Go Map نقشه
در بازدید معاون شهرداری و مدیرعامل متروی تهران از پروژه ی سیستم رانش تاكید شد؛

نیاز تهران و كلانشهرها به 3هزار واگن جدید مترو

نیاز تهران و كلانشهرها به 3هزار واگن جدید مترو

به گزارش نقشه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به همراه مدیرعامل شرکت متروی تهران با حضور در کارگاه پروژه سیستم رانش واگن های مترو در جهاددانشگاهی ضمن اشاره به اینکه در تهران و سایر کلان شهرها نیازمند دو تا سه هزار واگن مترو هستم اظهار داشت: با حمایت دولت و بخصوص سازمان برنامه و بودجه و تأمین منابع مالی لازم در شرایط تحریم با تاکید بر توان داخلی می توانیم بر روی پای خودمان بایستیم.



به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، دکتر سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران و دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی امروز (22 دی ماه) با حضور در کارگاه پروژه ی سیستم رانش واگن های مترو در جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت از مراحل پیشرفت این پروژه ملی بازدید کردند.

قطار ملی از موفق ترین پروژه های ملی کشور است

طیبی در این مراسم ضمن اشاره به اینکه سیستم رانش قطار ملی در حالی در مجموعه جهاددانشگاهی طراحی می شود که ما یک تجربه ۳۲ ساله در مبحث الکتروقدرت ها داریم اظهار داشت: در دهه ۶۰ کار خویش را با تولید رکتیفایرها شروع کردیم و چندین هزار نوع از آنها ساخته شد و بعدها با تولید یوپی اس ها (ups)، سیستم های برق دکل حفاری و سیستم دور کنترل موتورهای الکترونیکی کار را ادامه دادیم.

وی ضمن اشاره به اینکه سیستم رانش قطار ملی در عمل موفق می شود اظهار داشت: سیستمی که در آزمایشگاه کارکرده در محیط واقعی هم امکان دارد مشکلات کوچکی داشته باشد که ظرف مدت کوتاهی برطرف خواهد شد و از این بابت هیچ نگرانی به عملکرد سیستم نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه جوانان ایرانی ازلحاظ توان فناورانه استعدادهای خوبی دارند و بعد از خروج از کشور زود موفق می شوند افزود: در داخل کشور هم اگر به آنها اعتماد شود می توانند کارهای مهم و بزرگ انجام دهند. رئیس جهاددانشگاهی با تشکر از مدیران مجموعه شهرداری و متروی تهران، افزود: در کشور هر جا در صنعت پیشرفت کردیم به علت وجود مدیرانی دلسوز بود که با حمایت و نظارت آگاهانه خود سبب شدند تا پروژه های مهم داخلی اجرا شود.

طیبی بابیان اینکه ما هم در جهاددانشگاهی موظف هستیم که این اعتماد مدیران را با کار خوب پاسخ دهیم تصریح کرد: تابحال هم به همین شکل عمل کرده ایم و در این چهل سال جهاددانشگاهی همواره در کنار صنعت بوده است.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه قطار ملی از موفق ترین پروژه های ملی کشور است که طراحی و ساخت آن با این حجم در داخل انجام می شود اضافه کرد: در این پروژه صاحب تکنولوژی هستیم که باید به لحاظ دانش، قیمت و کیفیت توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشیم.

طیبی بابیان اینکه مشکل تولید فناوری در کشور نداریم، به مشکل آزمایشگاه های مرجع اشاره نمود و اظهار داشت: برای آزمایش قطعات احتیاج به آزمایشگاه مرجع داریم که تهیه آن بسیار پرهزینه است و در جهاددانشگاهی به دنبال آن هستیم تا این آزمایشگاه ها را راه اندازی نماییم.

نیاز تهران و سایر کلان شهرها به دو تا سه هزار واگن متروی جدید

سید مناف هاشمی در این بازدید با تشکر از ظرفیت های جهاددانشگاهی اظهار داشت: توانمندهای محققان داخلی نشان داده است که بسیاری از نیازهای کشور در حوزه های برق، انرژی و موتورهای مکانیکی را می توان در داخل کشور تولید کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با قدردانی از مشارکت تمام کسانی که در این پروژه ملی دخیل هستند اظهار داشت: از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران گرفته تا همکاران فنی در جهاددانشگاهی شبانه روز کارکرده اند تا در این شرایط تحریم بتوانیم یک افتخار ملی داشته باشیم و این مورد هم می تواند جزئی از خصوصیت های مثبت تحریم باشد که در شرایط سخت مجبور شدیم به سمت تولید داخل برویم.

