Go Map نقشه
وزیر علوم خبر داد

تدوین دستورالعمل شورای مركزی مدیریت آموزش عالی

تدوین دستورالعمل شورای مركزی مدیریت آموزش عالی

وزیر علوم با اشاره به تدوین دستورالعمل شورای مرکزی مدیریت آموزش عالی اظهار داشت: مباحث آموزشی در تربیت دانشجویان حالا به روال ثابتی رسیده که باتوجه به تغییرات جمعیت دانشجویی نیاز به اصلاح و بازبینی دارد تا به سمت ماموریت گرایی و کیفی سازی رشته ها حرکت نماید.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی در اولین نشست شورای مرکزی مدیران استانی آموزش عالی به ضرورتِ گرایش و سوق یافتنِ نگاه آموزش عالی کشور به سمت تصمیم گیری های محلی و منطقه ای اشاره نمود و اظهار داشت: از منظر کلان، هر چقدر به سمت تمرکز زدایی در آموزش عالی حرکت و استقلال تصمیم گیری را در مجامع آموزش عالی تقویت نمائیم، به شکل مطلوب تری می توانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.
وی ادامه داد: در مصوبه شورای انقلاب فرهنگی هم که در امتداد ساماندهی آموزش عالی تصویب و ابلاغ گردیده است به مدیریت منطقه ای توجه شده است و وزارت علوم درمسیر اجرای آن پیش می رود. در مراحل اجرای سند آمایش آموزش عالی با مشکل هماهنگی در سطح منطقه ای مواجه شدیم و تصمیم گرفتیم بحث مدیریت استانی را پیش ببریم و این دو مقوله با هم انطباق دارند.
وزیر علوم ابراز امیدواری کرد، در این جلسه مقررات و دستورالعمل شورای مرکزی مدیریت آموزش عالی تدوین شود تا از تمرکز تصمیم گیری ها کاسته و اختیارات به وجود آمده موجب تصمیم گیری های صحیح در کشور شود.
دکتر غلامی اظهار داشت: جمعی که در این جلسه حضور دارند باتوجه به تجربیات و تخصص خود می توانند منشأ تصمیم گیری های مؤثر و راهگشا در آموزش عالی باشند؛ تدوین شیوه نامه برای تصمیم گیری ها در سطح شورای سیاست گذاری آموزش عالی در ستاد وزارت علوم انجام و برای همکاران و استادان ارسال خواهد شد تا نظرات خودرا ارائه نمایند و در نهایت شیوه نامه نهایی تدوین شود.
وزیر علوم در ادامه اضافه کرد: توجه به این نکته که در بحث مدیریت استانی آموزش عالی چه نکاتی را لحاظ نماییم تا جریان انتقال اختیارات قانونی از ستاد به مدیریت استانی تأثیرگذار باشد و نیز توجه به تمرکز زدایی در وضعیت فعلی مطمئناً مورد تاکید همگان است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی اشاره کرد: در آموزش عالی کشور دانشگاه های بزرگی داریم که از جهت تخصص و تجربه به بلوغ کافی رسیده اند و این توانمندی را دارند که در منطقه خود تصمیم گیری های لازم و مؤثر را انجام دهند.
دکتر غلامی اشاره کرد: هیچ مجموعه کارشناسی بهتر از مجموعه های حاضر در استان و منطقه نمی تواند نظرات دقیق در مورد نیازهای آن منطقه ارائه دهد؛ پس باید در حوزه های مختلف شامل بخش آموزش، پژوهش و فناوری موارد تصمیم گیری را در حوزه خود مشخص کنند تا روشن شود چه بخش هایی از آموزش عالی را می توان به مدیریت های استانی واگذار کرد. در این راستا، دانشگاه هایی که به شکل زیر نظام ملی در شهرها و شهرستان ها شعبه دارند، در شورای استانی حضور خواهند داشت ولی در مورد سیاست های کلان باید تابع دانشگاه اصلی عمل کنند.
وزیر علوم در ادامه با اعلان اینکه جهت استفاده از ظرفیت های قانونی در امتداد تقویت ساختار مدیریت استانی باید بررسی های قانونی صورت گیرد و معاونت حقوقی وزارت علوم می تواند در این راه عهده دار مسئولیت باشد، اضافه کرد: همین طور حضور دانشگاه های غیردولتی در این شورا از آن جهت دارای اهمیت است که در این بخش سیاست های کلان کیفی سازی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر غلامی بیان کرد: باور ما این است که تک تک رؤسای دانشگاه ها هم توجه به اثرگذاری دانشگاه شان در استان دارند و هم نگاهی ملی در سطح کلان به آموزش عالی کشور؛ پس این شورا یک شورای مرکزی تلقی می شود که در امتداد ساماندهی آموزش عالی کشور بحث تدوین ماموریت ها و روش های افزایش کیفیت و اجرای سیاست ها برای تاثیرگذاری در استان را مورد توجه قرار می دهد.
وی اظهار داشت: مباحث آموزشی در تربیت دانشجویان حالا به روال ثابتی رسیده که باتوجه به تغییرات جمعیت دانشجویی نیاز به اصلاح و بازبینی دارد تا به سمت ماموریت گرایی و کیفی سازی رشته ها حرکت نماید. در این راستا مراکز آموزش عالی جوان تر چون بیشتر آموزش محور هستند باید مورد حمایت شوراهای استانی قرار گیرند تا در ارائه خدمات به دانشجویان کیفی سازی صورت گیرد با این هدف که نسل آینده دانش آموختگان دانشگاهی احساس هویت و تأثیرگذاری در آینده کشور داشته باشند.
در ادامه این جلسه، دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز با اشاره به دغدغه های در رابطه با شورای استانی اشاره کرد: نخستین موضوعی که مطرح است بحث تفرق آموزش عالی کشور است؛ وجود مراکز تصمیم گیری گوناگون بوده که ناهماهنگی های بسیاری را به وجود آورده است. پس در بحث آموزش عالی شبکه ای، باید سیاست گذاری های واحد و مدیریت کلان واحد داشته باشیم که نخستین گام آن همین مدیریت استانی است که در آن شورای مرکزی مدیریت مهم ترین مرجع تصمیم گیری های آموزش عالی کشور باشد و در نوشتن شرح وظایف و ساختار آن باید انعطاف پذیری به کار رود.
وی با اعلان اینکه پنج وظیفه را برای شورای مرکزی مدیریت استانی تعریف کرده ایم، به بیان مسئولیت های پنچ گانه این شورا پرداخت و اضافه کرد: نخست، ایجاد هماهنگی در آموزش عالی در سطح استان توسط شورای مرکزی، دوم، هم افزایی در استان به جهت اینکه برنامه ها بهتر صورت گیرد و تجربیات به مشارکت گذاشته شود، سوم، ارتقای کیفی آموزش عالی که همه استانها در جهت کیفیت آموزش عالی تلاش کنند، چهارم، تضمین سلامت پژوهشی و در آخر ماموریت گرایی و تعریف ماموریت هر مؤسسه آموزش عالی در استان که همه می تواند در این شورا صورت گیرد.



1399/09/19
17:47:49
5.0 / 5
544
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
GoMap گو کپ