گزارش نقشه؛
راهكارهای فناوری برای كاهش لطمه پذیری كرونا
نقشه: هر چالشی حتی شیوع كرونا می تواند فرصتی برای تغییر رفتار در بهره گیری از فناوری های نو باشد و بدین جهت كسب وكارهای بومی می توانند با ارائه راهكارهای فناورانه از لطمه پذیری این بحران كم كنند.
به گزارش نقشه به نقل از مهر، از آنجایی كه برای مواجهه با بحران نیاز به نوآوری احساس می شود، تیم های نوآور و اكوسیستم استارت آپی یكی از توانمندترین ها در این چالش به شمار می روند كه می توانند با ارائه خدمات فناورانه، این بحران را تبدیل به فرصت كنند. بااینكه پژوهشگران هنوز موفق به ساخت واكسن ویروس كرونا نشده اند، اما مدیریت این بحران با به كارگیری راهكارهای فناورانه در شرایط فعلی روز به روز در حال افزایش می باشد و كشورهای مختلف دنیا و سازمان های جهانی برآنند تا از فناوری برای مهار گسترش كرونا استفاده كنند. نوآوری برای مهار گسترش كرونا پژوهشگران و فناوران در كشورهای مختلف تلاش خودرا برای جلوگیری از شیوع ویروس كرونا به كار گرفته اند تا با نوآوری بتوانند نقشی در كاهش این بحران داشته باشند؛ تابحال بیشتر از ۶۰ شركت فناوری اعلام آمادگی كرده اند تا چاره فناورانه ای برای مقابله با كروناویروس ابداع و روانه بازار كنند. سازمان جهانی بهداشت با انتشار ویدئوهایی در پلت فرم اشتراك گذاری ویدئو «تیك تاك» با انتشار اخبار جعلی درباره ویروس كرونا مقابله می كند. در این اپلیكیشن چینی، ویدئوهایی با هدف كاهش ریسك گسترش ویروس كووید ۱۹ و انتشار اطلاعات درست از آن منتشر و توضیح داده شده كه چگونه فرد می تواند در مقابل ویروس از خود و دیگران محافظت كند. پژوهشگران مركز مهندسی و علوم سیستم ها در دانشگاه جانز هاپكینز نیز نوعی داشبورد آنلاین برای تصویرسازی و ردیابی موارد گزارش شده از كرونا ابداع نموده اند. آنها همین طور مجموعه كاملی از داده ها را به شكل گوگل شیت تهیه كرده اند كه این نقشه موارد جدید ابتلا، آمار مرگ ومیرهای تاییدشده و شمار بهبودیافته ها را نشان میدهد. فناوری تشخیص چهره برای شناسایی كرونا استفاده از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی بیماران مبتلا به ویروس كرونا از دیگر اقدامات نوآورانه ای است كه در چین آزمایش شده و یك مرد چینی كه بعد از شیوع این ویروس به ووهان سفر كرده بود، توسط این فناوری شناسایی شد. حتی یك شركت چینی با ساخت اپلیكیشنی مدعی شده كه می تواند كرونا را ردیابی می كند. این اپلیكیشن كه به نام ردیاب تماس نزدیك (close contact detector) شناخته می شود، خطر تماس كاربران با كروناویروس را بر طبق میزان نزدیكی آنها با افراد مبتلا به این بیماری و یا مشكوك به مبتلاشدن مورد بررسی قرار می دهد. سیستم دیگری نیز برای شناسایی راحت تر بیماران در چارچوب یك اپلیكیشن برای نیروهای پلیس چین طراحی شده كه بتوانند افراد مشكوك به كرونا را در میان جمعیت تشخیص دهند. این اپلیكیشن دمای بدن، ضربان قلب و میزان اكسیژن بدن افراد را بوسیله دماسنج های بلوتوثی و مچ بندهای هوشمند ارزیابی كرده و اطلاعات به دست آمده را برای تجزیه و تحلیل به مراكز دولتی بهداشت ارسال می كند. در همین حال پلت فرم هوش مصنوعی كنترل كننده سلامت نیز برای پیش بینی وجود ویروس كرونا از طرف یك شركت دیجیتال سلامت طراحی شده كه با تحلیل داده های به دست آمده از خطوط هوایی و گزارش های شیوع بیماری در حیوانات، می تواند میزان اپیدمی بیماری را تخمین بزند. علاوه بر این راهكارها كه در كشور چین آزمایش شده است، كشورهای