Go Map نقشه

تغییر مسیر رودخانه و ساخت وساز در راه رود خرم آباد مهم ترین عامل سیل خرم آباد

تغییر مسیر رودخانه و ساخت وساز در راه رود خرم آباد مهم ترین عامل سیل خرم آباد

نقشه: معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در خرم آباد مسیر رود تغییر نمود و در راه انحرافی نسبت به ساخت و ساز اقدام شد كه این امر سبب شد خسارات زیادی در زمان وقوع سیل در این مناطق وارد شود.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، مهندس فرزانه صادق مالواجرد در نشست تخصصی "درس هایی از سیل اخیر"، با تاكید بر اینكه حجم آب وارد شده به كشور در بارش های اخیر قابل مقایسه با سنوات گذشته نبوده است، در این باره اظهار نمود: میزان بارش نسبت به میانگین مشابه به ۲۷۵ درصد و نسبت به متوسط طولانی مدت ۱۱۰ درصد افزایش نشان می دهد، ولی اگر این میزان افزایش نیابد، منجر به لطمه های وارده می شود.
وی با اشاره به اینكه این میزان آسیب، نشان دهنده این است كه در كل ما نیاز به بازبینی در آمایش سرزمینی داریم، افزود: مطالعات ما نشان دهنده این است كه حجم انبوهی از جنگل ها و اراضی بالادست در استانی مانند لرستان كاهش داشته است، به شكلی كه در ۲۰ سال قبل ۲۰ میلیون درخت از بین رفته است و این جنگل تراشی و تبدیل آن به مرتع چنین خساراتی را به بار آورده است.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سیل در پل دختر، تصریح كرد: در خرم آباد مبادرت به تغییر مسیر رودخانه كردند و در راه انحرافی مبادرت به توسعه اراضی و كاربری های شهری شد و نتایج این اقدام نشان دهنده این بود كه بیشترین خسارات وارد شده مربوط به این منطقه بوده است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به هزینه های گزاف برای راه اندازی پارك ها و اماكن عمومی در بستر رودخانه های خشك، تصریح كرد: این امر نشان داده است كه ما برای حریم رودخانه ها اهمیتی قائل نمی شویم.
صادق مالواجرد در ادامه اظهاراتش با اشاره به اینكه در حریم رودخانه ها سه دسته سازه راه اندازی شده است، در این باره اشاره كرد: ساخت و سازهای بدون مجوز كه پس از وارد شدن به كمیسیون هایی مانند كمیسیون ماده "۱۰۰" با پرداخت جریمه صاحب مجوز می شوند، ساخت و سازهایی كه پیش از تعیین حریم ساخته شده اند و دست اندازی ها در حریم رودخانه ها همچون ساخت و ساز در حریم رودخانه در كشور است و باید مصوباتی كه نمایش شده برای حفظ حریم رودخانه ها اجرایی شوند. این در شرایطی است كه این مصوبات ضمانت اجرایی لازم را ندارند.
وی افزود: تا زمانی كه غفلت های شهری جرم محسوب نشود، مصوبات ما ضمانت اجرایی لازم را نخواهد داشت.
صادق مالواجرد با اشاره به ضوابط ساخت و ساز و در نظر گرفتن ۴۰ درصد از فضاهای آزاد در ساخت و سازها اظهار داشت: مطالعات ما نشان داده است كه در هیچیك از فضاهای كشور این فضای ۴۰ درصدی رعایت نمی گردد و این در شرایطی است كه این فضا برای كنترل روان آب ها و سیلاب ها است.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: ما در رخداد سیل اخیر این درس اخیر را گرفته ایم كه باید افزایش تاب آوری كشور در اولویت ما قرار گیرد.




منبع:

1398/02/08
11:49:16
5.0 / 5
2745
تگهای خبر: مسیر , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
GoMap گو کپ