Go Map نقشه
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها:

۹۰ درصد دانشجویان مخاطبین برنامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها نیستند

۹۰ درصد دانشجویان مخاطبین برنامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها نیستند

نقشه: رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه ها با تاكید بر این كه 90 درصد دانشجویان ما مخاطب برنامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها نیستند اظهار داشت: دانشگاه ها باید برنامه ریزی اساسی برای تربیت مهارتهای زندگی كردن دانشجو داشته باشند.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، حجت السلام و المسلمین مصطفی رستمی در نشست با اعضای هیئت علمی، دانشجویان و مسؤولان دانشگاه فنی و حرفه ای كه امروز در دانشكده شریعتی این دانشگاه انجام شد با تاكید بر این كه خروجی های حاصل از دانشگاه فنی و حرفه ای با سایر دانشگاه های كشور كاملاً متفاوت می باشد اظهار داشت: بااینكه دانشگاه فنی و حرفه ای از لحاظ بودجه، حمایت و سایر مسائل در سطح متوسط قرار دارد اما در عمل خروجی های این دانشگاه كه همان فارغ التحصیلان هستند در مقایسه با سایر دانشگاه ها وضعیت بهتری از نظر اشتغال و مهارت آموزی دارند.
وی در ادامه اشاره كرد: خوشبختانه بر طبق آمارهای اعلام شده بیشتر از ۷۰ و حتی در بعضی از رشته ها حدود صد درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای جذب بازار كار می شوند. و این افراد علاوه بر این كه خود صاحب شغلی هستند در مواردی نیز با عنوان كارآفرین اشتغال به وجود می آورد كه البته این وضعیت در دانشگاه های دیگر دیده نمی گردد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه ها اشاره كرد: همزمان با تأسیس دانشگاه فنی و حرفه ای كه در سال ۷۰ صورت گرفت مقام معظم رهبری عنوان كردند كه این یك دانشگاه علم و عمل است. اما این در شرایطی است كه دانشگاه های دیگر اغلب در حوزه های علمی سطح خوبی دارند و دانشجویان كشور بعنوان یك دانشجوی خوب در دانشگاه های خارجی جذب و تحصیل می كنند.
حجت الاسلام رستمی اشاره كرد: هم اكنون بیشتر از ۴ میلیون دانشجو در دانشگاه های كشور مشغول تحصیل هستند و ما انتظار نداریم تمامی این دانشجویان به اوج قله علمی دست یابند و اینكه تمامی این دانشجویان صرفاً به منظور دستیابی به قله علم تربیت شوند امری اشتباه است. چونكه یك درصد از این افراد در این راستا قدم برمی دارند و باقی دانشجویان باید امور جامعه را در دست بگیرند و نیازهای بخش های مختلف جامعه را برطرف كنند به همین جهت یكی از مهارت های لازم كه باید به دانشجویان آموخته شود انتقال علم است سایر مهارت ها كه اغلب مهارت های زندگی كردن است به آنها آموزش داده شود نگاهی كه در دانشگاه ها اغلب نادیده گرفته می شود.
به گفته وی، رویكرد فعلی وزارت علوم تربیت دانشجوی مهارتی می باشد در واقع ما تصور می نماییم اگر دانشجویی در رشته طراحی دوخت لباس پذیرفته می شود، صرفاً باید در این عرصه موفق باشد و سایر مهارت ها را به او آموزش نمی دهیم؛ این در شرایطی است كه باید دانشگاه به دانشجویان بیاموزد كه مهارت های آینده زندگی چه چیزهایی می باشد امری كه در نظام تربیتی ما مورد غفلت قرار گرفته و در حوزه تربیتی نیز پیام های لازم به دانشجویان نمایش نمی گردد. به همین جهت دانشگاه ها برنامه ای برای تربیت صلاحیت های دیگر دانشجویان ندارند.
حجت الاسلام رستمی افزود: عدم وجود برنامه برای تربیت مهارت های زندگی كردن به دانشجویان سبب می شود كه آنها برای آموزش این مهارت ها به سایر حوزه های نظیر تشكل ها، كانون ها و غیره متوسل شوند. این در شرایطی است كه هم اكنون حدود ۹۰ درصد دانشجویان ما مخاطب برنامه های سیاسی و اجتماعی نیستند و اگر نظام آموزشی ما كه متولد تربیت دانشجو است به این حوزه بی توجهی كند با خسارات زیادی مواجه خواهیم شد. كه البته نقش اساسی به دانشگاه ها و مدیران و غیره در این زمینه بسیار بارز است.
وی اشاره كرد: ما در شرایط فعلی در برهه احساسی از هجمه های دشمن قرار داریم در واقع در صحنه جنگ و مبارزه واقعی قرار گرفتیم بااینكه این مبارزه ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی وجود داشت و ما ۴۰ سال روی پای خود ایستادیم اما لازم است در حوزه تربیتی برای مواجه با چنین اقداماتی آماده باشیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه ها با بیان این كه رشد علمی ایران ۱۱ تا ۱۶ برابر رشد علمی متوسط دنیا و یا رتبه ۱۶ جهان را دارد اظهار داشت: این پیشرفت ها در شرایطی صورت گرفت ما با محدودیت های مواجه بودیم و در شرایط فعلی نیز می توانیم به این موفقیت ها دست پیدا نماییم.
وی تفكیك جنسیتی در دانشكده های دانشگاه فنی و حرفه ای را نقطه قوت از جهت مدیریت در این دانشگاه عنوان نمود و اظهار داشت: در دانشگاه فنی و حرفه ای دانشجویان مهارت را همراه با دانش آموزش می بینند در واقع وجود دانشكده های تفكیك شده نیز سبب می شود این مهارت ها افزایش یابد و مدیریت خوبی صورت بگیرد. ضمن این كه بر طبق آمار اعلام شده در كشور انگلستان از ۱۰۰ دبیرستان برتر ۳۰ دبیرستانی كه تفكیك جنسیتی داشت رتبه اول را كسب كردند بدین سبب این مساله از نظر جهانی نكات مثبت زیادی دارد.



1398/02/29
15:38:32
5.0 از 5
4750
تگهای خبر: بازار , دانشجویان , دانشگاه , طراحی
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
GoMap گو کپ