Go Map نقشه
در پایان جشنواره شعر دانشجویی عنوان شد

دانشگاه استعدادها را كشف و نابود می كند

دانشگاه استعدادها را كشف و نابود می كند

به گزارش نقشه در مراسم پایانی «جشنواره ملی شعر دانشجویی» كه با اهدای تندیس رودكی به برگزیدگان همراه بود به این نكته اشاره شد كه دانشگاه استعدادها را كشف و نابود می كند.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، مراسم پایانی اولین جشنواره شعر دانشجویی امروز بامداد (سه شنبه، دهم تیرماه) همزمان با روز نکوداشت «صائب تبریزی» به صورت آنلاین برگزار گردید.
سعید بیابانکی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، از جشنواره شعر دانشجویی بعنوان یک رویداد فرخنده در عرصه شعر جوان و دانشجویی یاد کرد و اظهار داشت: این جشنواره در طول سال قبل ساری و جاری بود که در انتهای سال به بیماری طاقت فرسای کرونا برخورد و امکان برگزاری رویدادها به صورت حضوری میسر نبود، بنا بر این آیین پایانی مراسم به صورت مجازی برگزار می گردد.
این شاعر در ادامه اضافه کرد: امروز به سال های دور پرت شدم؛ سال هایی که کنگره شعر دانشجویی برگزار می شد و ما روزشماری می کردیم که در این مراسم شرکت نماییم. چه روزگار خوشی داشتیم؛ از این کنگره چهره های جدیدی بیرون آمدند و به جامعه شعر عرضه شدند و استعدادهای فراوانی از این جشنواره ها کشف شدند.

آسیب شناسی جشنواره شعر دانشجویی
سپس عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان این که ما به بخشی از اهداف مان رسیده ایم اظهار داشت: بعد از آخر این برنامه جلسه صدمه شناسی را خواهیم گذاشت و نقاط صعف و قوت مان را برطرف خواهیم کرد.

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در ادامه بیابانکی پیام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را که برای جشنواره شعر دانشجویی صادر کرده بود، خواند.
در پیام وزیر ارشاد آمده است: «دانشجویان ارجمند، خواهران و برادران، دختران و پسران فرهنگ دوست و شاعرم
بی گمان، یکی از شیرین ترین و به یادماندنی ترین دوره های زندگی هر فردی، دوران دانشجویی و تحصیلات دانشگاهی است. از سویی دیگر، شعر همزاد ایرانی ها است و هنر ملی ما، یعنی «شعر»، همواره بستری نیکو برای ابراز اندیشه ها و عواطف پاک انسانی و الهی مردم این سرزمین بوده است.
دانشجویان ما موصوف به صفات ارزشمندی چون آزاداندیشی، آرمان خواهی، عدالت طلبی و دین مداری هستند و در همه دوران، میراث عظیم تمدن ایرانی – اسلامی ما با شعر شناخته می شود.
امید دارم که دانشجویان عزیز ما با درک و غنیمت دانستن این دو گوهر ناب، یعنی شعر و شاعری و دوران حضور در دانشگاه، در همراهی همیشگی خود با جامعه، لحظه های درخشانی را در تلفیق اندیشه و عاطفه برآورند و آینده را هر چه بیش، درخشان تر سازند.»

شعر دانشجویی؛ مصب ورد به دریای شعر
در بخش بعدی این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، عبدالجبار کاکایی با اشاره به سخنان سعید بیابانکی اظهار نمود: اگر شما پرت شدید به آن سال ها، من پرتاب شدم. در یکی از کنگره های شعر دانشجویی، موفق به خواندن شعری شدم. همان گونه که در سالن قدم می زدم دکتر شهیدی به من اشاره نمود که به سمت او بروم. سپس ایشان به من گفت «پسرم تو شاعر هستی.» این جمله در من اثر فراوانی گذاشت و سرمایه ادبی خویش را مرهون جملات این چنینی می دانم.
این شاعر سپس بیان نمود: دانشجویان باید قدر این لحظات را بدانند و این تشویق ها را غنیمت بشمرند، چونکه مسیر بعدی آنها را تعیین می کند.
کاکایی درباره تعریف شعر دانشجویی هم اظهار داشت: دو تعریف از شعر دانشجویی وجود دارد؛ یکی این که دانشجویان زبان شعر را متناسب با محیط انتخاب می کنند. همگرایی ای که در دانشگاه شکل می گیرد بخصوص همگرایی نسبت به جنس مخالف سبب می شود که انگیزه سرودن در دانشجویان بیشتر شود. در واقع محیطی که در آن قرار می گیرند این مساله را به وجود می آورد و دانشجو متناسب با محیط شعر می سراید و به شکلی شعر عاشقانه دانشجویی را شاهد می باشیم.
او اشاره کرد: من معتقدم شعر دانشجویی مصب ورود به دریای شعر است. تکلیف ما با حضور در تشکل های شعر دانشجویی مشخص شد.

