Go Map نقشه
نشریه تایم بررسی كرد؛

رویای زاکربرگ برای حکمرانی اینترنت!

رویای زاکربرگ برای حکمرانی اینترنت!

نقشه: نشریه تایم در مقاله ای به مسئله تلاش مارک زاکربرگ و حمایت وی از پروسه قانونگذاری اینترنت پرداخته تلاشی که دارای سطح بسیار پایینی از مسئولیت برای پلت فرم ها توصیف شده است.



به گزارش نقشه به نقل از مهر، تام ویلر، نویسنده این مقاله که پیش از این سابقه مدیریت کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات متحده را نیز از سال 2013 تا 2017 در کارنامه دارد، در این نوشتار اهتمام در پاسخ به این پرسش دارد که آیا فیس بوک و دیگر پلت فرم های شاخص جهان، واقعا از قانونگذاری سختگیرانه و نظارت ثمربخش حمایت می کنند یا صرفاً به دنبال دستیابی به قوانینی ساده و غیرالزام آور هستند؟
تلاش زاکربرگ در این حوزه، با نگارش و انتشار مقاله ای با عنوان «اینترنت به قوانین جدید نیاز دارد» در واشنگتن پست، در سال 2019 شروع شد. شرکت فیس بوک، چند ماه بعد از انتشار مقاله یاد شده، با انتشار طرحی مدون، ایده های خود در زمینه قانونگذاری فضای مجازی را مطرح ساخت. طرح یاد شده، بعد از عرضه به اتحادیه اروپا، از جانب مقامات این نهاد بین المللی، «دارای سطح بسیار پایینی از مسئولیت برای پلت فرم ها» توصیف شد. تبلیغات و اظهارات کنونی مسؤلان شرکت فیس بوک، ناظر بر همان طرح اولیه است.
بی شک تایید ضروری وجود نظارت و رفع خلاهای قانونی موجود، از جانب عرضه دهندگان خدمات، گامی مثبت به حساب می آید. اما در طول 20 سال گذشته، شرکت هایی چون فیس بوک، همواره با نظارت دولت ها بر عملکردشان، مبارزه و مخالفت کرده اند. پیشگامان فناوری در طول این سال ها همواره اخطار داده اند که نظارت دولتی، جادوی فناوری دیجیتال و نوآوری پرشتاب موجود را از بین می برد. علیرغم این تبلیغات گسترده، امروزه خیلی از کشورها تلاش خویش را برای کاهش صدمه های ناشی از فعالیت شرکتهای بزرگ فناوری، شروع کرده اند.
ویلر در این مقاله، پیشنهاد می دهد که نهادهای تنظیم گر، در حین پیگیری تلاشهای خود برای تشدید نظارت بر پلت فرم ها، اصول اساسی و اهداف کلان خویش را به صورت عمومی منتشر سازند.
پیتر ولش، نماینده دموکرات کنگره در جلسه استماع ماه مارس که با حضور زاکربرگ، برگزار شد، از وی پرسید که آیا او از ایجاد یک سازمان فدرال جدید برای تنظیم گری فعالیت پلت فرم های دیجیتال حمایت می کند یا خیر؟ وی در پاسخ به این پرسش، اظهار داشت: «راهکاری که شما در مورد آن صحبت می کنید، می تواند بسیار موثر و مثبت باشد.»
تاسیس چنین کمیسیونی از جانب گروهی از متخصصان حوزه قانونگذاری دیجیتال، مطرح شده و در دست بررسی می باشد. از طرفی، برخی پیشنهادات دیگر مانند افزایش اختیارات کمیسیون تجارت فدرال در این حوزه نیز وجود دارد. با این حال، خیلی از صاحبنظران بر این عقیده اند که نظارت بر پلت فرم های دیجیتال، نمی تواند از جانب نهادهای موجود پیگیری شود. چونکه هر نهاد نظارتی هم اکنون کارویژه‎ ای خاص را دنبال می کند و نظارت بر پلت فرم ها، نیازمند تمرکز تمام وقت و تخصصی یک سازمان است.
بسیاری از مناطق و کشورهای جهان، مانند اتحادیه اروپا و انگلیس، به منظور نظارت مستمر و حفظ رقابت پذیری بازار فعالیت پلت فرم های دیجیتال، مبادرت به تدوین و اجرای رژیم های حقوقی جدید کرده اند. متخصصان معتقدند که ایالات متحده امریکا نیز به منظور پشتیبانی از مصرف کنندگان و ایجاد پویایی در بازار، نیازمند نظارت متمرکز و تخصصی است.
این در حالی است که شرکتهای فناوری و رسانه های دیجیتال نیز در چنین شرایطی، بدون شایستگی حقوقی برای ایجاد نظام های حقوقی، همواره از ناسازگاری مقررات سختگیرانه کنونی با سرعت پیشرفت فناوری گله و شکایت دارند. ازاین رو خیلی از متخصصان به این نتیجه رسیدند که سازمان جدید باید در رویارویی با پیشرفت های فناورانه، چابکی و کارآمدی خویش را حفظ کند. از طرفی، شرکتهای بزرگ فناوری نیز، گرد هم آمدند تا به توافقی در مورد نحوه عملکرد خود دست یابند و بتوانند استانداردهای رفتاری را جایگزین استانداردهای فنی کنند.
به عبارت دیگر، پیشنهاد شرکتهای فناوری این است که سازمان متولی امر نظارت بر فضای فعالیت پلت فرم ها، با عنایت به نیازهای شناسایی شده، از فعالان این حوزه و ذینفعان عمومی دعوت کند که چارچوب مدنظر خویش را پیشنهاد دهند و در نهایت رویه ای واحد برای اجرا اتخاذ شود. شکی نیست که چنین رویکرد بلندپروازانه ای از جانب پلت فرم ها، در صورت اجرا، قدرت و اختیارات بیشماری را به شرکتهای فناوری می دهد. به نظر می آید که چالش های جدید غول های فناوری به ابزار جدیدی نیازمند است.
منتقدان این پیشنهاد معتقدند که چنین نگاهی باآنکه در مقطع کنونی می تواند پاسخگوی نیاز موجود به استاندارد سازی این حوزه باشد، اما به مرور می تواند کنترل دولت ها بر شرایط را از بین برده و قدرت را به صورت نرم به پلت فرم ها منتقل کند. بی گمان تفویض اختیار قانونگذاری بر یک حوزه توسط عرضه دهندگان خدمات در آن حوزه، سبب تشدید انحصار در آن حوزه شده و زمینه را برای افزایش نفوذ و کنترل پلت فرم ها مساعد می سازد.
شعارهای تبلیغاتی فیس بوک مدام بر این مورد تاکید دارد که فناوری از سال 1996 تا به امروز پیشرفت و تغییرات بسیاری داشته و از همین روی قوانین نیز باید به روز رسانی شوند. گرچه استدلال مطرح شده، بطور قطع مورد تایید است؛ اما پرسش بنیادین این است که فیس بوک، اجرای چه نوع قوانین و مقرراتی را مدنظر دارد؟


منبع:

1400/05/28
13:24:45
5.0 از 5
720
تگهای خبر: اینترنت , بازار , بین المللی , خدمات
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
GoMap گو کپ