کشف یک سیاره فراخورشیدی با مدار غیرعادی

به گزارش نقشه ستاره شناسان سیاره ای در منطقه قابل سکونت یک ستاره کوتوله سرخ یافته اند که مدار آن به قدری کشیده است که سبب ایجاد دمای به شدت متغیر در آن شده و احیانا نمی تواند میزبان حیات باشد.

به گزارش نقشه به نقل از ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، این سیاره که "TOI-۲۲۵۷ b" نام دارد برای نخستین بار با استفاده از داده های "ماهواره نقشه بردار فراخورشیدی گذران" یا "تس"(TESS) پیدا شد و سپس با استفاده از "تلسکوپ جهانی لاس کامبوس"(Las Cumbres Observatory Global Telescope) و تلسکوپ "SAINT-EX" در مکزیک با جزئیات بیشتر رصد شد.
محققان با استفاده از رصدهای تلسکوپ "SAINT-EX" تایید کردند که این سیاره هر ۳۵ روز یک مرتبه به دور ستاره کوتوله سرخ می چرخد.
از آنجائیکه کوتوله های سرخ از خورشید سردتر و کوچک تر هستند، منطقه قابل سکونت اطراف آنها یا مکانی که آب می تواند به صورت مایع در سطح یک سیاره قرار داشته باشد، با منطقه قابل سکونت خورشید متفاوت می باشد.
سیاراتی که به دور یک کوتوله سرخ می چرخند حتی اگر مدار بسیار نزدیک تری به ستاره شان نسبت به مدار زمین و خورشید داشته باشند همچنان می توانند میزبان آب مایع باشند و نزدیک بودن سیاره به ستاره تشخیص آنرا آسان تر می کند.
با این وجود، باآنکه سیاره "TOI-۲۲۵۷ b" در منطقه قابل سکونت قرار دارد اما نمی توان برنامه ای برای سفر به آن داشت. مشکل اول آن است که این سیاره شعاعی ۲.۲ برابر زمین دارد و این بدان معناست که "TOI-۲۲۵۷ b"، سیاره ای بزرگ و احیانا گازی با فشار جوی بالاست.
دومین و جالب ترین حقیقت در مورد این سیاره مدار گریزنده از مرکز آن است به این مفهوم که این سیاره به جای چرخیدن در مداری دایره ای، مداری بیضی شکل دارد. بنابراین گاهی این سیاره به ستاره خود نزدیک می شود و گاهی از آن دور است.
در واقع این سیاره مرکز گریزترین مدار را در بین سیاراتی که تابحال اطراف ستاره های سرد کشف شده اند، دارد. این مدار تأثیر زیادی بر دمای سطح آن می گذارد.
"نیکول شانچه"(Nicole Schanche)، محقق ارشد این تحقیقات در اطلاعیه ای توضیح داد: ما دریافتیم که سیاره فراخورشیدی "TOI-۲۲۵۷ b" مداری دایره ای و متحدالمرکز ندارد. این خبر بدی از نظر سکونت پذیری است. در حالیکه دمای متوسط سیاره مناسب می باشد اما دمای آن در زمان های مختلف از منفی ۸۰ درجه سانتی گراد تا حدود ۱۰۰ درجه سانتی گراد متغیر است که این تغییرات وابسته به محل قرارگیری آن در مدار است.
محققان کنجکاوند بدانند چرا این سیاره چنین مداری دارد. آنها امیدوارند برای کسب اطلاعات بیشتر بتوانند آنرا با استفاده از تلسکوپ "جیمز وب" رصد کنند.

1400/10/20