هابل یك ساختار غیر ممكن را اطراف یك سیاه چاله شناسایی كرد

نقشه: تلسكوپ فضایی هابل، ستاره شناسان را با تصویر و داده هایی از سیاه چاله كوچك و سوءتغذیه ای واقع در مركز كهكشان ˮNGC 3147ˮ كه یك دیسك شناور متشكل از گرد و غبار و گاز دارد، شگفت زده كرده است.

به گزارش نقشه به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، ستاره شناسان با استفاده از تلسكوپ فضایی هابل، ساختارهایی را در اطراف یك سیاه چاله كشف كردند كه فكر می كردند وجود آنها غیر امكان دارد.
آنها دریافتند كه یك سیاه چاله كوچك و اصطلاحاً سو تغذیه ای واقع در مركز كهكشان "NGC 3147" دارای یك دیسك صاف از مواد است كه به دور آن می چرخند. یك خصوصیت كه منحصر به ابرسیاه چاله ها است.
این دیسك همینطور آن قدر به سیاه چاله نزدیك است كه نور را منحرف می كند.
برخلاف چیزی كه نام سیاه چاله نشان می دهد، به نظر می آید كه از آنها اغلب نور منتشر می شود. این اتفاق معمولاً وقتی اتفاق می افتد كه دیسك های متشكل از گرد و غبار و گاز، مانند آبی كه در حال پایین رفتن دریچه چاه است، در اطراف آنها می چرخند و باعث حرارت گرفتن مواد و درخشش آنها می شود.
اما تابحال تصور می شد كه این اتفاق تنها در سیاه چاله های بزرگ تر و ابرسیاه چاله ها كه دارای دیسك های بزرگی از مواد هستند، رخ می دهد.
به طور كلی، سیاه چاله های كوچك تر بنابراین سوءتغذیه ای خوانده می شوند، چون كه دیسك های اطراف آنها مواد كافی برای سقوط و تغذیه آنها ندارد.
كهكشان مارپیچی "NGC 3147" در حدود ۱۳۰ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد و سیاه چاله مركزی آن بسیار كوچك است و تنها حدود ۲۵۰ میلیون برابر خورشید است و با نور كمی كه از آن ساطع می شد تصور می شد كه دیسكی وجود ندارد كه دیده شود. اما زمانی كه محققان در مطالعه جدید، آنرا با تلسكوپ هابل بررسی كردند، یك شگفتی پدید آمد.
"آری لائور" نویسنده این مطالعه می گوید: ما فكر می كردیم این سیاه چاله بهترین نامزد برای تأیید آن است كه در سیاه چاله های كم نور، دیسك ندارند، اما چیزی كه ما شاهد آن بودیم كاملاً غیر منتظره بود. ما به خصوصیت های تولید گاز رسیدیم كه می توانیم آنرا تنها به یك دیسك نازك بسیار نزدیك به سیاه چاله مرتبط بدانیم.
كهكشان "NGC 3147" اساساً تبدیل به یك نسخه مینیاتوری از سیستم های بزرگ تر شد كه درخشان ترین و فعال ترین آن "اختروش" نامیده می شود. این كشف باعث زیر سوال رفتن بعضی از مدل هایی شد كه اخترشناسان مدت هاست به درست بودن آنها اعتقاد دارند.
"استفانو بیانچی" یكی از محققان این مطالعه می گوید: نوع دیسكی كه ما با آن مواجه شدیم یك اختروش مقیاس كوچك است كه ما انتظار آنرا نداشتیم. این دیسك از همان نوع دیسكی است كه ما در اجرامی با هزار یا حتی ده هزار بار درخشان تر می بینیم. ازاین رو مدلهای پیشبینی شده فعلی برای دینامیك گاز در كهكشان های فعال خیلی كم نور به وضوح شكست خورده است.
یكی دیگر از مسائل جالب در مورد "NGC 3147" این است كه این دیسك بسیار نزدیك به سیاه چاله است كه منجر به چند اتفاق عجیب و غریب می شود. نیروهای گرانشی شدید در آن محدوده، سرعت ماده را به بیشتر از ۱۰ درصد از سرعت نور می رسانند. نور تولید شده به چشم ما قرمز است، چونكه دوران بسیار سختی در فرار از منطقه ای كه گرانش، طول موج را كش می دهد طی كرده است.
این تیم مطالعاتی می خواهد از هابل برای جستجوی بیشتر این نوع سامانه ها استفاده نماید. به این ترتیب، ستاره شناسان می توانند مدلهای جدیدی را ایجاد كنند كه این كشف جدید عجیب و غریب را توضیح دهد.
این مقاله در مجله Royal Astronomical Society انتشار یافته است.

1398/04/21