موفقیت جدید پژوهشگران دانشگاه شیکاگو در زمینه کوانتوم

نقشه: دانشمندان برای نخستین بار در جهان موفق به ایجاد ˮدیوارهای دامنهˮ کوانتومی در آزمایشگاه شدند که می تواند به روشی قدرتمندتر برای ذخیره اطلاعات کوانتومی منجر شود.

به گزارش نقشه به نقل از ایسنا و به نقل از سایتک دیلی، دانشمندان دانشگاه "شیکاگو" برای نخستین بار توانستند نوع جدیدی از شیء کوانتومی به نام "دیوارهای دامنه"(domain walls) را به میل خود در آزمایشگاه ایجاد کنند که به آنها امکان می دهد پدیده های کوانتومی را با جزییات تجزیه و تحلیل کنند.
این کشف جدید می تواند به جامعه علمی کمک نماید تا ذرات کوانتومی عجیب و غریب را بهتر درک کند و بطور بالقوه به توسعه فناوری های کوانتومی جدید در آینده منجر شود.
پژوهشگران در مقاله جدیدی که در مجله "نیچر"(Nature) انتشار یافته است، کشف یک اتفاق عجیب را که در اتم ها در دمای بسیار پایین مشاهده شده است، تشریح کردند. آنها دریافتند که در وضعیت مناسب، گروه هایی از اتم ها به دامنه هایی جدا می شوند و بین هر یک از این دامنه ها یک "دیوار" تشکیل می شود.
بااینکه دانشمندان قبلاً این دیوارهای دامنه را در آزمایش های دیگر دیده بودند، اما این نخستین باری است که آنها به دلخواه و اختیار دانشمندان تولید می شوند و امکان مشاهده دقیق آنها فراهم می شود.
پژوهشگران بر طبق مشاهدات خود می گویند که هر یک از این دیوارها مانند یک شیء کوانتومی مجزا و مستقل از اتم ها رفتار می کنند.
"کای ژوان یائو" دانشجوی دکترا و نویسنده مسئول این مطالعه، این پدیده را با تپه های شنی مقایسه می کند و می گوید: اگر این پدیده را مانند تپه شنی فرض نماییم، مثل این است که تپه شنی رفتار متفاوتی با دانه های شن درون خود داشته باشد.
پروفسور "چنگ چین" سرپرست این مطالعه، مشاهدات اعجاب انگیز انجام شده در مورد این اجرام کوانتومی عجیب را اینگونه توضیح داد: ما تجربه زیادی در کنترل اتم ها داریم. ما می دانیم که اگر اتم ها را به سمت راست فشار دهید، آنها به سمت راست حرکت می کنند. اما در اینجا، اگر دیوار دامنه را به سمت راست فشار دهید، دیوار به سمت چپ حرکت می کند.
"دیوارهای دامنه" قسمتی از یک دسته بندی به نام "پدیده های نوظهور" هستند، برای اینکه بنظر می رسد از قانون جدیدی از فیزیک پیروی می کنند. دانشمندان امیدوارند که تحقیقات آنها بتواند با افزودن دانش به این زمینه، راه هایی را برای فناوری های کوانتومی جدید باز کند.
"چین" می گوید: ممکنست کاربردهایی برای این پدیده از نظر ساخت مواد کوانتومی قابل برنامه ریزی یا پردازش اطلاعات کوانتومی وجود داشته باشد. می توان از آن برای ایجاد روشی قوی تر برای ذخیره اطلاعات کوانتومی یا فعال کردن عملکردهای جدید در مواد استفاده نمود. اما پیش از آن، نخستین قدم این است که بفهمیم چگونه آنها را کنترل نماییم.
همانطور که در مورد سایر پیشرفت ها در زمینه مکانیک کوانتومی اتفاق می افتد، نتایج این مشاهدات جدید می تواند دامنه وسیعی داشته باشد، اما احتمالاً برای سالهای زیادی کاربردی نخواهد شد. بعنوان مثال، پژوهشگران می گویند اساس فناوری های مدرن GPS متعلق به دانشمندانی در دهه ۱۹۵۰ بوده است که درحال آزمایش نظریه نسبیت "اینشتین" بودند.
محاسبات کوانتومی یک جهش تکنولوژیکی پیش بینی شده است که می تواند نحوه تعامل ما با دنیای دیجیتال را به شدت تغییر دهد و قدرت محاسباتی انقلابی بالقوه ای را برای تعداد زیادی از زمینه ها فراهم آورد.

1400/12/03