Go Map نقشه
همزمان با سی امین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی مطرح شد

راه اندازی آغازین مركز پایش سلامت سالمندی در كشور، احداث كارگروه توریسم سلامت

راه اندازی آغازین مركز پایش سلامت سالمندی در كشور، احداث كارگروه توریسم سلامت

نقشه: رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی در آستانه سی امین سالگرد تاسیس این واحد، ضمن تشریح مهمترین دستاوردهای این نهاد در حوزه های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و نوآوری و كارآفرینی از افتتاح مركز خدمات تخصصی درمان در منزل “امداد”، راه اندازی مركز مشاوره ˮنشاط و سلامتˮ، راه اندازی آغازین مركز ارزیابی و پایش سلامت سالمندی كشور و همین طور مركز تخصصی كارآفرینی سلامت آگاهی داد.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، دكتر علیرضا بهرامی با اشاره به فرا رسیدن سی امین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی شهید بهشتی، اظهار نمود: در سالهای اول تاسیس واحد طرح های بزرگی نظیر تولید كیت های تست قند خون و سایركیت های مختلف آزمایشگاهی اجرا شد، همین طور سـاخت و تجـهیز معرف های تشخیص طبی از دیگر فعالیت های علمی در این دوره بود.
وی با اشاره به اینكه تاسیس پژوهشكده ابن سینا بعنوان یكی از بزرگترین دستاوردهای این واحد در سال ۷۷ به ثبت رسید، عنوان كرد: پژوهشكده ابن سینا با هدف دستیابی به دانش فنی در زمینه تكنولوژی های جدید زیستی از راه انجام طرح های مطالعاتی و پژوهشی آزمایشگاهی و بالینی در این واحد شروع به كار كرد ولی چند سال بعد مستقل شد و هم اكنون بعنوان یك پژوهشگاه مستقل در زمینه های علوم زیستی، بیوتكنولوژی و پزشكی مولكولی و بالینی فعالیت می كند.

وی با اشاره به اهم فعالیت های این واحد در امتداد ارتقای سلامت جامعه در حوزه های تخصصی طب سالمندی و سلامت روان و همین طور مهارت های میان رشته ای در حوزه سلامت، عنوان كرد: جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی در ساختار تشكیلاتی خود دارای چهار معاونت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و پشتیبانی و همین طور مركز كارآفرینی و اشتغال و دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در حوزه سلامت است.

راه اندازی مركز مشاوره "نشاط و سلامت"

بهرامی با اشاره به اهم فعالیتهای حوزه پژوهشی این واحد در زمینهٔ سلامت روان، طب سالمندی و طب فراگیر، اظهار نمود: راه اندازی مركز مشاوره روانشناختی "نشاط و سلامت" و همین طور "مركز پایش و ارزیابی سلامت سالمندی" از مهمترین دستاوردها و اقدامات واحد طی سالهای اخیر بوده است.

وی با اشاره به فعالیت مركز مشاوره روانشناختی "نشاط و سلامت"، اظهار نمود: با عنایت به اهمیت بالای بحث سلامت روان، این واحد برآن شد تا كارگروه سلامت روان و به دنبال آن گروه پژوهشی سلامت روان و آسیبهای اجتماعی و همین طور مركز خدمات تخصصی سلامت روان را در امتداد ارتقای سطح سلامت روان جامعه راه اندازی كند.

وی افزود: مشاوره و روان درمانی فردی، زوج درمانی و خانواده درمانی، روانسنجی (انجام تستهای شخصیت، بیش فعالی، هوش، استعدادیابی، ازدواج و... و.) و نوروتراپی (نوروفیدبك، بیوفیدبك) بعضی از خدمات مركز تخصصی سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی است.

افتتاح مركز خدمات تخصصی درمان در منزل “امداد”، به زودی

بهرامی با اشاره به بعضی از برنامه های واحد در زمینه ارتقای سلامت افراد جامعه با تمركز بیشتر بر سالمندان، عنوان كرد: در این راستا بزودی مركز خدمات تخصصی درمان در منزل “امداد” با هدف ارتقای سطح نمایش خدمات سلامت سالمندان در منزل در این واحد شروع به كار می كند. از آنجائیكه بیشتر از ۸۵ درصد خدمات درمانی در منزل مربوط به سالمندان است این مركز باز با تمركز بر نیازهای تخصصی سالمندان و رسیدگی بیشتر، كیفیت بهتر و مطلوبتر خدمات، به راه افتاده است.

