Go Map نقشه
رئیس مركز رشد فناوری سلامت علوم پزشكی كرمانشاه خبر داد

فراهم شدن مقدمات فرایند سیستماتیك پرستاری درمنزل، مرجعیت علوم پزشكی كرمانشاه در تولید مواددارویی

فراهم شدن مقدمات فرایند سیستماتیك پرستاری درمنزل، مرجعیت علوم پزشكی كرمانشاه در تولید مواددارویی

به گزارش نقشه رئیس مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه ضمن اشاره به برخی تولیدات این مركز همچون مواد دارویی ˮپرامی پكسولˮ و ˮ دونپزیلˮ، داروی گیاهی برای درمان زخم بستر، نوشابه پروبیوتیك و كرم آرایشی بهداشتی ˮلیپوژلهˮ، از فراهم شدن مقدمات عرضه خدماتی همچون ˮفرایند سیستماتیك پرستاری در منزلˮ و ˮفرایند آزمایشگاهی نمونه برداری در منزلˮ اطلاع داد و تاكید كرد: نظام فناوری باید در حوزه استانداری باشد و مشكلات استان در حوزه سلامت باید از استانداری به مراكز تخصصی واگذار شوند.


كامبیز ورمیرا در گفتگو با ایسنا حوزه های فعالیت مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه را "دارو"، "تجهیزات پزشكی"، "غذا" و حوزه "آرایشی بهداشتی" عنوان نمود و اظهار داشت: هم اكنون از ۳۵ شركت وابسته به مركز، حدود ۱۵ تا ۲۰ شركت در مركز مستقرند و تعداد شركت ها هر ماه افزوده می شود.
وی با اشاره به اینكه "آی. تی سلامت" و "خدمات سلامت" به حوزه فعالیت شركت ها اضافه شده است، توضیح داد: به صورت كلی برخی از شركت های وابسته به مركز رشد فناوری سلامت، خدماتی و بعضی تولیدی هستند. در حوزه خدمات، مقدمات ایجاد "فرایند سیستماتیك پرستاری در منزل" و ”فرایند آزمایشگاهی نمونه برداری در منزل" از جانب شركت های خدماتی مركز در حال فراهم شدن است كه به افزایش سطح رفاه مردم منجر خواهد شد.
رئیس مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه درباره خدمات فوق تشریح كرد: بر این اساس كسی كه توانایی بیرون رفتن برای انجام آزمایش را ندارد، می تواند درخواست كند كه نمونه بردار برای انجام آزمایش به منزلش بیاید. همینطور هم اكنون سیستم نظام مندی برای پرستاری در منزل وجود ندارد كه در حال ایجاد آن هستیم.

تولید " پرامی پكسول" و " دونپزیل"
وی سپس به تشریح تولیدات دارویی این مركز پرداخت و تاكید كرد: در حوزه مواد اولیه دارویی، دانشگاه مرجع كشور هستیم و چند ماده اولیه دارو تولید می نماییم كه كاملاً وارداتی است. دانشگاه علوم پزشكی قزوین هم همچون دانشگاه های فعال در تولید مواد اولیه دارویی است، در حالیكه اجازه فعالیت در این حوزه به سایر دانشگاه ها داده نمی گردد.
رئیس مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه از طریق اندازی خط تولید داروهای "پرامی پكسول" و "دونپزیل" در این مركز اطلاع داد و توضیح داد: پرامی پكسول و دونپزیل از داروهای مؤثر بر سیستم اعصاب مركزی هستند كه به ترتیب در درمان بیماری های پاركینسون و آلزایمر كاربرد دارند. این داروها وارداتی هستند و با عنایت به مصرف بالا در كشور، نیاز به تولید مواد مؤثره این دارو در داخل كشور به شدت احساس می شد؛ هم اكنون خط تولید این داروها در مقیاس صنعتی به راه افتاده است.
ورمیرا اضافه كرد: تلاشمان این است كه تعداد مواد دارویی تولیدی تا سال آینده به ۱۰ عنوان برسد.
رئیس مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه سپس به فعالیت برخی شركت های این مركز در حوزه "تولید آنتی بادی تشخیصی" اشاره نمود و اظهار داشت: آنتی بادی ها تركیبات زیستی هستند كه نقش دارویی و تشخیصی دارند. این تركیبات در فرآیندهای تشخیصی آزمایشگاه های طبی مورد استفاده قرار می گیرند. آنتی بادی تولید شده در مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه مورد استفاده كل كشور بوده و مواد اولیه انستیتوپاستور را هم تأمین می كند.
ورمیرا ذیل دیگر تولیدات دارویی این مركز، به یك داروی گیاهی برای درمان زخم بستر اشاره نمود و اضافه كرد: تركیبات دارویی دیگر هم در حال توسعه و وارد شدن به فاز تولید هستند.

