توسعه یك آزمایش خون كه آلزایمر را یك دهه زودتر پیش بینی می كند!

نقشه: مطالعه اخیر یك تیم بین المللی از پژوهشگران نشان داده است كه یك پروتئین جدید می تواند یك شاخص زیستی موثر مبتنی بر خون برای نظارت بر پیشرفت بیماری آلزایمر بیشتر از یك دهه پیش از ظهور علائم بالینی باشد.

به گزارش نقشه به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، تابحال آزمایش های مختلفی برای تشخیص این بیماری توسعه داده شده اند كه هر كدام از آنها تا حدی موثر بوده اند. حالا پژوهشگران "مركز بیماری های عصبی آلمان"(German Center for Neurodegenerative Diseases) یك آزمایش نوین توسعه داده اند كه به بررسی یك نشانگر زیستی پروتئینی متفاوت مبتنی بر خون به نام "نوروفیلامنت لایت"(neurofilament light) می پردازد. این پروتئین درصورت لطمه سلول های مغزی به جریان گردش خون افراد وارد می شود.
محققان به منظور بررسی ارتباط بین سطح "نوروفیلامنت لایت" خون و شروع آلزایمر، داده های ۴۰۵ فرد فهرست "شبكه آلزایمر"(Dominantly Inherited Alzheimer Network) را مورد بررسی قرار دادند.
شبكه آلزایمر یك شبكه تحقیقاتی است كه طی آن افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ارثی را مورد بررسی قرار می دهند. این مطالعه نشان داد كه رابطه معناداری بین افزایش سطح neurofilament light خون و شروع علائم آلزایمر بالینی وجود دارد.
آنها طی این مطالعه به این نتیجه رسیدند كه سطح "neurofilament light" تاثیر به سزایی در آغاز این بیماری دارد و بعنوان یك زیست نشانگر موثر شاخته می شود.
پژوهشگران بر این باورند كه تحقیقات بیشتری لازم است اما معتقدند كه این آزمایش خون می تواند بیماری آلزایمر را یك دهه زودتر از شروع علائم آن پیش بینی نماید.
یافته های این مطالعه در مجله " Nature Medicine" منتشر گردید.

1397/11/02