راه اندازی آغازین مركز ارزیابی و پایش سلامت سالمندی كشور

وی در این رابطه از طریق اندازی آغازین مركز ارزیابی و پایش سلامت سالمندی كشور(CGA CLINIC) آگاهی داد و اظهار داشت: ارزیابی های جامع سلامت سالمندی در حوزه های شناخت، خلق، تغذیه، بینایی و شنوایی، بی اختیاری و بلع، بیماریهای داخلی و قلب سالمندی، تشكیل پرونده جامع سلامت و تعیین برنامه كوتاه مدت و بلندمدت جهت حفظ سلامت و در نهایت اجرای طرح سالمند سالم با بهره گیری از توان متخصصان طب سالمندی و سایر متخصصان فعال بعضی از خدماتی است كه در این مركز ارائه میگردد. همین طور اجرای برنامه های بازتوانی و جوان سازی، ارزیابی ها و درمان های محیطی و در منزل از دیگر برنامه هاییست كه در این مركز پیش بینی شده است.

ایجاد "كارگروه توریسم سلامت"

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی در ادامه به ایجاد "كارگروه توریسم سلامت" در این واحد اشاره نمود و اظهار داشت: دراین طرح كلیه خدمات درمانی برای بیماران خارجی به صورت "Airport to Airport" ارائه می شود، به گونه ای كه بیمار پیش از بازگشت مدارك درمانی خودرا از راه سایت مركز به نشانی www.jmedicaltourism.com ارسال كرده و واحد سپس دریافت مدارك طی ۲۴ ساعت برنامه درمانی و هزینه های مربوطه را برای متقاضی ارسال می كند. سپس آن درصورت تمایل بیمار، كلیه امكانات از پرسنل درمانی تا مترجم، بیمار را در فرودگاه یا مرزهای ورودی كشور تحویل گرفته و كلیه اقدامات درمانی را با كیفیت بسیار بالا در اختیار بیمار قرار می دهد.

وی با اشاره به سایر فعالیت های پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی به ارائه چندین مقاله در همایش ها و مجلات معتبر علمی تحقیقانی اشاره نمود و اظهار داشت: طی سالهای اخیر مقالات پژوهشی متعددی در كارگروه پژوهشی تولید شده و علاوه بر انتشار در مجلات پژوهشی معتبر، بعضی از آنها در همایش هایی مانند همایش ملی ورزش و بیماری­ها، همایش سالمندی ایران (رویكرد روانی- اجتماعی) و همایش پایش بیماران: نوآوری و چالش ها اریه شده است.

اجرای طرح های پژوهشی در حوزه سلامت سالمندی

وی همین طور به طراحی و اجرای طرح های تحقیقاتی در حوزه سلامت روان و سالمندی اشاره نمود و اظهار داشت: در این راستا می توان به طرح های پژوهشی " سنجش كیفیت زندگی سالمندان و عوامل در رابطه با آن در شهر تهران"، طراحی و ارزیابی برنامه­ های كاربردی موبایل در رابطه با حوزه ترك سیگار برای جوانان و سالمندان"، "طراحی مقیاس سنجش سلامت معنوی در سالمندان ایرانی" اشاره نمود.

برگزاری كارگاه های آموزشی در حیطه سلامت روان

دكتر بهرامی با اشاره به اینكه در حوزه سلامت روان و طب سالمندی كارگاه های آموزشی متعددی باز برگزار می شود، عنوان كرد: تربیت مشاور و درمانگر سلامت جنسی، خلاقیت درمانی، نوروساینس (نوروفیدبك، بیوفیدبك و نقشه برداری مغزیQeeg )، سلامت روان در دیابت، آشنایی با داروهای روانپزشكی و عوارض جانبی آن، آب درمانی، آروماتراپی (رایحه درمانی)، مدیریت سلامت گردشگر، تكنسین گیاهان دارویی و تربیت نماینده علمی (Medrep) بعضی از این دوره هاست.

اولین كنفرانس ملی "درمان های نوین سردرد با نگاه ویژه به سالمندان"

وی با اشاره به اینكه امسال آغازین كنفرانس ملی "درمان های نوین سردرد با نگاه ویژه به سالمندان" توسط واحد در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، عنوان كرد: همین طور انتشارات واحد باز تا كنون كتب متعددی همچون كتاب نگاهی نو به ورزش همگانی، درسنامه طب سنتی اطفال، درمان سیستماتیك اختلالات جنسی، مجاهدون (شهدای جهاد دانشگاهی) و گزارش جهانی حفاظت اجتماعی را منتشر نموده است.

