عرضه 4 محصول نانو برای صنعت خودروسازی
به گزارش نقشه یك شركت ایرانی با اتكا به توان محققان كشور موفق به تولید ۴محصول در حوزه خودروسازی شد.
به گزارش نقشه به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، یك شركت ایرانی، چهار محصول نانو مورداستفاده در خودروسازی را تولید و به بازار عرضه می كند. چسب تقویت كننده بدنه، درزگیر بدنه رابری با رئولوژی اصلاح شده، درزگیر بدنه فوم شونده رابری و عایق بیوتیل صداگیر بدنه محصولات نانو این شركت هستند.
چسب تقویت كننده بدنه با جریان پذیری بهبود یافته یكی از این محصولات است. این چسب در نواحی مهم بدنه مانند سقف، درب ها، ستون ها، و صندوق عقب به منظور تقویت بدنه و افزایش مقاومت های مكانیكی به كار می آید. این محصول در سالن بدنه اعمال شده و در سالن رنگ˓ پخت می شود. در طراحی این سیلر كه در سال ۱۳۸۵ و بنا به اعلام نیاز از سوی خودروسازهای داخلی شروع شده بود، فرمولاسیون اولیه فاقد نانوذرات بوده اما در جریان بررسی های بعدی استفاده از نانوذرات بعنوان راهكاری برای ارتقای خصوصیت های محصول مدنظر قرار گرفت.
نمونه حاوی نانوذرات بهبود قابل توجهی در آزمون های چسبندگی و جریان پذیری حرارتی از خود نشان داده است. بگونه ای كه با افزودن نانومواد نه تنها استقامت چسبندگی به بیشتر از دو برابر افزایش می یابد بلكه میزان شره در دو جهت افقی و عمودی به صفر می رسد.
این دو خصوصیت شرایط ایده آلی را برای مصرف و ماندگاری این محصول ایجاد می كنند؛ بگونه ای كه با اطمینان بالایی می توان اظهار داشت كه قطعه بعد از اعمال در محل هدف ثابت مانده و قسمت های ضعیف را می تواند به خوبی تقویت كند. میزان تولید و فروش این محصول سالانه به صورت متوسط حدود ۳۰ تن است. محصول تولیدی تابحال تاییدیه اغلب خودروسازهای داخلی نظیر ایران را به دست آورده و گروه های خودروسازی ایران مشتریان عمده این محصول هستند.
درزگیر بدنه نانو
درزگیر بدنه رابری با رئولوژی اصلاح شده محصول دوم این شركت است. وجود درز و فاصله بین نقاط اتصال داده شده در بدنه و در داخل اتاق خودرو، استفاده از خمیرهای رابری را بعنوان درزگیر (سیلر) در كارخانه های خودروسازی دنیا متداول كرده است.
درزگیر بدنه رابری در صنعت خودروسازی جهت درزگیری، كاهش نویز و افزایش قدرت چسبندگی و همینطور ایجاد مقاومت در مقابل خوردگی كاربرد فراوان دارد. محل اعمال ماستیك سیلر در سالن های بدنه با استفاده از پمپ های فشار بالا بوده و سپس در سالن رنگ پخت می شود. این ماده بر روی سطوح فلزی چرب، بدون احتیاج به پیش گرم، قابل مصرف است. شركت عایق خودرو توس بعنوان نخستین و تنها تولیدكننده ماستیك سیلر در داخل كشور از سال ۱۳۸۴ مبادرت به طراحی و تولید این محصول كرده و در سال های اخیر توانسته با استفاده از نانوذرات در فرمولاسیون آن، خواص این محصول را ارتقا بخشد.
این سیلر در مقابل اثرات قلیایی و اسیدی پس از مونتاژ بدنه و هم دمای كوره در سالن رنگ مقاوم بوده و در زمان حركت خودرو در مقابل لرزش و اصطكاك از خود مقاومت نشان داده است. درزگیر بدنه رابری نانویی یك سیلر تك جزئی و فاقد حلال بر پایه رابر پخت شونده است كه ویسكوزیته بالایی در دمای اتاق داشته و در صنعت خودروسازی در بدنه خودرو به كار گرفته می شود.
از دیگر مزایای این محصول می توان به مقاومت شره بالا و مقاومت عالی در مقابل شستشو با مواد تمیزكاری و معرف های آماده سازی در خط تولید خودروساز اشاره نمود. به دلیل دارا بودن حالت الاستیكی، این محصول در دمای پایین رفتار خوبی نشان داده و درزها را در مقابل رطوبت و گردوغبار به خوبی عایق بندی می كند.
