Go Map نقشه
محققان كانادایی:

حركات كششی برای كاهش فشار خون از پیاده روی موثرتر است

حركات كششی برای كاهش فشار خون از پیاده روی موثرتر است

نقشه: تحقیقات نشان می دهد افرادی که فشار خون بالا دارند برای کاهش فشار خون بهتر است در خانه حرکات کششی انجام دهند تا اینکه پیاده روی کنند.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه ساسکاچوان(Saskatchewan) کانادا گروهی متشکل از ۴۰ فرد مبتلا به فشار خون را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه حرکات کششی انجام دادند و گروه دیگر پیاده روی کردند. آنها دریافتند انجام حرکات کششی به مدت نیم ساعت در روز نسبت به یک پیاده روی نیم ساعته به میزان بیشتری موجب کاهش فشار خون می شود.
آنها می گویند انجام تلفیقی این ورزش ها الزاما موجب کاهش بیشتر فشار خون نخواهد شد اما برای سلامتی مفیدست.
میانگین سنی افرادی که مورد آزمایش قرار گرفتند ۶۱ سال بود و این آزمایش جهت بررسی تاثیرات ورزش های مختلف بر کاهش فشار خون بود. برای انجام این آزمایش یک گروه به مدت هشت هفته، پنج روز در هفته برای نیم ساعت حرکات کششی انجام دادند و گروه دیگر به همین میزان پیاده روی سریع انجام دادند. قبل و پس از انجام این ورزش ها گروه چیلی بک(Chilibeck) فشار خون شرکت کنندگان را در حالت نشسته، دراز کشیده و ۲۴ ساعت پیش از آغاز به وسیله ی یک دستگاه قابل حمل اندازه گیری کردند و نتایج انتشار یافته در مجله ی(Physical Activity and Health) نشان داد که انجام حرکات کششی برای کاهش فشار خون که عامل بیماری های قلبی است مفیدتر از انجام پیاده روی است.
پیاده روی آن طور که پزشکان به بیماران سفارش می کردند برای کاهش فشار خون موثر نبود بااینکه افرادی که پیاده روی می کردند چربی بیشتری نسبت به آن دسته که حرکات کششی انجام می دادند از دست دادند.
نویسنده مطالعه، پروفسور فیل چلی بک(Phil Chilibeck) می گوید: بیشتر مردم معتقدند که انجام حرکات کششی فقط برای شروع سایر ورزش هاست اما این حرکات علاوه بر عضلات، عروقی که به عضلات خون رسانی می کنند را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و با نرم شدن عروق مقاومت در مقابل جریان خون کم می شود.
او می گوید: افرادی که پیاده روی انجام می دهند باید به فعالیت خود ادامه دهند اما مقداری حرکات کششی نیز به برنامه شان اضافه کنند.
وی ادامه داد: من نمی خواهم تحقیقات ما موجب توقف انجام ورزش های هوازی در افراد شود. مواردی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا اسکی و صحرانوردی همگی بر کاهش چربی بدن، سطح کلسترول و قند خون تأثیر مثبت دارند. با این وجود انجام حرکات کششی ورزشی آسان تر برای افرادی است که در قرنطینه به سر می برند و یا گرفتار بیماری هایی همچون آرتروز هستند که مانع انجام فعالیتهای سنگین می شود.
دکتر چیلی بک می گوید: هنگامی که در حالت استراحت و تماشای تلوزیون هستید کافی است روی زمین بنشینید و همزمان این حرکات را انجام دهید.
بر طبق مطالعه ی دیگری توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، فواید ناشی از انجام ورزش برای سلامت قلب و کاهش خطرات قلبی عروقی هیچ محدودیتی ندارد و افرادی که ورزش می کنند در مقایسه با افراد کم فعالیت تر ۴۶ درصد کمتر در معرض بیماری های قلبی هستند.
چیلی بک و همکارانش حالا به دنبال بودجه برای انجام تحقیقاتی بزرگ تر با شرکت کنندگان بیشتر جهت بررسی مواردی غیر از فشارخون هستند. آنها همین طور می خواهند علت فیزیولوژیکی کاهش فشار خون در اثر انجام حرکات کششی را بیابند مانند عللی چون نرم شدن عروق و یا تاثیر این حرکات بر سیستم عصبی بدن.




منبع:

1399/10/28
15:13:33
0.0 / 5
177
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
GoMap گو کپ