تولید فرآورده گیاهی "لاكتی لكس" با كاركرد بهبود اختلالات خواب سالمندان

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به وجود بستر چندهزارساله سلامت در كشور و با عنایت به فرهنگ، اكوسیستم و زیست بوم كشور در حیطه طب سنتی به فعالیت این واحد جهاد دانشگاهی در زمینه طب فراگیر اشاره نمود و اظهار داشت: در این راستا فرآورده های طبیعی مرتبط تولید شده و بعنوان نمونه مراحل پیش تولید داروی لاكتی لكس با كاركرد بهبود اختلالات خواب سالمندان طی شده و بزودی در بازار عرضه خواهد شد.

راه اندازی مركز تخصصی كارآفرینی سلامت

بهرامی در ادامه اداره ستفا(كارآفرینی و اشتغال) را از واحدهای فعال و با پتانسیل بالای جهاد دانشگاهی عنوان نمود و افزود: توسعه پایدار امروز بر پایه نوآوری و خلاقیت و استفاده از دانش استوار است. بی شك كارآفرینی ضمن فراهم آوردن زمینه رشد و توسعه پایدار، مسائل و مشكلات جاری همچون فقر، نابسامانی اجتماعی و فرهنگی، بیكاری دانش آموختگان را مرتفع كرده و نقش بسیار كلیدی در توسعه اقتصادی و پایدار جوامع دارد. از آنجاكه كارآفرینی بسترسازی برای تبدیل ایده به عمل است، در همین راستا طی سال جاری مركز تخصصی كارآفرینی سلامت و كافه منش (مركز نوآوری و شكوفایی) با هدف آموزش، ترویج و توسعه كارآفرینی در واحد جهاد دانشگاهی شهید بهشتی افتتاح شد.

برگزاری آغازین دورهHealth MBA

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی كارآفرینی در این مركز به دورهHealth MBA اشاره نمود و اظهار داشت: این دوره برای نخستین بار با هدف آموزش و ترویج كارآفرینی حوزه سلامت در این مركز افتتاح شد و تا كنون ۲ دوره آن با استقبال بالای دانشجویان برگزار شده است.

مشاوره و منتورینگ طرح ها و ایده های دانشجویان

وی با اشاره به فعالیتهای ترویجی این مركز به مشاوره و منتورینگ طرح ها و ایده های دانشجویان، برگزاری سمینارهای تفكر چاره محور و برندسازی شخصی و همین طور ارائه تجارب كارآفرینان برتر در حیطه صنعت سلامت اشاره نمود و افزود: در همین راستا برگزاری كنفرانس بین المللی "كارآفرینی سلامت" و سمینار "اخلاق بالینی" از برنامه های واحد برای سال آینده است.

تشكیل هسته های پژوهشی- كارآفرینی

بهرامی همین طور به تشكیل هسته های پژوهشی- كارآفرینی در واحد آگاهی داد و اظهار داشت: جلب مشاركت دانشجویان فعال و مستعد حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و در اصل احداث جریان سیال دانشجویی و فراهم آوردن بستر مناسب برای حضور و فعالیت دانشجویان از مهمترین اهداف جهاد دانشگاهی است كه اجرای برنامه هایی مانند دورهمی های اخلاق بالینی، تفكر انتقادی، خطاهای تصمیم گیری، مدیریت زمان، هوش هیجانی، مهارت هماهنگی با دیگران، دعوت از كارآفرینان شكست خورده و مخترعین برتر بعضی از اقدامات واحد در این راستاست.

وی همین طور با اشاره به ایجاد بستر تبدیل ایده به محصول در كافه منش (مركز نوآوری و شكوفایی) واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی، اظهار داشت: اپلیكیشن شهر دیابت، طرح تشخیص سرطان، اپلیكیشن آزمون، ابزار بیماران ضربه مغزی و دیابت، افزایش آگاهی امداد اضطراری، وب سایت خدماتی(كار دانشجویی)، دستگاه تست ایمپلنت، مدیریت هوشمند دیابت، ابزار تشخیص بیماری زنان و اپلیكیشن خدمات اجتماعی برای مددجویان، بعضی از ایده های ارائه شده در كافه منش است.

برگزاری آغازین رویداد "استارت آپ مچ"

وی همین طور به برگزاری آغازین رویداد "استارت آپ مچ" بین دانشگاه های علوم پزشكی و فنی مهندسی با همكاری مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف و جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی آگاهی داد و اظهار داشت: این رویداد با حمایت دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و سازمان تجاری سازی فناوی و اشتغال دانش آموختگان (ستفا) و با حضور بیشتر از ۱۴ تیم استارت آپی در حوزه "سلامت هوشمند" در آذر ماه برگزار گردید.