وی با اشاره به اینکه پروژه تولید واگن های قطار ملی و بخصوص قطعات سیستم رانش با زمان بندی خوب در حال انجام می باشد افزود: امیدواریم بتوانیم تا ۲۲ بهمن ماه یک اتفاق خوب را در کشور رقم بزنیم و سه واگن از هفت واگن قطار ملی رونمایی شود و برای اسفندماه با ۸۵ درصد ظرفیت تولید داخل یک رام کامل هفت واگن قطار رونمایی نماییم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تکیه بر اینکه فقط در کلان شهر تهران احتیاج به هزار و پانصد واگن مترو داریم اظهار داشت: به همین جهت نباید به تولید یک رام قطار ملی قانع باشیم و باید با همین کیفیت و شاخص این پروژه به تولید انبوه برسد که نیازمند حمایت دولت، وزارت صنعت و بخصوص سازمان برنامه بودجه است تا منابع آن تامین گردد.

هاشمی ضمن اشاره به تحریم ها و مشکلاتی که این مورد برای تأمین نیازمندی های مترو بوجود آورده است اظهار داشت: بعنوان مثال یک قرارداد تأمین ۶۳۰ واگن مترو با کشور چین سه سال زمان برد و هنوز به نتیجه نرسیده است که می توانیم با تولید انبوه و حمایت ها با عنایت به توان داخلی این کمبودها را تأمین نماییم.

وی با اشاره به اینکه اگر نیاز تهران و سایر کلان شهرها را در نظر بگیریم نیازمند دو تا سه هزار واگن مترو هستم که تولید انبوه آن پنج تا شش سال ثبت سفارش را به دنبال خود دارد اظهار داشت: در کنار آن با فرسوده شدن واگن های موجود، سفارش های جدیدی تعریف می شود که با تاکید بر توان داخلی در شرایط تحریم می توانیم روی پای خود بایستیم.

هاشمی ضمن اشاره به اینکه شهرداری تهران در کنار قطار ملی موضوعات جدیدی همچون تجهیز تاکسی های هیبریدی را در دستور کار خود دارد اضافه کرد: با عنایت به توانمندی هایی که در این بازدید از جهاددانشگاهی مشاهده شد این نهاد در این عرصه و موضوعاتی همچون تبدیل اتوبوس های دیزلی به برقی هم می توان ورود کند، چونکه هم اکنون یکی از اشکالات اصلی تهران آلودگی هوا است و ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران بابت هم حمل و نقل می باشد که باید سرویسهای حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در انتها اظهار داشت: باید تلاش شود مدیران ارشد کشور همچون رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت از نزدیک با ابعاد پروژه آشنا گردند و حمایت های بیشتری انجام دهند.

تولید انبوه قطار ملی با همکاری جهاددانشگاهی

علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران هم در سخنان کوتاهی در این جلسه ضمن تشکر از اقدامات انجام شده اظهار داشت: کار ویژه ای در حال انجام می باشد و قدم بسیار بزرگی در بحث صنعتی کشور برداشته شده است. وی بابیان اینکه شعله ای که افروخته شده باید گسترش یابد افزود: باید مکانیزمی برای تولید انبوه قطار ملی با همکاری جهاددانشگاهی و سایر تولیدکنندگان داخلی طراحی شود تا کار شروع شده به سرانجام رسد.

پروژه های جهاددانشگاهی در حوزه کاتالیست خودروی سواری و تولید باتری شارژ سریع

رییس جهاددانشگاهی همینطور در واکنش به سخنان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این بازدید پیرامون اقدامات در حوزه آلودگی هوا به دو پروژه در دست اقدام این نهاد اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از پروژه ها بحث کاتالیست خودروی سواری است که از راه تولید مونولیدهای سرامیکی و فلزی در حال پیگیری هستیم.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، وی ضمن اشاره به اینکه در زمینه ی خودروی برقی مبحث موتورهای الکتریکی و گیربکس آن جای بحثی ندارد و مهم تولید باتری و شارژ سریع آن است، اظهار داشت: در پژوهشگاه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی این مورد در حال پیگیری است تا مردم از این خودرو ها در سطح شهر استقبال کنند و این موضوعی کلیدی در این خودرو ها به حساب می آید.





منبع:

1399/10/22
17:21:18
0.0 / 5
311
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
GoMap گو کپ