Go Map نقشه
گزارش فناوری مهر؛

۲۰۱۸ سال رسوایی غولهای فناوری، از تصادف خودرانها تا افشای اطلاعات

۲۰۱۸ سال رسوایی غولهای فناوری، از تصادف خودرانها تا افشای اطلاعات

به گزارش نقشه به دلایل مختلفی همچون افشای اطلاعات خیلی از كاربران شركتهای بزرگ فناوری، سال ۲۰۱۸ را می توان سال رسوایی های بزرگ دنیای علم و فناوری قلمداد كرد.



به گزارش نقشه به نقل از مهر، در سالی كه گذشت رویدادهای مختلفی جهان علم و فناوری را تغییر داد. علاوه برآنكه چاره ها و اختراعات جدیدی كشف شد، اما علم و فناوری هم از جنجال و اشتباهات دور نبود. از كشف سوراخی در بدنه هواپیما تا فاش شدن اطلاعات میلیون ها كاربر بعضی از این رویدادهای جنجال آفرین بودند.
برخی از این اشتباهات را در زیر می خوانید:
اختلال در موشك سایوز
یكی از اتفاقات ناگوار علمی در ۲۰۱۸ اختلال در موشك سایوزی است كه حامل كپسول فضایی و دو فضانورد آمریكایی و روسی بود. این اختلال سبب شد فضانوردان ۳۰ دقیقه بعد از پرتاب دوباره فرود آیند. به قول مقامات بخش دوم این موشك دو دقیقه بعد از پرتاب گرفتار اختلالی نامعلوم شد.
البته فضانوردان به سلامت در قزاقستان فرود آمدند اما این ماموریت لغو شده ضربه ای به برنامه فضایی روسیه بود كه هم اكنون تنها راه ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی بشمار می رود. طی ۳۰ سال قبل این اولین ماموریت سرنشین دار شكست خورده روسیه بشمار می رود.

سوراخ در بدنه ایستگاه فضایی بین المللی
سقوط موشك سایوز تنها اتفاق ناگوار علمی در سال قبل نبود. فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی سوراخی ۲ میلیمتری در یك ماژول سایوز كشف كردند و یكی از فضانوردان در فرایند تعمیر مجبور شد انگشت خویش را روی سوراخ قرار دهد.
این سوراخ كوچك بعد از آن مشخص شد كه فضانوردان متوجه كاهش فشا شدند. كنترل كننده های پرواز متوجه شدند هیچ خطری خدمه را در شب تهدید نمی كند اما به محض بیدار شدن، به آنها اخطار دادند. این سوراخ در بخش بالای فضاپیمای Soyuz MS-۰۹ بوجود آمده بود كه به ماژول Rassvet از بخش روسیه به وجود آمده بود. فضانوردان با چسباندن نوار Kapton روی سوراخ میزان نشت را كاهش دادند.

نتایج یك تحقیق علمی بزرگ اشتباه از آب درآمد
هرساله انبوهی از تحقیقات درباره تاثیر گرمایش جهانی بر وضعیت كره زمین و اقیانوس ها منتشر می گردد كه هركدام به نوبه خود تخمین هایی از وضعیت آینده زمین عرضه می كنند. در همین راستا پست وبلاگی یك مرد انگلیسی منجر به كشف اشتباهاتی در تحقیق بزرگی شد كه طبق آن اقیانوس ها با سرعت زیادی در حال گرم شدن هستند. این تحقیق در نشریه نیچر انتشار یافته بود.
طبق یافته های تحقیق مذكور اقیانوس ها با سرعتی بیش از اندازه معمول در حال گرم شدن هستند. اما بعد از آنكه مردی در انگلیس درباره اشتباهات این تحقیق یك پست وبلاگی منتشر كرد، محققان این نتیجه گیری را رد كردند.
محققان این پژوهش دوهفته بعد از انتشار آن، بازنگری هایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند كه هرچند گرم شدن اقیانوس ها با سرعت زیادی انجام می گردد اما میزان سرعت با آنچه كه در تحقیقات دیگر ثبت شده، تفاوتی ندارد.

اطلاعات ۵۰۰ میلیون مشتری هتل «ماریوت» هك شد
با توجه به فراگیر شدن فناوری هایی نوین ضرورت حفاظت از اطلاعات كاربران در سال اخیر پررنگ ترشده است. درهمین راستا دولت های مختلف در ۲۰۱۸ میلادی تلاش كردند با وضع قوانین مختلف از كاربران در مقابل شكاف های امنیتی و افشای اطلاعاتشان محافظت كنند. در ۲۰۱۸ نمونه های بزرگی از افشای اطلاعات كاربران به ثبت رسید.
یكی از بزرگترین نمونه های آن مربوط به مسافران مجموعه هتل ماریوت بود. هكرها اطلاعات حدود ۵۰۰ میلیون مشتری مجموعه هتل های ماریوت را طی ۴ سال سرقت كرده اند. آنها اطلاعات كارت های اعتباری، شماره پاسپورت و اطلاعات شخصی دیگر را سرقت كرده اند.این یكی از بزرگترین حملات امنیتی در تاریخ بشمار می رود.

رسوایی های پیاپی فیس بوك
یكی دیگر از رویدادهای مربوط به افشای اطلاعات كاربران كه سروصدای زیادی به پا كرد به فیسبوك مربوط بود. در اوایل سال جاری میلادی در رسوایی كمبریج آنالایتیكا مشخص شد اطلاعات ۸۷ میلیون كاربر فیس بوك فاش شده است. بعدها گفته شد كه از این اطلاعات برای پیش بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده سوء استفاده شده است.
اما این تنها رسوایی فیسبوك نبود. چند ماه بعد فاش شد یك شكاف امنیتی سبب شده اطلاعات ۵۰ میلیون كاربر در اختیار هكرها قرار گیرد. این اشكال به یك صدمه پذیری در گزینه «View As» مربوط بود. این آخرین رسوایی فیسبوك نبود. در هفته گذشته مشخص شد توسعه دهندگان طرف سوم به علت یك باگ امنیتی به تصاویر ۶.۸ میلیون كاربر دسترسی یافته اند.

