Go Map نقشه
مدیرگروه ژئوماتیك ستاد فناوری های حوزه فضایی و حمل ونقل پیشرفته:

پایان نامه ها باید با هدف خلق محصول یا نرم افزار جدید نوشته شود

پایان نامه ها باید با هدف خلق محصول یا نرم افزار جدید نوشته شود

به گزارش نقشه ایسنا/خراسان رضوی مدیرگروه ژئوماتیك ستاد فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته اظهار داشت: یكی از سفارش های ما به دانشجویان این است كه به سمت ایجاد محصولات دانش بنیان حركت كنند. پایان نامه ها باید با هدف خلق محصول یا نرم افزار جدید نوشته شود.



یاسر ابراهیمیان در همایش ملی «علم اطلاعات جغرافیایی (GIScience): بنیادها و كاربردهای بین رشته ای» در تالار شریعتی دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار نمود: ژئوماتیك به مجموعه ای از فناوری ها گفته می شود كه در مراحل مختلف تهیه، ذخیره سازی، پردازش و نمایش اطلاعات مكان محور نقش اساسی دارد. كلمه كلیدی در این تعریف اطلاعات مكان محور است و نقشه هایی كه از هزارن سال پیش تهیه می شد تا تصاویر ماهواره ای و مجموعه تمام اطلاعاتی كه خصوصیات زمین را معرفی می كند، مكان محور است. از جانب دیگر بیشتر از 80 درصد اطلاعاتی كه در اختیار ما قرار دارد به صورت مستقیم و غیرمستقیم مكان محور هستند.

مدیرگروه ژئوماتیك ستاد فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، بیان كرد: فناوری مكان محور و اطلاعات مكانی، سنجش ازراه دور و (GIS) بسیار كاربردی هستند و این اطلاعات زیربنای توسعه پایدار هستند. همین طور بدون اطلاعات مكان محور نمی توان به توسعه همزمان در اشتغال، اقتصاد و محیط زیست رسید.

ابراهیمی اشاره كرد: بیان این موضوعات تنها توسط كارشناسان كارساز نیست، بلكه باید به گوش مسؤولان برسد. در سال 2011 وزارت كار آمریكا در تدوین سند اشتغال خود به نانوتكنولوژی، بیوتكنولوژی و ژئوتكنولوژیك توجه كرده است. اساس تمام فناوری ها اطلاعات مكان محور است. در گذشته از این اطلاعات تنها برای اهداف نظامی در ارتش آمریكا استفاده می شد، اما هم اكنون این اطلاعات جزئی از زندگی افراد است و حتی می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

وی افزود: به عقیده من اساتید و دانشجویان باید با صنعت و سیاست در ارتباط باشند و صرف مطالعات آكادمیك اهمیت ندارد بلكه باید این اطلاعات را به گوش مسؤولان برسانیم. مشكل كشور ما در حوزه ژئوماتیك، نیروی انسانی نیست و در این زمینه آن قدر شكوفا شده ایم كه خدمات خودرا صادر می نماییم، بلكه مشكل ما موازی كاری و عدم مشاهده نتیجه است.

مدیرگروه ژئوماتیك ستاد فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، اشاره كرد: در شورای عالی مدیریت بحران، 16 گروه عضویت دارند، اما در این شورا خبری از متولی امور اطلاعات مكانی نیست. در سال 89 كه نقشه جامع علمی كشور تدوین شد، فناوری های كشور را در سه دسته الف، ب و ج تقسیم كرده اند، اما ژئوماتیك نقشی در این تقسیم بندی ندارد.

ابراهیمی عنوان كرد: یكی از اقدامات ما این است كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی فرآیند به روزرسانی نقشه جامع علمی كشور، ژئوماتیك را مدنظر قرار دهیم. همین طور موفق شده ایم در 25 دی ماه سال 97، جایگاه ویژه ای برای ژئوماتیك در وزارت علوم ایجاد نماییم و یكی از اقدامات ما تدوین سند استراتژیك ژئوماتیك است.

وی افزود: 6 ماه پس از ورود به وزارت علوم شامل، دستیابی به مرجعیت علمی، ترویج فرهنگ سازی، تسهیل تبادلات علمی و فناوری، توسعه كسب وكار دانش بنیان و توسعه بازار محصولات دانش بنیان است. همین طور یكی از توصه های ما به دانشجویان این است كه به سمت ایجاد محصولات دانش بنیان حركت كنند. پایان نامه ها باید با هدف خلق محصول یا نرم افزار جدید نوشته شود.





منبع:

1398/08/15
20:05:24
5.0 از 5
4367
تگهای خبر: بازار , تكنولوژی , خدمات , دانش بنیان
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
GoMap گو کپ