کار دانشگاه کشف و نابودی استعدادها است
سپس اسماعیل امینی در پاسخ به این پرسش که گویا بار خلاقیت ادبی از دوش دانشکده ادبیات برداشته شده است، اظهار داشت: دانشکده ادبیات برای پرورش شاعر ساخته نشده بلکه برای تربیت کردن متخصصین ادبیات شکل گرفته است. در هیچ کجای دنیا دانشکده ای نداریم که کارش پروراندن شاعر باشد. من خودم زمانی که وارد دانشگاه شدم در یکی از این محفل ها شعری را خواندم. یکی از دانشجویان آمد به من گفت ترم چند هستی که چنین شعر خوبی خواندی؟ من ترم هفت هستم و هنوز نمی توانم شعر خوبی بگویم. این را گفتم که بگویم اگر در فردی استعدادی باشد بیرون از دانشکده شکل می گیرد و در درون دانشگاه چیزی به او اضافه نمی گردد. در مورد سواد هم این طور است. کار دانشگاه کشف استعداد و نابودی آن است.
این شاعر و استاد دانشگاه اضافه کرد: دانشگاه ها چارچوبی می گذارند و به دانشجویان می گویند که باید این طور یک مقاله را بنویسید و در نشریه ای که من می گویم چاپ کنید، در غیر این صورت چیزی که چاپ کردید مقاله نیست. یا اگر پژوهشی می خواهید انجام دهید کتاب هایی را که من می گویم باید بخوانید. این چارچوب ها استعدادها را از بین می برد.
امینی اشاره کرد: دانشجو دلش می خواهد حرف بزند، ما پیرها هم دوست داریم حرف بزنیم. راه پرورش شعر دانشجویی این است که ما بزرگترها باور نماییم حرف های دانشجویان قابل شنیدن است. امکان دارد که حرف های شان پخته نباشد، اما این حرف ها تازه است و شعر به حرف تازه نیاز دارد. شعر فقط زبان و بلاغت نیست. ما باید عادت نماییم که حرف های تازه را بشنویم.
او سپس با انتقاد از مراکز دانشگاهی اظهار داشت: از همان ابتدا که دانشگاه ها راه ندازی شد، دانشگاه زیر سیطره سیاستمداران بود. آنها باور نکردند که اهل علم و فرهنگ می توانند دانشگاه را مدیریت کنند. یکی از کارهای دانشگاه ها خارج شدن از چارچوب ها است، ولی این اتفاق نمی افتد. ما حدود ۹۰ سال است که دانشگاه داریم، اما همیشه دور خودمان چرخیده ایم. یکی از کارهای هنری که در دانشگاه شکل می گیرد این است که چارچوب ها را بشکند و وارد فضای دیگری بشود.

نادیده گرفتن خلاقیت دانشجویان
عبدالجبار کاکایی هم در بخش دیگری از نشست با اشاره به سخنان امینی اظهار داشت: محیط دانشگاه در همه کشورهای توسعه نیافته همین است و به نظرم گرایش به خلاقیت بعنوان یک طرح باید در دانشگاه ها مطرح شود و کنار آموزش مهم کلاسیک ها به آفرینش و خلاقیت ادبی هم بپردازد. دانشگاه محیطی است که تلاش می کند دانشجویان را در ریل بیندازد و در راه مشخصی حرکت دهد و به جهت وفاداری به ارزش ها سبب می شود که خلاقیت دانشجویان دیده نشود.
او با اشاره به آثار رسیده به جشنواره شعر دانشجویی اظهار نمود: ادبیات همیشه معناگرا بوده است و آثار رسیده به جشنواره هم این طور بود. انگار که ادبیات ابزاری برای بیان موضوعات مختلف می شود. دانشجویان احساس می کنند باید از این طریق حرف بزنند. ارزش گذاری ما برای شعرها باید بر مبنای توانایی ذوقی باشد و اجازه دهیم که خلاقیت در دانشجویان زنده باشد. تا زمانی که شاهد خلاقیت باشیم استعدادها هم شکوفا می شود.