جنجال حشیش كشیدن ایلان ماسك در مصاحبه رادیویی زنده
ایلان ماسك، میلیاردر آمریكایی در مصاحبه برای پادكست Joe Rogan Experience كه به صورت زنده از یوتیوب پخش می شد، سیگار ماری جوانا كشید. وی در پاسخ به مجری برنامه رادیویی اظهار داشت كه قبلا یك مرتبه ماری جوانا مصرف كرده است.
این اقدام ماسك واكنش های مختلفی را در بر داشت و حتی جیم بریدستاین مدیر ناسا اعلام نمود بعد از این مصاحبه تحقیقاتی در شركت اسپیس ایكس و بویینگ انجام می دهد تا مطمئن شود استانداردهای مدیریتی و اجرایی ناسا در این شركت ها رعایت می گردد. این دو شركت با ناسا قراردادی امضا كرده اند تا كپسول هایی برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی بسازند. از جانب دیگر این رویداد سبب شد ارزش سهام شرك خودروسازی تسلا هم كاهش پیدا كند.

تصادف خودروهای خودران
در سال ۲۰۱۸ میلادی صنعت خودروهای خودران هم از حادثه و بدبیاری بی نصیب نبوده اند.
در همین راستا یكی از خودروهای خودران شركت اپل در حین رانندگی، گرفتار سانحه شد. این خودرو، یكی از خودروهای آزمایشی اپل بود كه هنگام ورود به آزادراه «سانی ویل» ایالت كالیفرنیا، تصادف كرد. خودرو در حالت خودران قرار داشت و با سرعت كمتر از یك مایل بر ساعت در حال راندن بود و قصد داشت راهی برای ورود به آزادراه پیدا كند كه یك خودروی نیسان ۲۰۱۶ با سرعت ۱۵ مایل بر ساعت از عقب به آن برخورد كرد. هر دو خودرو صدمه دیدند اما به سرنشینان، آسیب ای وارد نشد.
علاوه بر آن خودروی خودران گوگل هم در ۲۰۱۸ طی آزمایشاتی تصادف كرد. این خودرو كه در مراحل تست قرار داشت در ایالت آریزونا گرفتار یك حادثه شدید شد. البته شركت ویمو كه در حال توسعه این خودرو است ادعا كرده این خودرو مقصر نبوده است. به قول پلیس خودروی خودران ویمو در زمان نامناسب و مكان نامناسب بود، ولی این خودرو قانون را نقض نكرده است.

كارمندان گوگل برای تولید تغییر راهپیمایی كردند
در پاییز امسال حدود ۲۰ هزار نفر از كارمندان و مهندسان گوگل در سراسر جهان از محل كار خود خارج شدند تا نسبت به سیاست های این شركت درباره یكی از مدیران ارشد شركت اعتراض كنند. طبق افشاگری روزنامه نیویورك تایمز، اندی روبین یكی از مدیران ارشد این شركت در سال ۲۰۱۴ میلادی با وجود اتهامات جنسی با دریافت مبلغ ۹۰ میلیون دلار از گوگل جدا شده است.
افشای این مورد سبب شد كارمندان گوگل در استرالیا، سنگاپور، ژاپن، انگلیس، ایرلند و در شهرهای آمریكایی سیلیكون ولی، نیویورك و سیاتل به نشانه اعتراض محل كار خویش را ترك كنند. این اقدام كارمندان سبب شد ساندار پیچای مدیر ارشد اجرایی گوگل در یك ایمیل از آنها عذرخواهی كند. پیچای در ادامه اعلام نمود سیاست های جدیدی در قبال افراد متخلف تعریف و اجرا می كند.

گوگل پلاس دوبار اطلاعات كاربران را فاش كرد
در سال ۲۰۱۸ میلادی گوگل پلاس دو بار اطلاعات كاربران را فاش كرد. بار اول باگی سبب شد اطلاعات حدود ۵۰۰ هزار كاربر فاش شود. اما دومین مورد كاربران بیشتری را تحت تاثیر قرارداد. گوگل در ماه دسامبر فاش كرد باگی سبب شده اطلاعات ۵۲.۲ میلیون كاربرآن فاش شود. این اطلاعات شامل آدرس ایمیل، شغل و سن كاربران بود كه در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته بود. این امر سبب شد تصمیم خود برای تعطیلی گوگل پلاس را ۴ ماه زودتر اجرا نماید.

كسب و كار جذاب اما بدون امنیت تجارت ارزهای مجازی
سال ۲۰۱۸ را باید سالی ناامن برای ارزهای مجازی به حساب آورد. درسال جاری سوء استفاده از قدرت پردازشی سیستم های كاربران سراسر دنیا برای استخراج ارزهای مجازی فراگیر شد. خیلی از كلاهبرداران اینترنتی تلاش كردند كیف پول های الكترونیك یا سایت صرافی های ارزهای دیجیتال را هك كنند. علاوه بر این باید به نوسانات عجیب قیمت هر واحد بیت كوین اشاره نمود. این ارز دیجیتال كه در دوره ای به ۲۰ هزار دلار به ازای هر واحد هم رسیده بود حالا كمتر از ۴ هزار دلار قیمت دارد.


1397/09/30
14:25:37
5.0 از 5
4356
تگهای خبر: اختراع , بین المللی , تحقیقات , فناوری
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
GoMap گو کپ