دیگر نیز نسبت به استفاده از این چاره ها پیش قدم شده اند. برای مثال كشور چك برای شناسایی افراد مشكوك مبتلا به ویروس كرونا، در فرودگاه های شهر پراگ سیستم شناسایی را برای تمام مسافران پرواز ایتالیا تعبیه كرده است. این سیستم درهای ورود، برای اتوبوس های فرودگاه هم طراحی شده اند. یك شركت سنگاپوری نیز روی یك كیت تشخیص تراشه آزمایشگاهی كار كرده كه پروسه تشخیص و شناسایی ویروس را برای كادر درمانی خصوصاً در زمان شلوغی بیمارستان ها سریع تر می كند. ربات ها و پهپادها به كمك مهار كرونا می آیند در این میان حتی ربات های ضدعفونی كننده نیز بجای نیروی انسانی در چین وارد كار شده اند؛ به این معنا كه چینی ها از فناوری ربات خودكار برای ضدعفونی بیمارستان ها، مراكز درمانی و بخش های قرنطینه استفاده می نمایند. استفاده از ربات ها در چارچوب كادر درمانی بیمارستان ها نیز از دیگر راهكارهای فناورانه برای كاهش روند انتقال بیماری است كه نمونه آن در آمریكا تست شده است. در زمان كرونا، حتی پهپادها نیز به كار گرفته شده اند. پژوهشگران چینی از این پرنده های هدایت پذیر كه به دوربین های حرارتی مجهز هستند برای رساندن دارو و تجهیزات به مناطق قرنطینه بهره برده اند. یك استارت آپ سنگاپوری نیز با استفاده از فناوری هوش مصنوعی نخستین وسیله حمل و نقل هوایی شهری را برای جابه جایی تجهیزات بین دو بیمارستان در چین آزمایش كرد. خدمات آنلاین برای جلوگیری از شیوع كرونا راهكار دیگری كه این روزها از طرف چینی ها برای مواجهه با كرونا به كار گرفته شده استفاده از خدمات آنلاین است. برای مثال یك شركت، فناوری سیستم سفارش غذا بدون مواجهه با مامور پیك را طراحی نموده كه كاربران با كمك آن، غذای خودرا در نقطه مشخص شده بدون اینكه حتی فرد تحویل دهنده غذا را ببینند، تحویل می گیرند. امكان دیگری كه این روزها برای مردمی كه در چین قصد خرید خانه دارند ایجاد شده، پلتفرمی است كه به آنها اجازه می دهد بدون خارج شدن از خانه و بوسیله واقعیت مجازی، خانه هایی كه به فروش گذاشته شده اند را مشاهده كرده و خریداری كنند. نقش سامانه های آنلاین در ایران در مواجهه با كرونا در ایران نیز خیلی از فعالان و كسب و كارهای فضای مجازی در چارچوب مسئولیت اجتماعی، آمادگی خودرا برای ارائه خدمات غیرحضوری و رایگان برای كاهش رفت و آمد در امتداد جلوگیری از شیوع بیماری كرونا اعلام نمودند. از آنجایی كه گفته می شود قوی ترین ابزار برای مقابله با كرونا، آموزش است و آموزش مجازی در این شرایط، یك راه اجتناب ناپذیر است، لزوم بهره گیری از پلت فرم های آموزشی در این روزها آشكارتر شده و براین اساس تعداد زیادی از پلت فرم ها برای آموزش رایگان و غیرحضوری به مردم آمادگی خودرا اعلام نمودند. برای مثال پلتفرمی با شعار «درخانه بمانید و آموزش بدهید»، تمامی خدمات خودرا برای كلیه برگزاركنندگان دوره های آموزشی به صورت رایگان ارائه می كند. در همین حال برخی استارت آپ ها باتوجه به تعطیلی دانشگاه ها و مدارس با شعار «آموزش برای همه و در همه جا»، آمادگی خودرا برای در اختیار گذاشتن پلت فرم خود اعلام نمودند. یك استارت آپ دیگر نیز نسبت به آموزش مجازی، برای درخانه ماندن مردم و دوری از ویروس كرونا برنامه ریزی نموده است. این تلویزیون ۶ هزار ساعت فیلم آموزشی را برای دانش آموزان دوره متوسطه به صورت رایگان ارائه كرده است. شبكه ای از استارت آپ ها نیز برای توانمندسازی و آموزش در بحران كرونا در امتداد مسئولیت پذیری و كار گروهی همراه شده و طرح «انتشار