شاعر باید حرف دیگران را بشنود
در ادامه این مراسم اسماعیل امینی خاطره ای از محفل شعرخوانی دانشگاه بیان کرد و اظهار داشت: من در دانشگاهی رفته بودم. به من گفتند ما یک جلسه شعرخوانی داریم که استقبال زیادی آز آن می شود. وارد مراسم که شدم ۳۰۰ نفر حضور داشتند. کسانی که می آمدند شعر می خواندند و می رفتند و من دیدم این شعرها نه نقد می شود و نه درباره شان حرفی زده می شود. به دوستم گفتم این چه جلسه شعرخوانی ای است که هیچ گفت وگویی نمی شود؟ وی خاطرنشان کرد دانشجویان دوست دارند فقط شعر بخوانند و اگر کسی درباره شعرشان حرف بزند به آنها برمی خورد. به آنها گفتم از این جلسات شعر و شاعر درنمی آید. آن جا فقط شعر می خواندند و می رفتند و حتی شعر شاعران دیگر را گوش نمی دادند. شاعر باید شعر دیگران را بشنود. مانند جلساتی است که مقامات مختلف می آیند و حرف هایی می زنند و می روند. در یکی از جلسات یکی از این مقامات یک ساعت حرف زد و می خواست برود. گفتم بنشین و حرف های دیگران را بشنو. ما هم کار داشتیم، اما حرف های شما را شنیدیم. شما بالاتر از آقا که نیستید؛ در دیداری که با شاعران دارند ابتدا شعرها را می شوند و پس از آخر شعرها، اظهارنظر می کنند و با اصرار ما متناسب با مبحث جلسه حرف هایی می زنند. اگر کسی می خواهند شاعر شود باید شعرهای دیگران را بشنود.
شعرخوانی عبدالجبار کاکایی و دو نفر از برگزیدگان جشنواره، حسین تقوی و آرش شفاعی از بخش های دیگر این مراسم بود.

خارج کردن جشنواره شعر دانشجویی از رکود
در بخش دیگر این نشست آنلاین، علیرضا بهرامی - دبیر جشنواره ملی شعر دانشجویی - با بیان این که ایده جشنواره شعر دانشجویی ایده باسابقه ای بوده و ما آنرا از رکورد خارج کرده و رونق تازه ای به آن داده ایم اظهار داشت: باتوجه به تنوع اتفاقاتی که در این جشنواره صورت گرفت من به شوخی می گفتم برگزاری این جشنواره در واقع بازی تاج و تخت بود.
این شاعر سپس اظهار نمود: خدا را شکر می کنم که با وجود همه اتفاقات گوناگونی که رخ داد ما به این نقطه رسیده ایم. برخی از رویدادهای پانزده گانه ما در دانشگاه های شهرهای مختلف برگزار گردید و متاثر شدیم به خاطر شیوع ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن، محفل شاعران در مشهد، اصفهان و گیلان به سرانجام نرسید.
به قول دبیر جشنواره شعر دانشجویی، حدود ۹۰۰ دانشجوی مشتاق شعر در پایگاه ایونتا که برای معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است ثبت نام کردند، حدود ۶۰۰ نفر مراحل شرکت در جشنواره را به صورت کامل طی کردند و بعد از بررسی ها هفت نفر بعنوان برگزیده انتخاب شدند.
بهرامی اشاره کرد: آرمان خواهی از خصوصیت های دوره دانشجویی است و ما امیدواریم باتوجه به شرایط تحمیلی کرونا در این دوره، دور دوم این رویداد را پررونق تر برگزار نماییم و امیدواریم که شاهد حضور پرفروغ دانشجویان دوره کارشناسی در دوره های بعدی باشیم.
او در انتها از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره قدردانی نمود.

معرفی برگزیدگان جشنواره شعر دانشجویی
در انتها برگزیدگان و شایستگان تقدیر جشنواره شعر دانشجویی در بخش های مختلف به این شرح معرفی شدند:
شعر کلاسیک
تندیس رودکی: سیدمهدی موسوی نیا (دکتری – دانشگاه سلمان فارسی کازرون – رشته زبان و ادبیات فارسی)
شایسته تقدیر: مارال دلدار (کارشناسی ارشد – دانشگاه علوم پزشکی شیراز – رشته ایمنی شناسی پزشکی)

شعر سپید و آزاد
تندیس رودکی: آرش شفاعی بجستان (دکتری – دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی – رشته علوم ارتباطات)
شایسته تقدیر: محمد عسکری (کارشناسی ارشد – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب – رشته مهندسی کامپیوتر؛ هوش مصنوعی و ربوتیکز)

ترانه
تندیس رودکی: صادق ابراهیم زاده لختکی (کارشناسی ارشد – دانشگاه دامغان – رشته علوم و فناوری نانو؛ نانوفیزیک)
تقدیر: ندارد

شعر ترجمه
تندیس: ندارد
تقدیر: مریم نفیسی راد (کارشناسی ارشد - دانشگاه علم و صنعت ایران – رشته شیمی؛ شیمی فیزیک)
طنز
برگزیده ندارد
تقدیر: حسین تقوی (کارشناسی ارشد – دانشگاه شهید بهشتی – علوم سیاسی)

شعر نیمایی
برگزیده ندارد
پیشتر هم به این افراد تندیس ویژه رودکی در جریان محفل های شعری جشنواره در دانشگاه های مختلف اهدا شده بود: محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدعلی بهمنی (غزل)، ساعد باقری (شعر آیینی)، عبدالجبار کاکایی (ترانه) و ناصر فیض (شعر طنز).





منبع:

1399/04/10
13:43:43
5.0 / 5
536
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