شركت سالانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ فراگیر در دوره ها و كارگاههای آموزشی واحد

دكتر بهرامی در ادامه با اشاره به فعالیتهای حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی، عنوان كرد: كارگاه ها و دوره های آموزشی این واحد در دپارتمان دندانپزشكی با ارائه دوره های جامع آموزشی ایمپلنتهای دندانی، ترمیمی-زیبایی، اندو- روتاری و كارگاهی (جراحی دندان عقل نهفته، افزایش طول تاج)؛ دپارتمان پزشكی (پزشكان عمومی) با ارائه دوره های آموزشی جراحی سرپایی، طب اورژانس، آشنایی با اصول تغذیه و رژیم درمانی؛ دپارتمان پرستاری (پرستاران) با ارائه دوره های آموزشی MRI، CTSCAN، ICU، CCU و پرستاری هومودیالیز و كارگاه توانمند سازی پرستاران و دپارتمان مهارت های حرفه ای (عموم مردم) با ارائه دوره آموزشی تكنسین داروخانه (مقدماتی – پیشرفته)، دوره آموزشی دستیار كنار دندانپزشك، امدادگری و فوریت های پزشكی برگزار می گردد.

وی با اشاره به اینكه هر ساله حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر با شركت در این دوره ها آموزش می بینند، اظهار داشت: امسال تا امروز ۱۴۳۷ نفر در دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی شركت كرده و گواهی اختتام دوره دریافت كرده اند.

ایجاد "گروه پژوهشی داده كاوی پزشكی"

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به دو رویكرد جدید آموزشی واحد در حوزه آموزش بین المللی و مجازی، اشاره كرد: با عنایت به رشد سریع تكنولوژی اطلاعات، سیستم های ذخیره سازی و مدیریت داده ها و باز گسترش ارتباطات دنیای حاضر شاهد یك رشد سریع در تولید داده (data) در دامنه های مختلف من جمله حوزه زیست پزشكی هستیم. همچون داده های معروف حوزه زیست پزشكی می توان به داده های مرتبط به پروژه ژنوم انسان اشاره نمود كه شامل حجمی بالغ بر چندین گیگابایت كد ژنتیكی انسان است و در چنین شرایطی تحلیل چنین داده هایی با این حجم و پیچدگی نیازمند بكارگیری روش هایی فراتر از روش های كلاسیك آماری است.

وی با اشاره به اینكه داده كاوی امكان تحلیل و اكتشاف دانش از مجموعه داده های پیچیده و حجیم را فراهم می آورد، اظهار داشت: ازعلوم داده كاوی در حوزه های پزشكی می توان در پیگیری، كشف، پیشگویی و باز حتی درمان خیلی از بیماری ها استفاده كرد، بدین سبب در همین راستا "گروه پژوهشی داده كاوی پزشكی" با بهره گیری از متخصصین حوزه هوش مصنوعی، انفورماتیك پزشكی و باز پزشكی در جهت انجام پروژه های داده كاوی سلامت در این واحد احداث به وجود آمده است.

عمده فعالیتهای فرهنگی واحد

بهرامی همین طور با اشاره به فعالیتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی به راه اندازی كانون های دانشجویی در سازمان دانشجویان اشاره نمود و اظهار داشت: این كانون ها با هدف احداث جریان فعال دانشجویی، جلی مشاركت و پتانسبل دانشجویان، برقراری ارتباطات دانشجویی و همین طور احداث بستر توانمند سازی و كارآموزی برای دانشجویان در ۴ بخش HSE، گردشگری، فناوریهای نوین و رسانه و سلامت به وجود آمده است.

وی همین طور از افتتاح آغازین دفتر حامیان صندوق قرض الحسنه دانشجویان در این واحد آگاهی داد و اظهار داشت: این دفتر با هدف ارائه تسهیلاتی همچون وام عادی دانشجویی، ضروری، اضطراری، ازدواج، خرید تجهیزات علمی، پژوهشی و سایر خدمات، همزمان با روز دانشجو در جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی راه اندازی شد.

طبق اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی، بهرامی در خاتمه با اشاره به آغاز فعالیت دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی از فروردین ۹۷، عنوان كرد: انعكاس دقیق فعالیت ها، پتانسیل ها و توانمندی های اساتید و دانشجویان در جهت گسترش فرهنگ و سواد سلامت جامعه همچون اهدافیست كه در دفتر ایسنا دنبال میگردد و در این راستا برگزاری میزگردها و جلساتی با محوریت مسایل و چالش های روز جامعه پزشكی بعنوان رویكرد جدیدی در این دفتر دنبال میگردد.










1397/10/12
16:03:16
5.0 از 5
4592
تگهای خبر: بازار , بین المللی , تحقیقات , خدمات
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
GoMap گو کپ