پژوهشگران آمریکایی، دروازه ورود کروناویروس را کشف کردند!

به گزارش نقشه پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود موفق شده اند مکانیسمی را کشف کنند که ˮدروازه ورودˮ کروناویروس به حساب می آید.

به گزارش نقشه به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، دانشمندان از آغاز همه گیری کووید-۱۹، اسرار مکانیسم هایی را دنبال کرده اند که امکان ورود کروناویروس را به سلول های انسان فراهم می کنند.
"رومی آمارو"(Rommie Amaro)، پژوهشگر "دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو"(UC San Diego)، به عرضه تجسم دقیقی از پروتئین خوشه ای کروناویروس کمک کرد که به گیرنده های سلولی بدن ما متصل می شود.
آمارو و همکارانش در این پژوهش نشان داده اند که چگونه مولکول های معروف به "گلیکان ها"(Glycans) مانند دروازه های عفونت عمل می کنند.
آمارو اظهار داشت: ما دریافتیم که پروتئین خوشه ای کروناویروس چگونه به عفونی کردن می پردازد. ما راز مهمی را در مورد عفونی شدن سلول ها توسط پروتئین خوشه ای آشکار کرده ایم. ویروس بدون وجود این دروازه نمی تواند توانایی عفونی کردن داشته باشد.
آمارو باور دارد که کشف این دروازه، راه را برای عرضه درمان های جدید کروناویروس هموار خواهد نمود. اگر بتوان دروازه های گلیکان را به کمک دارو قفل کرد، از ورود ویروس به سلول و بروز عفونت جلوگیری می شود.
پوشش خوشه ای گلیکان ها، به فریب دادن سیستم ایمنی انسان کمک می نماید چونکه چیزی بیشتر از یک باقیمانده قندی به نظر نمی رسد. فناوری های پیشین که از این ساختارها تصویربرداری می کردند، گلیکان ها را در موقعیت باز یا بسته ثابت نشان می دادند که در ابتدا مورد توجه دانشمندان قرار نگرفت. شبیه سازی با ابر رایانه ها به پژوهشگران امکان داد تا فیلمهای پویایی بسازند که نشان داده است دروازه های گلیکان، از یک موقعیت به موقعیت دیگر فعال می شوند و داستان بی سابقه ای در مورد عفونت عرضه می دهند.
آمارو افزود: ما توانستیم این باز و بسته شدن را تماشا نماییم. این یکی از موضوعات جالبی است که شبیه سازی ها برای ما فراهم می کنند. با تماشای این فیلمها، موضوع هایی را می بینیم که ممکن بود نادیده گرفته شوند.

"لیلیان چونگ"(Lillian Chong)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: روش های استاندارد برای شبیه سازی این فرایند، به سال ها زمان نیاز دارند اما ما با کمک ابزارهای پیشرفته شبیه سازی توانستیم این فرایند را تنها در ۴۵ روز شبیه سازی نماییم.
شبیه سازی های فشرده محاسباتی، ابتدا در "مرکز ابررایانه سن دیگو"(SDSC) و سپس در "مرکز محاسبات پیشرفته تگزاس"(TACC) صورت گرفت. این قدرت محاسباتی به پژوهشگران امکان داد تا دامنه اتصال گیرنده پروتئین خوشه ای را از ۳۰۰ جنبه بررسی نمایند. بررسی ها نشان داد که گلیکان معروف به "N343"، پایه ای است که امکان دسترسی گیرنده پروتئین خوشه ای کروناویروس را به گیرنده "ACE2" سلول میزبان فراهم می آورد.
"جیسون مکللان"(Jason McLellan)، پژوهشگر "دانشگاه تکزاس در آستین"(UT Austin) و همکارانش، انواعی از پروتئین خوشه ای را ایجاد کردند و به بررسی آنها پرداختند تا ببینند که نبودن دروازه گلیکان چگونه توانایی باز شدن دامنه اتصال گیرنده پروتئین خوشه ای کروناویروس را تحت تأثیر قرار می دهد.
مکللان اظهار داشت: ما در این پژوهش نشان دادیم که پروتئین خوشه ای بدون وجود این دروازه نمی تواند شکل مورد نیاز برای آلوده کردن سلول ها را به خود بگیرد.
بنیان گذاران این پژوهش، "بنیاد ملی علوم آمریکا"(NSF)، "مؤسسه ملی سلامت"(NIH) و "موسسه ملی علوم پزشکی عمومی آمریکا"(NIGMS) هستند.
این پژوهش، در مجله "Nature Chemistry" به چاپ رسید.

1400/05/30