میزان تولید و فروش این محصول حدود ۲۵۰ تن در سال است و به واسطه تولید آن حدود ۱۵ نفر به صورت مستقیم مشغول به كار شده اند. این محصول تاییدیه مونتاژ و خواص كیفی را از آزمایشگاه های خودروساز دارا است.
درزگیر بدنه فوم شونده نانو
درزگیر بدنه فوم شونده رابری محصول سوم این شركت است. این ماستیك بعنوان عایق ضدارتعاش برای درزگیری بدنه خودرو ها كاربرد داشته و بر روی سطوح فلزی چرب، كه مقاومت در مقابل شستشو باید بدون احتیاج به مرحله پیش پخت و یا پیش ژل به دست آید، به كار برده می شود. درزگیر بدنه فوم شونده رابری قابلیت ارتجاعی و همینطور مدول E بالایی دارد و با استفاده از پمپ های فشار بالا از داخل گالن یا بشكه پمپ می شود. محل مصرف ماستیك سیلر، در سالن بدنه و برای درزگیری و كاهش نویز و افزایش قدرت چسبندگی و همینطور ایجاد مقاومت در مقابل خوردگی است.
این سیلرها در مقابل اثرات قلیایی و اسیدی پس از مونتاژ بدنه و هم دمای كوره در سالن رنگ مقاوم بوده و در زمان حركت خودرو هم در مقابل لرزش و اصطكاك از خود مقاومت نشان می دهند. همچون درزگیر بدنه رابری، با عنایت به طول عمر محصول و مشكلات واردات، اصولاً امكان تأمین این محصول هم از خارج از كشور میسر نیست.
از همین رو این شركت بعنوان نخستین و تنها تولیدكننده ماستیك سیلر در داخل كشور از سال ۱۳۸۴ مبادرت به طراحی و تولید این محصول كرده و در سال های اخیر توانسته با استفاده از نانوذرات در فرمولاسیون آن، خواص این محصول را ارتقا بخشد.
در محصول حاضر از فناوری نانو در جهت بهبود خواص رئولوژیكی این ماستیك استفاده شده است؛ به صورتی كه نمونه حاوی نانوذرات ویسكوزیته بیشتری داشته و درنتیجه در مقابل شره حرارتی و محیطی مقاومت بالاتری از خود نشان می دهند. میزان تولید و فروش این محصول حدود ۱۵۰ تن در سال است. این محصول تاییدیه مونتاژ و خواص كیفی را از آزمایشگاه های خودروساز دارا است.
عایق بیوتیل صداگیر بدنه
عایق بیوتیل صداگیر بدنه محصول چهارم این شركت است. این محصول با هدف كاهش ارتعاش و صدا در صنعت خودرو و صنایع دریایی طراحی و ساخته شده و می تواند در طیف گسترده دمایی این توانایی را حفظ كند.
عایق بیوتیلی صداگیر خود چسب و به صورت كلی متشكل از یك لایه پلیمری ویسكوالاستیك است كه روی یك آلومینیوم آنیل شده مونتاژ شده است. هدف از طراحی این محصول كاهش ارتعاشات ساختاری و هم چنین انتقال صدا به داخل اتاق خودرو است.
مقاومت بالا به رطوبت، مقاومت بالا به خوردگی، چسبندگی بالا به سطوح مختلف، مقاومت حرارتی بالا، قابلیت اعمال آسان، وزن مناسب، عاری بودن از سرب، قیر و سایر مواد آلاینده، انعطاف پذیری بالا و قابلیت تولید در ابعاد و اشكال مختلف از خصوصیت های این محصول است.
طراحی این سیلر در سال ۱۳۹۵ بنا به اعلام نیاز از سوی خودروسازهای داخلی جهت كاهش NVH در داخل خودرو شروع شده و در حالیكه هیچ نمونه مشابه داخلی ندارد، نسبت به نمونه های خارجی هم از امتیازهایی همچون دمپ صدای بالاتر، طول عمر بیشتر و مقاومت بالاتر به حرارت برخوردار می باشد. بعلاوه این محصول، برخلاف نمونه های خارجی، عاری از قیر، سرب و روغن های زیان آور برای محیط زیست است و به دو صورت قابل پخت و بدون پخت برای مشتریان عرضه می شود.
میزان تولید و فروش این محصول به صورت متوسط حدود ۷۰ تن در سال است و به واسطه تولید آن احتیاج به فعالیت ۵ نفر در هر شیفت كاری است. گروه خودروسازی ایران خودرو اصلی ترین مشتری این محصول است كه جهت بهبود NVH از این محصول در خودرو استفاده می نماید.
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب