Go Map نقشه
مروری بر نتایج یك پژوهش؛

نسل سوم انقلاب چه فرقی با بقیه دارد؟

نسل سوم انقلاب چه فرقی با بقیه دارد؟

نقشه: پژوهش«روانشناسی نسل سوم انقلاب»؛ از طرف دكتر مرتضی منطقی(محقق طرح) و با تلاش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر گردید.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، در مقدمه این پژوهش آمده است: «افرادی كه در مقطع زمانی خاصی به دنیا می آیند، تحت تأثیر حوادث فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نسبتاً یكسانی قرار دارند، بدین جهت روانشناسی و جامعه شناسی نسل ها، در دهه های اخیر دارای اهمیت خاصی است.
در یك جمع بندی كلی می توان گفت همچنان كه نسل اول انقلاب با شركت در انقلاب، تجربه مشترك و عمیقی به دست آوردند كه روحیات خاصی را برای آنها رقم زده است، نسل دوم انقلاب نسلی بودند كه بااینكه فاقد تجربه پدید آوردن انقلاب بودند، اما به جهت حضور در میادین جبهه و جنگ به شكل عمیقی با آرمان های انقلاب عجین شدند، اما نسل سوم انقلاب، نسلی است كه نه تنها تجربیات حماسی پرشور و احساسی شركت در انقلاب و دفاع مقدس را نداشتند، بلكه با خاصیت های جدیدی همچون دهكده واحد جهانی، انفجار اطلاعاتی و مانند آن سروكار پیدا كرده اند.»
بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی روانشناسی نسل سوم انقلاب و مهمترین تفاوت های نسل جوان و نسل بزرگتر و قرائت فرهنگی- اجتماعی، عقیدتی و سیاسی آنها با یكدیگر است.
مهمترین سؤالات این پژوهش به شرح زیر بیان شده است:
-آیا تفكر نسل سوم، در قیاس با نسل پیشین خود، انتقادی تر است؟
-آیا تفكر نسل سوم، در قیاس با نسل پیشین خود، نوآورتر و خلاق تر است؟
-آیا نسل سوم، در قیاس با نسل پیشین خود، علم گراتر است؟
-آیا نسل سوم، در قیاس با نسل پیشین خود، به فناوری توجه بیشتری دارد؟
-آیا نسل سوم، در قیاس با نسل پیشین خود، دسترسی بیشتری به جریان آزاد اطلاعات دارد؟
-آیا نسل سوم، در قیاس با نسل پیشین خود، به زیبایی و جذاب جلوه گر شدن توجه بیشتری دارد؟
-آیا نسل سوم، در قیاس با نسل پیشین خود، به مد توجه بیشتری دارد؟
-آیا زنان نسل سوم، در قیاس با نسل پیشین خود، تحرك اجتماعی بیشتری از خود نشان داده است؟
-آیا نسل سوم، در قیاس با نسل پیشین خود، رُك‎گویی و صراحت لهجه بیشتری دارد؟
-آیا نسل سوم، در قیاس با نسل پیشین خود، به انجام تكالیف دینی كمتر توجه دارد؟
-آیا نسل سوم، در قیاس با نسل پیشین خود، تمایل بیشتری به مهاجرت به غرب دارد؟
روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی و مقطعی است، داده های مورد نظر درباره نسل سوم انقلاب، در یك مقطع، بوسیله نمونه گیری از جامعه دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر استان تهران انجام گرفته و سعی شده است تا مهمترین متغیرهای موجود در نسل سوم انقلاب كه متفاوت از نسل های اول و دوم انقلاب هستند، مشخص شود.
در بخش مربوط به نتایج حاصل از این پژوهش، مهمترین یافته های آن به شرح ذیل است:
تفكر نسل سوم، در قیاس با نسل پیشین خود، انتقادی تر، نوآورتر و خلاق تر، علم گراتر و به فناوری توجه بیشتری دارند.
همچنین بنظر می رسد در مقوله «میزان علاقه جوانان به مسائل عرفانی و معنوی» دختران علاقه مندتر هستند و در مقوله های «استقلال رأی» و «رُك گویی و صراحت لهجه»، دختران صریح الهجه تر از پسران هستند.
در انتخاب مقوله «شادی و نشاط» در فضای اجتماعی برای زنان تاكید بیشتری شده است و دختران در مواردی مانند «انجام تكالیف دینی»، «اعتقاد دینی» و «عواطف دینی» با پسران هم سویی دارند.
دختران و پسران نه تنها دید واحد و یكدستی در مواجهه با نسل خود دارند بلكه دید مشابهی در برخورد با نسل پیشین نیز دارند.
همچنین در ادامه بیان شده است، گذشته از اختلاف های جزئی كه با تبیین جنسیتی و خیزش زن نسل سومی در محیط اجتماعی ایران، قابل انتظار است، شباهت و همانندی مواضع دختران و پسران در قیاس با یكدیگر، دلالت برآن دارد كه دید هر دو جنس نسبت به تحولات موجود در نسل سوم، وحدت و همداستانی عمیقی دارد.
وحدت نظر دختران و پسران در ارتباط با نسل خود و نسل بزرگترشان، در كنار نتایج حاصل از سؤال های طرح شده كه به بررسی تفاوت های احتمالی هر دو نسل در زمینه های فرهنگی- اجتماعی، سیاسی و عقیدتی پرداخته است، به آسانی می توان نتیجه گرفت كه نسل جوان تفاوت معناداری در بعضی از مهمترین هنجارها و ارزشهای خویش با نسل پیشین در زمینه های پیش گفته از خود نشان داده، از این مسئله می توان بعنوان شكافی معنادار، بین نسل های اول و دوم و نسل سوم انقلاب یاد شود.
در بخش پیشنهادات این پژوهش نیز آمده است كه وقتی دگرگونی فرهنگی مهمی رخ می دهد، به تفاوت هایی در بین نسل ها می انجامد، برای اینكه این دگرگونی در بین گروه های جوانتر كه نیازی به غلبه بر مقاومت یادگیری متناقض اولیه ندارند، با سهولت بیشتری نسبت به گروه های بزرگتر انجام می گیرد.
بنابراین در حقیقت در موارد گسستگی قطعی، حتی ممكنست پیش بینی شود سن، عامل اصلی تمایز خرده فرهنگ ها است.
بنا بر اعلام مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، همین طور این پژوهش تاكید دارد آنچه از نظر دیدگاه مكتبی مهم و محوری تلقی می شود، بودن و ماندن افراد و جامعه در مدار حق است، بدین جهت اگر مردم جامعه ای بر مدار حق باقی بمانند، از نظر مكتب هیچگاه گسستی با نسل های حق طلب پیشین و بعدی خویش نخواهند داشت، ضمن آن كه گسست افراد حق طلب از جریانهای غیر حق طلب، در ادیان الهی با دیده تأیید نگریسته شده است.




منبع:

1398/08/13
23:23:22
5.0 / 5
2515
تگهای خبر: تجربه , حوادث , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