم در آینده ای نزدیک قطار ملی را بر روی سکو و درحال مسافرگیری ببینیم.
مراحل انجام آزمون های سرعت قطار متروی ملی
در این بازدید مهندس حمید آب روشن رئیس واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی به تشریح فعالیت ها در این پروژه پرداخت و مهندس محمد فرضی مدیر پروژه طراحی سیستم رانش هم اظهار داشت: در پروژه قطار ملی تمام تجهیزات توسط جهاددانشگاهی علم و صنعت تحویل و نصب شده است.
وی با اعلان اینکه تابحال آزمایش های کارگاهی قطار به پایان رسیده است اظهار داشت: پروژه قطار ملی بیشتر از ۹۰ درصد به سرانجام رسیده است و هم اکنون توسط شرکت خارجی آزمون های حرکت و دینامیک قطار در حال انجام می باشد که این آزمون ها به صورت مرحله به مرحله انجام می شود و معمولا سه ماه زمان می برد و حتی در قطارهایی که بارها ساخته شده اند هم انجام می شود تا به یک ایمنی خیلی خوب دست یابند.
مهندس فرضی با اعلان اینکه آزمون سرعت در چندین مرحله انجام می شود اظهار داشت: آزمون سرعت تا ۸۰ کیلومتر در ساعت که حداکثر سرعت مجاز قطار مترو است انجام می شود که ابتدا به جای مسافر از کیسه شن استفاده شده و امیدوارم بااراده فعلی که وجود دارد تا خردادماه این قطار آماده مسافرگیری شود.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، اولین قطار متروی ملی بعنوان یکی از ثمرات اتکا به دانش و توانمندی جوانان ایرانی با طراحی و ساخت سیستم رانش آن توسط محققان جهاددانشگاهی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید.
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب