Go Map نقشه
گفتگو با كاشف درمان پروانه ای؛

آغاز كارآزمایی بالینی بیماری پروانه ای، با ایرانیها همكاری می كنم

آغاز كارآزمایی بالینی بیماری پروانه ای، با ایرانیها همكاری می كنم

نقشه: كاشف درمان بیماری پروانه ای با تاكید بر روشن بودن آینده درمان بیماریها با سلول بنیادی، اظهار داشت: بنا داریم كارآزمایی بالینی سطح وسیعی از بیماری پوستی پروانه ای را آغاز نماییم.



به گزارش نقشه به نقل از مهر، پروفسور مایكل دلوكا از دانشگاه مودنای ایتالیا بیش از ۲۰ سال است كه روی سلول های بنیادی اپیتلیالی با هدف استفاده از پزشكی بازساختی فعالیت می كند. تحقیقات پرارزش دلوكا سبب استفاده از سلول های بنیادی اپیدرمی در درمان سوختگی های عمیق و وسیع شده است.
وی هم اكنون موفق شده برای نخستین بار با استفاده از تصحیح ژنتیكی سلول های بنیادی كراتینوسیت پوست بیماری موسوم به ای بی یا پروانه ای را به صورت قطعی درمان كند.
همچنین دلوكا عضو چندین كمیته ملی و بین المللی علمی بوده و تا كنون ۱۳۵ مقاله و كتاب نوشته است.
وی در طول ۳۰ سال قبل موفق به درمان ۴۰۰ بیمار سوختگی عمیق پوستی، درمان ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویتیلیگو پایدار، درمان ۱۷۰ بیمار مبتلا به نقص های مخاطی دهانی، درمان ۱۸ مبتلا به POSTERIOR-HYPOSPABIAS شده است.
پروفسور مایكل دلوكا موفق شد در نوزدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان پنجمین جایزه پروفسور كاظمی را دریافت كند. «كاظمی پرایز» یك جایزه بزرگ علمی است كه در حوزه بیولوژی به صورت سالانه به یك دانشمند برگزیده اعطا می گردد كه امسال به كاشف درمان بیماری پروانه ای اعطا شد. در همین راستا در صدد برآمدیم كه با برگزیده پنجمین جایزه پروفسور كاظمی گفتگویی داشته باشیم.
مشروح گفتگوی خبرنگار مهر با پروفسور «مایكل دلوكا» به شرح زیر است؛
*ابتدا به علت دریافت جایزه پروفسور كاظمی به شما تبریك می گویم و می خواهم نظر شما را راجع به جایزه رویان و چشم انداز آینده آن بدانم؟
جایزه یادمان دكتر كاظمی یك جایزه بین المللی است كه به دانشمندان برجسته دنیا اعطا می گردد. به وسیله این جایزه از دستاوردهای علمی دانشمندان بزرگ دنیا قدردانی می گردد و زمینه انتقال دانش آنها به كشور فراهم می گردد. همینطور با شركت در این جشنواره سبب شناخته شدن دانش كشور خودمان به دنیا خواهیم شد.
*با توجه به اینكه جایزه به افرادی اعطا می گردد كه تا كنون در حوزه سلول های بنیادی به خوبی عمل كرده اند، بعنوان برنده كاظمی پرایز بفرمایید آینده سلول بنیادی را برای درمان بیماریها چگونه ارزیابی می كنید؟
آینده سلولهای بنیادی در دنیا بسیار روشن است و در تمام مراكز دنیا در این زمینه در حال كاركردن هستند. با عنایت به اینكه یكی از ابزارهای مهم پزشكی بازساختی، سلولهای بنیادی است، با استفاده از این دانش می توان امیدوار بود كه خیلی از بیماریها در آینده با استفاده از این فناوری مورد درمان قرار بگیرند.

*آیا تمایل به همكاری با مراكزعلمی-دانشگاهی ایرانی دارید؟ با مراكز درمانی چطور؟
بله. بنده آماده همكاری با مراكز ایرانی هستم. در همین جشنواره رویان جلسات متعددی با پژوهشگران مختلف در كنگره داشتیم.
*درخواست همكاری از جانب مراكز ایران هم داشته اید؟
بله درخواست همكاری از پژوهشگاه رویان داشتم و مقرر است با آنها همكاری كنم.
*با توجه به اینكه شما بعنوان كاشف درمان بیماری پوستی پروانه ای هستید علاقمندیم كه بدانیم فرآیند درمان بیماری ای بی كه روی پسربچه سوری انجام داده اید چگونه بود؟ آیا این درمان قطعی است؟
این درمان قطعی نیست چون یك كارآزمایی بالینی بوده و باید در چندین بیمار دیگر هم تكرار شود.
*آیا در حال كارآزمایی روی افراد مبتلا به این بیماری هستید؟ چه تعداد هستند و سطح بیماریشان در چه حد است؟
اكنون در حال دریافت مجوز از سازمان غذا و داروی ایتالیا هستیم تا كارآزمایی بالینی در زمینه درمان بیماری پروانه ای را آغاز نماییم. هنوز تعداد افراد مشخص نمی باشد. پس از دریافت مجوز تعداد مشخص می گردد.
*آیا به مرحله ای خواهیم رسید كه به صورت عمومی تر از این روش برای درمان بیماری پروانه ای استفاده گردد و راحت تر برای مردم قابل دسترس باشد؟ چون این بیماری در ایران و سایر كشورها فراگیر است.
این بیماری انواع مختلف دارد و بیمار سوری كه درمان آن با سلول بنیادی موفقیت آمیز بود از نوع جانكشنال بوده است. بیماری پروانه ای ۴نوع دارد كه انواع آن با استفاده از روش های مولكولی مشخص می گردد.
با انجام این درمان روی بیماران بیشتر و پاسخهای مشابه، می توان امیدوار بود كه برای نوع جانكشنال بتوان در آینده به صورت قطعی از این روش بهره برد.
*با این اوصاف امكان عمومی شدن درمان وجود دارد.
باید جامعه آماری وسیعی داشته باشیم تا بتوانیم پس از مرحله كارآزمایی بالینی، درمان این بیماری را آغاز نماییم. پس از دریافت مجوزها و انجام كارآزمایی بالینی می توان اظهار داشت كه این نوع درمان عمومی می گردد یا خیر.

1397/07/03
15:09:05
0.0 از 5
4766
تگهای خبر: بین المللی , تحقیقات , دانشگاه , فناوری
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
GoMap گو کپ