Go Map نقشه
وزیر علوم خبرداد

شروع آموزش حضوری تمامی دانشجویان از 15 آبان

شروع آموزش حضوری تمامی دانشجویان از 15 آبان

به گزارش نقشه وزیر علوم با اشاره به این که حفظ سلامت جامعه دانشگاهی اساس کار ما در از سرگیری آموزش های حضوری دانشگاه هاست، اظهار داشت:  بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از 15 مهرماه و دانشجویان مقطع کارشناسی از 15 آبان ماه به صورت حضوری در کلاس های درس فعالیت داشته باشند.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در نشست رؤسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که امروز (یکشنبه) با محوریت «تبیین سیاست های آموزش عالی در دوره جدید» بصورت حضوری و برخط در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت خانه برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت، به خانواده هایی که عزیزانشان را بواسطه بیماری کرونا از دست داده اند تسلیت و به پرسنل خدوم حوزه سلامت خدا قوت و دست مریزاد گفت.
وی با اشاره به چالش های پیش رو در عرصه آموزش عالی و بازگشایی و از سرگیری آموزش حضوری اشاره کرد: برمبنای مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه بصورت حضوری در کلاس های درس فعالیت داشته باشند. دانشگاه ها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خودرا برای اجرای آن مبذول دارند.
وزیر علوم در ادامه با اشاره به ضرورت چابک سازی سیستم اداری و صرفه جویی در هزینه ها اظهار داشت: این مساله مهم باید سرلوحه فعالیت دانشگاه ها قرار گیرد. نسبت اعضای هیئت علمی به یاوران علمی (کارکنان) باید نسبت یک به یک باشد و برای رسیدن به این شاخص باید تلاش نماییم. امروزه توسعه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک شرایطی را رقم زده است که رسیدن به این شاخص میسر است.
وی با تاکید ویژه بر افزایش راندمان در سیستم آموزش عالی گفت: دانشگاه ها باید برای افزایش راندمان برنامه داشته باشند، پس باید آرزوها و اهداف بزرگ خودمان را در دانشگاه تعریف نماییم و برمبنای آن برای رسیدن به آن برنامه ریزی نماییم.
دکتر زلفی گل اضافه کرد: تقاضا می کنم رؤسای دانشگاه های تراز اول که از نظر تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه های برتر دارند در بحث توسعه فناوری، راندمان و ارتقاء فاکتورهای علمی، سرانه خودرا بالا برده و با دانشگاه های برتر سایر کشورها مقایسه و رقابت کنند.
وی با اشاره به فصل تدوین لایحه بودجه در دولت، اظهار داشت: معاونان اداری، مالی و مدیران بودجه در دانشگاه ها رایزنی های لازم را برای جذب اعتبارات با سازمان برنامه و بودجه داشته باشند.
وزیر علوم عنوان کرد: باتوجه به شرایط سخت و حساس کشور، بخش عمده بودجه صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان می شود، و پس بودجه ای برای اجرای برنامه های راهبردی وجود ندارد که این مشکل را باید مرتفع نماییم و ما هم به سهم خود تلاش می نماییم در لایحه بودجه سال آتی وضعیت دانشگاه ها را متفاوت ببینیم.
دکتر زلفی گل با تاکید بر این که نباید ردیف بودجه فرهنگی و پژوهشی دانشگاه ها صرف اموری به جز امور پژوهشی و فرهنگی شود، گفت: تمام تلاش ما این است که ردیف بودجه این دو بخش را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه مجوز تأسیس صندوق علوم و فناوری صادر شده و امیدواریم با تصمیم شایسته این صندوق برخی اهداف را در کاربردی کردن تحقیقات و پایان نامه ها، توسعه دیپلماسی علمی و تحقق نظام پیشنهادات بتوانیم محقق نماییم.
دکتر زلفی گل افزود: تقویت علوم انسانی و پایه از اهداف و برنامه های اصلی ماست و امیدواریم رؤسای دانشگاه ها نیز به این امر توجه داشته باشند.
وی به تأسیس اتاق های فکر متنوع و گوناگون در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره نمود و اظهار داشت: درحال تأسیس اتاق های فکر هستیم که خروجی آن منجر به خوراک فکری لازم برای تصمیم سازی حکیمانه، مدبرانه و دانش بنیان شود.
وزیر علوم اشاره کرد: یکی از این اتاق های فکر، بحث تدوین نظام سنجش و انگیزش است که برمبنای آن برای اعضای هیئت علمی و یاوران علمی شرایطی فراهم گردد که به میزان اثربخشی و فعالیت خود در عرصه های علمی و فناوری، از مزایای مادی و معنوی بهره مند شوند.
ایشان سپس سخنان خود با تاکید بر ضرورت پررنگ شدن نقش آموزش، از رؤسای دانشگاه ها درخواست نمود بحث آموزش را سرلوحه کارهای خود قرار دهند چونکه اگر آموزش ترجیح داده نشود و اساتید و پیشگامان نقش کمرنگی داشته باشند آثار آنرا در سالهای بعد خواهیم دید.
دکتر زلفی گل در آخر بعد از جمع بندی نظرات و پیشنهادات رؤسای دانشگاه ها، اظهار داشت: بر این اساس بمنظور وحدت بخشی و هم افزایی از شورای مدیریت استانی دانشگاه ها می خواهیم که تشکیل جلسه داده و گزارش آنرا به ستاد وزارت ارسال نمایند. همین طور برقراری آموزش های حضوری بصورت تدریجی و با اولویت بندی باشد.
وی به وحدت بین بخشی در دانشگاه ها اصرار کرد و اظهار داشت: ایجاد وحدت رویه بین کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان باید جدی گرفته شود. حضور اعضای هیأت علمی بصورت پررنگ و جدی پیگیری شود. از پتانسیل دانشجویی کانون های صنفی، انجمن های علمی، تشکل های بسیجی و فرهنگی استفاده گردد و بحث اصلی آموزش های حضوری برمبنای پیشگیری؛ پیشگویی و پیش بینی باشد. همین طور تمهیدات حقوقی حضور دانشجویان نیز تدوین شود.
دکتر زلفی گل با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای دانشجویان نو ورود، تصریح کرد: جلسات راهبردی آموزش و پژوهش، جلسات مدیران حراست، معاونان دانشجویی نیز برای بحث و بررسی مباحث احتمالی اجرا شود.
وزیر علوم با تاکید بر این که اجرای طرح های بین دانشگاهی سبب تقویت روحیه کار تیمی می شود، اظهار داشت: باید ساز و کاری برای توسعه همکاریهای دانشگاه های بزرگ و برتر با سایر مراکز آموزش عالی ایجاد نماییم. برای اجرای این طرح ها پیگیر اختصاص ردیف اعتباری ویژه نیز هستیم. همین طور تلاش نماییم که مراکز رشد، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری تخصیص اعتبار کامل داشته باشند.
او در آخر با اشاره به تجارب باارزش بدست آمده در دوران کرونا در حوزه آموزش های الکترونیک، اظهار داشت: برنامه ریزی برای آموزش ترکیبی و بهره مندی از تجربه بدست آمده سبب خواهد شد، آموزش های حضوری با بسته های آموزش الکترونیکی تکمیل شود و اگر در این راستا هوشمندانه و با تدبیر عمل کنیم؛ مشکلات کمتر خواهد شد.




منبع:

1400/07/18
23:59:43
5.0 از 5
620
تگهای خبر: آموزش , الكترونیكی , تجربه , تحقیقات
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