Go Map نقشه
مروری بر نتایج یك تحقیق؛

كدام محصولات كشاورزی نیترات بالاتری دارند؟

كدام محصولات كشاورزی نیترات بالاتری دارند؟

نقشه: پژوهشگران با انجام یک مطالعه میزان نیترات و فلزات سنگین (سرب و کادمیوم) در محصولات کشاورزی را بررسی کردند.



به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، سبزیجات نقش مهمی در تغذیه انسان ایفا می کنند. میوه ها و سبزیجات از اجزای مهم رژیم غذایی سالم هستند و افزایش مصرف آنها از فاکتورهای مهم بهبود وضعیت تغذیه و کاهش خطر بیماریها و ارتقاء سلامت تلقی می شود.

سلامت محصولات کشاورزی در دهه های اخیر به سبب مصرف بی رویه انواع علف کش ها، سموم، آفت کش ها و هورمون ها مورد تهدید قرار گرفته است که منجر به تشدید مرگ و میر و کاهش متوسط عمر جمعیت انسانی دنیا با بروز انواع بیماریها و آلودگی های زیست محیطی شده است.

با توجه به این مسئله پژوهشگران با انجام یک مطالعه میزان نیترات و فلزات سنگین (سرب و کادمیوم) در محصولات کشاورزی عرضه شده در سطح شهر اراک را مورد بررسی قرار دادند.

بررسی های انجام شده نشان داد که بیشترین میزان تجمیع سرب در سبزیجات برگی (۶.۶۱) است و میزان کادمیوم در تمام محصولات مجاز بود. میزان تجمیع فلزات سنگین در فصل های گرم سال (سرب: ۰.۰۲± ۱۲.۴۴) بیشتر است. همین طور پتانسیل خطرپذیری بیماریهای غیرسرطانی در رابطه با سرب و کادمیوم پایین است.

در خصوص آلایندگی به نیترات نیز بیشترین میزان تجمع نیترات در محصولات برگی (۵.۲۱± ۷۴.۱۲۹) و بیشترین غلظت نیترات در محصولات کشت شده در شمال ایران (۶.۱۷±۷۸.۱۰۶) بود.

بیشترین خطربیماری زایی غیر سرطانی ناشی از مصرف اسفناج، سبزی خوردن، گندم، برنج و سیب‎ زمینی بود که قوت غالب مردم ایران است.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی میزان نیترات و فلزات سنگین (سرب و کادمیوم) در محصولات کشاورزی عرضه شده در سطح شهر اراک در فصول مختلف سال ۱۳۹۸» در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور انتشار یافته و دکتر رضا تاجیک، دکتر عباس علیمرادیان، محدثه آصفری، دکتر سید محمد جمالیان، دکتر رحمت اله مرادزاده و دکتر محسن شمسی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اراک در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.







منبع:

1400/04/09
18:56:35
5.0 از 5
1168
تگهای خبر: تحقیقات , دانشگاه , محصولات
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