Go Map نقشه
افتتاح اولین كارگاه پرورش جلبك كشور در مشهد،

برنامه ریزی برای توسعه تولید ریزجلبكی كه غذای فقرا است، اشتغالزایی با تولید جلبك و ریزجلبك

برنامه ریزی برای توسعه تولید ریزجلبكی كه غذای فقرا است، اشتغالزایی با تولید جلبك و ریزجلبك

نقشه: در امتداد تفاهم نامه منعقد شده میان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و اداره كل آموزش فنی و حرفه ای استان، فاز پایلوت تولید ریزجلبك اسپیرولینا شروع به كار كرد.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، دكتر مریم عامری، مدیر گروه پژوهشی بیوتكنولوژی صنعتی میكرو ارگانیسم های جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در حاشیه این مراسم كه در محل مركز آموزش فنی و حرفه ای شماره یك مشهد برگزار شد، اظهار نمود: تولید ریز جلبك علاوه بر اینكه رشته ای نوپا در كشور به حساب می آید، می تواند به ایجاد اشتغالزایی و همین طور ایجاد درآمد باز كمك نماید.
وی با تاكید بر اینكه از آب های نا متعارف در كشور همچون آب های شور باز می توان در تولید ریزجلبك استفاده كرد، افزود: در فاز پایلوت تولید ریزجلبك اسپیرولینا با حجم دو متر مكعب امكان برداشت ۳/۵ كیلوگرم ماده خشك فراهم گشته است.
عامری اشاره كرد: نه تنها متقاضیان رشته های كشاورزی و زیست محیطی می توانند وارد این مساله شوند، بلكه حضور فارغ التحصیلان سایر رشته ها نظیر رشته های مهندسی با عنایت به طراحی های متنوع در زیربنای كشت ریزجلبك ها می تواند به روند رو به رشد صنعت جلبك كشور كمك نماید.
مدیر گروه پژوهشی بیوتكنولوژی صنعتی میكروارگانیسم های جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان كرد: برمبنای تفاهم نامه بین جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و اداره كل آموزش فنی و حرفه ای استان، مقرر است زیرساخت های لازم از طرف اداره كل آموزش فنی و حرفه ای و انتقال دانش فنی باز از طرف جهاد دانشگاهی تأمین شود.
بگفته وی، بازارهای هدف تولید جلبك در كشور دارای تنوع بالایی است و جهاد دانشگاهی از این قابلیت برخوردار می باشد كه نسبت به معرفی بازارهای هدف متقاضیان را یاری كند.
وی ادامه داد: اسپیرولینا بعنوان یك جلبك سبز- آبی رنگ با میزان بالای پروتئین (۶۰-۷۰ درصد) از سمت فائو بعنوان غذای فقرا نامگذاری شده و امید است در فازهای بعدی سایر جلبك های سبز و سبز-آبی باز وارد عرصه تولید شوند.
علیرضا داوودی، رئیس مركز آموزش فنی و حرفه ای شماره یك كشور اظهار نمود: این كارگاه بعنوان نخستین كارگاه پرورش جلبك در كشور در نوع خود بی نظیر است.
وی افزود: كشور ما تا كنون بعنوان وارد كننده جلبك مطرح بوده است كه با آغاز این نوع از آموزش ها در این كارگاه می توان امیدوار بود كه كار پرورش و در نهایت تولید داخلی جلبك ها در داخل كشور در مشهد كلید خورده و توسعه یابد.
داوودی تصریح كرد: با عنایت به كاربرد فراوان جلبك ها در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی، تغذیه دام و آبزیان و تولید رنگ های غذایی می توان امیدوار بود كه با تربیت نیروهای متخصص در عرصه تولید و پرورش جلبك شاهد ایجاد اشتغالی قابل توجه در این زمینه باشیم.
این كارگاه در فضایی به مساحت ۶۰ مترمربع به بهره برداری رسید.




1397/11/28
16:08:59
5.0 از 5
4851
تگهای خبر: بازار , دانشگاه
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