اندازه گیری ناخالصی شیمیایی ژنراتورهای هسته ای
ایجاد سیستم خودكار تولید رادیوداروها

وی سپس به تشریح حوزه تجهیزات پزشكی پرداخت و اظهار نمود: تجهیزاتی در حوزه پزشكی هسته ای طراحی نموده ایم كه همچون آنها می توان به "سیستم خودكار تولید رادیوداروها" و "سیستم اندازه گیری ناخالصی شیمیایی ژنراتورهای هسته ای" اشاره نمود. مورد اول ثبت اختراع ملی شده و هر دوی این دستگاه ها مورد توجه سازمان انرژی اتمی قرار گرفته است.
رئیس مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه در مورد پزشكی هسته ای، تشریح كرد: در پزشكی هسته ای از داروهایی استفاده می شود كه خودشان به فاصله كوتاهی از بین می روند، ازاین رو باید مطمئن شد كه آن دارو خالص است.
ورمیرا خاطرنشان كرد: تركیبات رادیواكتیو از خودشان انرژی ساطع می كنند و پس از ساطع كردن انرژی، به تدریج به حالت پایه می رسند و در آنها "تبدیل" اتفاق می افتد؛ ازاین رو از حالت پرانرژی به كم انرژی می رسند. این در شرایطی است كه در مواد مختلف، سرعت نشر انرژی مختلف است.
وی افزود: بعنوان مثال تجزیه اورانیوم ۱۰۰۰ سال طول می كشد، در حالیكه تكنسیوم، سبك ترین عنصر شیمیایی است و میزان تركیبات پرانرژی آن در عرض ۶ ساعت نصف شده و پس از ۲۴ ساعت، چیز زیادی از آن باقی نمی ماند.
رئیس مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه افزود: در پزشكی هسته ای زمانی كه مقرر است بدن بیمار در معرض تركیبات رادیواكتیو قرار گیرد، از تركیبات هسته ای استفاده می شود كه سریع از بین بروند و بیمار در معرض اشعه زیادی قرار نگیرد. ازاین رو اولاً از مقدار بسیار كم تركیبات رادیواكتیو استفاده می شود، ثانیاً لازم است كه این تركیبات به فاصله زمانی كمی از بین برود؛ پس نیاز است كه این تركیبات ناخالصی نداشته باشد.

از "نوشابه پروبیوتیك" تا كرم "لیپوژله"؛ تولیدات مركز رشد فناوری سلامت
ورمیرا تولیدات غذایی شركت های وابسته به مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه را "ماست پروبیوتیك غنی شده با ویتامین دی"، "نوشابه پروبیوتیك" و "فرآورده گوشتی عمل گرا" نام برد و اظهار داشت: مواد غذایی عمل گرا، دربرگیرنده دست كم یك خاصیت سلامت بخش و به اثبات رسیده، افزون بر ارزش تغذیه ای پایه خود هستند.
وی ادامه داد: كرم های آرایشی بهداشتی "لیپوژله" هم همچون تولیدات شركت های ما در حوزه مواد آرایشی بهداشتی است.

تمركز بر "روغن حیوانی" كرمانشاه و "زغال طبیعی"
رئیس مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه در پاسخ به این سوال كه آیا مركز فوق بر ظرفیت های منطقه ای متمركز شده یا خیر، توضیح داد: یكی از ظرفیت ها "روغن حیوانی" است كه هم اكنون شركتی به صورت اختصاصی بر آن تمركز كرده و روغن حیوانی مخصوص كرمانشاه را تولید می كند. همینطور "زغال های طبیعی" از دیگر ظرفیت هایی است كه بر آن متمركز شده ایم و به صورت كلی می توان گفت رویكرد مسئله محور را در پیش گرفته ایم.
ورمیرا با اشاره به اینكه تحقیقات در حوزه خودمان را انجام می دهیم، اما در حوزه فناوری فعالیت كمتری انجام می شود، خاطرنشان كرد: فناوری حوزه ای عملیاتی است و خدمت جمعی می طلبد. این در شرایطی است كه نظام فناوری باید در حوزه استانداری باشد و در استان كرمانشاه چنین چیزی وجود ندارد. مشكلات استان در حوزه سلامت باید از استانداری به مراكز تخصصی واگذار شوند.

نظام مندی صادرات، در گروی بالا بردن استانداردها
وی ذیل صادرات این مركز توضیح داد: با یك شركت صادراتی قرارداد بستیم و برای صادرات برنامه داریم، اما تاكنون صادرات نظام مند نبوده است. بعنوان مثال یكی از مسائل این است كه استانداردها را به سطح قابل قبولی برسانیم. در این زمینه با نمایندگانی كه استانداردهای اروپا را بررسی می كنند، وارد بحث شدیم تا بتوانیم محصولات ایرانی دانشگاه را به سطح مورد نظر برسانیم.
رئیس مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه اضافه كرد: در چنین زمینه هایی برخی مسائل فرا استانی هستند. بعنوان مثال لازم است كه ما از ظرفیت و امكانات اتاق بازرگانی بهره بیشتری ببریم كه در این زمینه ها سیاست گذاری كرده ایم.
ورمیرا در انتها با اشاره به اینكه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در حال ارتقا است و دانشگاه بر مبنای آخرین رتبه بندی، رتبه هشتم را در میان سایر دانشگاه ها به دست آورده است، تصریح كرد: اشكال اساسی در زمینه بودجه، این است كه گردش مالی شفاف نیست و وابسته به شخص است. این در شرایطی است كه باید معین شود بودجه مقرر است بر مبنای چه شاخص هایی و صرف چه موضوعاتی شود؛ به عبارتی این طور نباشد كه یك نفر در انتها سال بتواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی كند.



1397/12/03
13:11:24
5.0 از 5
4989
تگهای خبر: اختراع , تحقیقات , خدمات , دانشگاه
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
GoMap گو کپ