Go Map نقشه
در مطالعه ای روی موش های صحرایی عنوان شد

تاثیر سماق در كاهش اسید اوریك خون

تاثیر سماق در كاهش اسید اوریك خون

نقشه: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام مطالعه ای تاثیر سماق در کاهش اسید اوریک خون را در موش های صحرایی بررسی کردند.



به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، نارسایی کلیوی یکی از معضلات جامعه امروزی است و درمان و یا پیشگیری آن از اهمیت زیادی برخوردارست. در طب سنتی به خواص سماق اشاره شده است. یکی از این خاصیت ها، خاصیت آن در کاهش اوره خون است.

بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مطالعه ای خاصیت هایپراوریسمی سماق را در موش های آزمایشگاهی بررسی کردند. هایپراوریسمی هنگامی رخ می دهد که اسید اوریک خون، بیش از اندازه باشد.

برای بالا رفتن اسید اوریک خون و ایجاد هیپراوریسمی به موش های آزمایشگاهی آدنین، خورانده شد، در نتیجه هایپراوریسمی موجب کاهش وزن و لطمه کلیوی در حیوانات شد. جهت بررسی اثر سماق، به موش ها سماق بصورت خوراکی داده شد.

بررسی های این مطالعه نشان داد که حیواناتی که سماق بصورت خوراکی دریافت نمودند، اسید اوریک، اوره و کراتینین آنها کم شد و وزن آنها افزایش پیدا کرد. همین طور لطمه کلیوی آنها بصورت مدلول داری کم شد. این نتایج حاکی از آنست که سماق اثر محافظ کلیوی در مقابل هایپراوریسمی دارد.

این پژوهشگران پیشنهاد می کنند مطالعات بیشتری بر روی مکانیسم های احتمالی دخیل در اثر محافظتی سماق بر این مدل و استفاده در رژیم غذایی افراد مبتلا به نقرس و هایپراوریسمی که مستعد لطمه کلیوی هستند، صورت گیرد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی اثر عصاره آبی- الکلی سماق (Rhus coriaria L.) بر نفروپاتی ناشی از اسید اوریک در موش صحرایی نر» در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور انتشار یافته و ابوالفضل خواجوی راد، زهرا صمدی نوشهر، موسی الرضا حاج زاده، سارا حسینیان و سمیرا شهرکی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در انجام آن مشارکت داشتند.





منبع:

1400/04/05
20:08:39
5.0 از 5
1053
تگهای خبر: تحقیقات , دانشگاه
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
GoMap گو کپ