Go Map نقشه
با كمك نوعی هیدروژل

شاید بازسازی نخاع ممكن شود

شاید بازسازی نخاع ممكن شود

به گزارش نقشه پژوهشگران با كمك نوعی هیدروژل، اسكلت زیستی مخصوصی ابداع نموده اند كه می تواند به بازسازی نخاع كمك نماید.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا و به نقل از مجله ادونسد ساینس نیوز، نخاع، نقش مهمی در پردازش حسی، كنترل حركت، تنفس و دیگر كارهای داوطلبانه و غیر داوطلبانه بدنی دارد. نخاع بعنوان جزیی از سیستم عصبی مركزی، به كمك تعدادی رشته عصبی با مغز و بخش های دیگر بدن ارتباط برقرار می كند؛ در نتیجه صدمه های نخاعی می توانند نتایج جدی مانند فلج كامل را به دنبال داشته باشند.
بازسازی موفقیت آمیز نخاع به خاطر پیچیدگی و توانایی ضعیف این سیستم در بازسازی، كار دشواری است. اسكلت های زیستی كه برای این هدف ساخته شده اند، باید خصوصیت های خاصی همچون قابلیت تجزیه زیستی برای بهبود انسجام سلول های عصبی، ذخیره بالای آب مورد نیاز متابولیسم سلول، نفوذپذیری بالا، ساختار سه بعدی فیبر و انعطاف پذیری بالا داشته باشند.
اخیراً برای ساخت اسكلت های مهندسی شده بافت، از هیدروژل ها استفاده می شود. هیدروژل ها، بعضی از این خصوصیت ها را دارند اما برای تقلید عملكرد فیبرهای آكسون نخاع باید یك روش پردازشی را پشت سر بگذارند. فرآیند "الكتروریسی" (Electrospinning) می تواند وسیله ای برای رسیدن به ساختار فیبر در سطح میكرو و نانو باشد. پژوهشگران با كمك فناوری الكتروریسی، اسكلت جدیدی از جنس هیدروژل برای بازسازی نخاع عرضه دادند. این اسكلت مبتنی بر "گلاتین متاكریلوئیل"(GelMA)، هم قابل تجزیه زیستی و هم از نظر مكانیكی قابل تنظیم است و دوام بالایی هم دارد.
پژوهشگران، عملكرد درون جانداری این اسكلت را در موش هایی كه به خاطر صدمه نخاعی، به اختلال عملكرد در پای عقب مبتلا بودند، ارزیابی كردند.
موش هایی كه با این اسكلت جدید تحت درمان بودند، طی ۱۲ هفته به بهبودی قابل توجهی دست پیدا كردند. باآنكه سلول های بنیادی عصبی بعد از ۱۲ هفته هنوز به اسكلت هیدروژل نیاز داشتند اما ارزیابی های بعدی، نجات این سلول ها را تایید كردند.
رگ های خونی جدیدی كه در محل صدمه دیده شكل می گیرند، می توانند به بازسازی دوباره آكسون كمك كنند. خیلی از صدمه های عروقی موش های گروه كنترل شده، با موش های دیگر مورد مقایسه قرار گرفتند و تناسب این روش برای درمان نخاع و دیگر بافت های صدمه دیده تایید شد.



1397/11/23
14:20:19
5.0 از 5
4837
تگهای خبر: فناوری
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
GoMap گو کپ