مراحل ساخت موشك سیستم پرتاب فضایی ناسا رو به اتمام است

به گزارش نقشه تیم مهندسین ناسا در ˮكارخانه مونتاژ میشوˮ(MAF یاMichoud Assembly Facility) ناسا در نیواورلئان پنج اجزای نهایی ˮسیستم پرتاب فضاییˮ(SLS) ناسا را در ۱۹ سپتامبر متصل كردند.

به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، از زمان اولین فرود انسان بر ماه توسط مأموریت "آپولو۱۱" در سال ۱۹۶۹ تابحال بشر نتوانسته بر روی ماه بار دیگر قدم بگذارد اما با ساخت این موشك ایالات متحده بار دیگر خواهد تواست این كار را انجام دهد چون كه توسط این موشك پرقدرت می تواند فضاپیمای "اوریون"(Orion) را به سمت ماه بفرستد.
ناسا و ایالات متحده تابحال میلیاردها دلار برای این سفر سرمایه گزاری نموده اند. موشك "سیستم پرتاب فضایی"(SLS) كه قبل از این انتظار می رفت در سال ۲۰۱۷ به پرواز دربیاید تابحال با چندین تأخیر روبرو شده است.
آژانس فضایی آمریكا هم اكنون حداقل ۱۲ میلیارد دلار برای توسعه این موشك كه قوی ترین موشك دنیا خواهد بود خرج كرده است. به قول ناسا این موشك می تواند به هر مقصد دلخواه در سراسر منظومه شمسی سفر كند. همینطور گفته می شود توسعه فضاپیمای "اوریون"(Orion) كه بر SLS سوار خواهد شد و فضانوردان را به ماه خواهد برد، صدها میلیون دلار بیشتر از هزینه مورد انتظار خود هزینه تراشیده است.
چندی قبل هم ناسا ویدویی منتشر نمود كه طی آن افراد می توانستند تلاش این سازمان برای آزمایش موتورهای "فضاپیمای اوریون"(Orion spacecraft) را كه در مأموریت برنامه ریزی شده "آرتمیس" در سال ۲۰۲۴ نقش مهمی را ایفا خواهند كرد، مشاهده كنند.
این طور كه مشخص است برنامه سازمان فضایی آمریكا(ناسا) برای بازگشت به ماه معروف به "آرتمیس"(Artemis) در حال پیشرفت است و ناسا هم حالا آزمایش هایی را برای مشاهده نحوه عملكرد موتورهای كپسول "اوریون" در مسافرت بدون سرنشین به ماه انجام داده است.
تحت شرایط ایده آل موشك سیستم پرتاب فضایی ناسا كه فضانوردان و تجهیزات آنها را حمل می كند، كپسول اوریون را در مدار اطراف ماه قرار می دهد.
این فضاپیما مانند فضاپیمای آپولو از یك كپسول حامل فضانوردان تشكیل شده است كه می تواند به فضای ماورای زمین به اكتشاف در سیارات دیگر و همینطور سیارك ها بپردازد و بعد از آن به وسیله چتر نجات در اقیانوس فرود آید و به زمین بازگردد.
كپسول اوریون كه در لغت به مفهوم شكارچی است، جدیدترین فضاپیمای سازمان فضایی ناسا برای حمل انسان به فضا و اكتشافات دور دست همچون سیاره مریخ است.

بنابر گزارش ها اولین پرواز بدون سرنشین این موشك در سال ۲۰۲۱ و مأموریت همراه با خدمه او هم در سال ۲۰۲۴ صورت خواهد گرفت.
قطعه نهایی كه روی این موشك نصب گردید یك قطعه ۶۴ متری(۲۱۲ فوت) بود كه در قسمت موتور موشك نصب گردید. این بخش نقطه اتصال برای چهار موتور RS-۲۵ خواهد بود كه توانایی ایجاد دو میلیون پوند نیروی رانش را دارد.
"جولیا باسلر"(Julia Bassler)، مدیر مراحل سیستم پرتاب فضایی ناسا اظهار داشت: حالا برای تكمیل این مرحله می بایست چهار موتور RS-۲۵ را به آن اضافه نماییم و آزمایش های عملكردی پیشرفته اویونیك(الكترونیك) و پیشرانش را هم انجام دهیم.
اصطلاح اویونیك یا الكترونیك هوانوردی(Avionics) یك تكواژ مركب است كه از تركیب دو كلمه(Aviation و Electronics) بوجود آمده و معمولاً اشاره به تجهیزات الكترونیكی هواپیما، ماهواره و فضاپیما مانند نمایشگرها، كامپیوترها، حسگرها، عملگرها و فرستنده-گیرنده های آنها دارد.
ایشان در ادامه اضافه كرد: انجام این پروژه برای ما هیجان انگیز است چون كه توانستیم اولین مرحله تولید این موشك را با موفقیت پشت سر بگذاریم.
هدف ناسا ارسال اولین زن و مرد به قطب جنوب ماه تا سال ۲۰۲۴ است. ناسا می گوید برنامه "آرتمیس ۱"(Artemis ۱) نخستین پرواز آزمایشی كامل موشك "SLS" و فضاپیمای "اوریون" خواهد بود كه بدون حمل فضانوردان صورت خواهد گرفت. بعد از آن مأموریت "آرتمیس ۲"(Artemis ۲) نخستین پرواز سرنشین دار "اوریون" خواهد بود. پروژه آرتمیس در حال پیشرفت است تا برای نخستین بار تا سال ۲۰۲۴ یك زن را به همراه یك مرد روی كره ماه فرود بیاورد. در نهایت هم هدف رسیدن به مریخ است.

1398/06/30