محتوای رایگان آموزشی» را عرضه كرده اند. همین طور پلت فرم آموزشی با تاكید بر شعار «مدارس تعطیل می شوند، اما آموزش تعطیل شدنی نیست»، پلت فرم های آموزشی خودرا با دانش آموزان و مدارس همراه كرده است. در همین حال یك سیستم دانش بنیان نیز در امتداد كمك به مدارس و آموزشگاه ها برای تجهیز به سیستم مدرسه آنلاین راه اندازی شده كه این سیستم بومی جایگزینی جهت استفاده از پیام رسان ها و سامانه های خارجی شمرده می شود. جلسات آنلاین جای سمینارها را می گیرد كاهش جلسات حضوری یكی از راه های كاهش لطمه پذیری كرونا است. در این راستا یك پلت فرم راهكاری جهت كاهش رفت و آمد در پیش گیری از وقوع كرونا با جلسات آنلاین ارائه كرده است. یك سامانه مدیریت و برگزاری رویدادهای زنده و آنلاین نیز برای كاهش حضور مردم در اماكن عمومی و نیز فراگیرشدن استفاده از ابزارهای فناورانه كاهش دهنده جابه جایی افراد، راهكاری عرضه كرده است؛ این سامانه اعلام نموده كه چون نباید برای مقابله با شیوع ویروس كرونا آموزش را متوقف كرد، دوره ها، سمینارها و كلاس های آموزشی كه به خاطر كرونا لغو شده را به صورت رایگان و آنلاین برگزار می نماید. در همین حال كمپین «هر كجا، هرزمان، یادگیری» با محوریت ارائه آموزش های رایگان مجازی در چارچوب ۴۰ وبینار تخصصی در فضای مجازی (رویداد آموزشی غیرحضوری) در مدت حدود ۸۵ ساعت محتوای آموزشی انجام می شود. این رویداد مجازی و رایگان برای تداوم آموزش های ازراه دور توسط برخی از فعالان و متخصصان فضای مجازی در امتداد ایفای مسئولیت اجتماعی در ارائه آموزش الكترونیك به مردم، شكل گرفته و موضوعاتی همچون بازاریابی و تبلیغات، دیجیتال ماركتینگ، اینفوگرافیك، ارائه حرفه ای و گزارش نویسی نوین را برای استارت آپ ها، شركت های دانش بنیان و كسب و كارهای فناورانه آموزش می دهد. پیام رسان ها بستر كلاس های درس می شوند در امتداد فراگیر شدن آموزش الكترونیك، پیام رسان های بومی آمادگی خودرا برای ارائه خدمات به كاربران اعلام نموده اند. برای مثال الان پیام رسان های بومی مانند «گپ» و «ایتا» بعنوان بستر ارتباطات برگزاری كلاس های درس با هدف كاهش جابه جایی افراد، در خیلی از دانشگاه ها و مدارس مورد استفاده قرار گرفته اند. پیام رسان «گپ» از آمادگی بستر پخش زنده جهت كلاس درس، كنفرانس تصویری و تماس تصویری آگاهی داده است. ارزیابی سلامت با راهكارهای استارت آپی در این میان باتوجه به نگرانی از مبتلاشدن به كرونا و خطرات مراجعه به اماكن شلوغ مانند مطب پزشكان، یك استارت آپ روزانه ۲۰ هزار مشاوره رایگان متنی و ویدئویی با موضوع كرونا را توسط پزشكان متخصص و فوق تخصص خود به مردم ارائه می كند. در راستای كاهش این مراجعات به مراكز درمانی، یك سایت در رابطه با آزمایش های پزشكی راهكار دیگری برای مقابله با این چالش دارد و به شركت های بزرگ سرویس پایش سلامتی و به افراد، امكان آزمایش در منزل را می دهد. در راستای این مسئولیت اجتماعی، همین طور یك شبكه توزیع محتوا و رایانش ابری برای اپلیكیشن ها و سایت های آموزشی داخلی، خدمات رایگان ارائه می دهد. حتی مسیریاب های بومی مانند «بلد» و «نشان» نیز در مواجهه با این بحران و در امتداد پاسخ سریع به مردم، آدرس بیمارستان های ارائه دهنده خدمت به بیماران مبتلا به كرونا در كل كشور را در نقشه خود قرارداده اند كه با جستجوی عبارت كرونا در این اپلیكیشن ها، می توان نزدیك ترین مراكز درمانی به خودرا بیابیم.
منبع: نقشه
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب