Go Map نقشه

استفاده از ظرفیت دانشجویی در فعالیتهای قرآنی یك اصل است

استفاده از ظرفیت دانشجویی در فعالیتهای قرآنی یك اصل است

به گزارش نقشه رئیس مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت اظهار داشت: كانون های قرآن و عترت و مذهبی همواره بعنوان اهرم و بازوی توانمند ما هستند. استفاده از ظرفیت دانشجویی در فعالیتهای قرآنی اصل است. برای ایجاد هم افزایی بیشتر به دنبال ایجاد شورای هماهنگی فعالیتهای قرآنی در دانشگاه ها هستیم.


به گزارش نقشه به نقل از ایسنا، دکتر روح الله محمدعلی نژاد عمران رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در وبینار معاونان فرهنگی و دانشجویی، مدیران فرهنگی، کارشناسان قرآنی و دبیران کانون های قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در سالن جلسات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد، بیان داشت: برنامه های جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی به قوت خود در حال انجام می باشد که با یک برنامه ریزی منظم تر می توان توقع داشت که مابه ازای خوبی از جشنواره به دست آوریم.
وی با بیان اینکه مرحله دانشگاهی مسابقات جشنواره قرآنی هدهد انجام شده است، افزود: قریب به ۵۰۰ نفر از برگزیدگان بخش آوایی به مرحله سراسری راه پیدا کرده اند و تا ۲۸ آبان ماه مهلت داده شده تا برگزیدگان آثار جدید خویش را برای رقابت نهایی ارسال نمایند.
این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: سال جاری میزبان جشنواره ملی قرآن هم هستیم که بنا است برگزیدگان دانشگاه های تابع وزارت بهداشت در کنار برگزیدگان دیگر مجموعه های دانشگاهی قرار بگیرند و رقابت خویش را دنبال کنند.
بخش معارفی یکی از پرطرفدارترین بخش های جشنواره قرآنی هدهد است
علی نژاد به بخش معارفی بعنوان یکی از پرطرفدارترین بخش های جشنواره قرآنی هدهد اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از مهمترین بخش های این جشنواره که عرصه را برای مشارکت دیگر دانشجویان که حافظ و قاری قرآن نیستند مهیا می کند، بخش معارفی است. این بخش ظرفیتی است به حق که اگر استفاده بهینه از آن شود، شاهد پوشش حداکثری دانشگاه های علوم پزشکی در عرصه های دینی قرآنی هستیم.
یکی از نقصها این دست از جشنواره ها ناقص بودن چرخه آن است، این همه تلاش و زحمت در برگزاری این دست از جشنواره ها ما را به برگزیدگان بخش های مختلف می رساند که ثم ماذایی برای این گونه جشنواره ها دیده نشده است که این ندیدن باعث شکل گیری سیکل و چرخه معیوبی خواهد شد. وی از تقویت بخش معارفی در دیگر دوره های دانشگاهی اطلاع داد و اظهار داشت: امیدوارم این بخش را در دوره های بعد تقویت نماییم چونکه همانگونه که بخش های ادبی و هنری، ظرفیت های غیر تلاوتی و غیر حفظ ما را برخوردار می کند و باعث می شود دوستانی که در حوزه های ادبیات و هنر هستند به کمک ما بیایند، تقویت این بخش هم می تواند بسیار کمک کننده باشد.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بخش معارفی عرصه فراهمی است تا عزیزانی که علقه به حوزه قرآن دارند بتوانند در پای این سفره حضور به هم رسانند. این بخش جمعیت قابل توجهی از متسابقین را به خود مختص کرده است و قریب به ۱۵۰۰ نفر به صورت همزمان وبرخط مرحله سراسری این آزمون را برگزار می کنند. بخش پژوهشی در حال ارزیابی آثار است و برخی رشته ها در این بخش هم نهایی شده که اطلاعات آن اندک اندک در اختیار دانشگاه ها قرار خواهد گرفت. در بخش های ادبی، فناوری و ویژه هم آثار قابل توجهی به جشنواره ارائه شده است.
دغدغه من تبدیل فرصت ها به ظرفیت ها است
علی نژاد دغدغه خویش را تبدیل فرصت های بوجود آمده در جشنواره قرآن و عترت به ظرفیت های مورد استفاده در جامعه و دانشگاه عنوان نمود و اظهار داشت: باید مراقب بود تا این فرصت ها را تبدیل به تهدید نکنیم. یکی از نقصها این دست از جشنواره ها ناقص بودن چرخه آن است، این همه تلاش و زحمت در برگزاری این دست از جشنواره ها ما را به برگزیدگان بخش های مختلف می رساند که ثم ماذایی برای این گونه جشنواره ها دیده نشده است که این ندیدن باعث شکل گیری سیکل و چرخه معیوبی خواهد شد.
وی افزود: بسیار جا دارد شما و این مجموعه برنامه دقیقی را تدوین کنید تا فرد برگزیده در بخش های مختلف جشنواره بعنوان یک فرصت در فضای دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد. هم اکنون به لطف خدا در تلاش هستیم تا برخی گروه های برگزیده جشنواره سال قبل در رشته تواشیح، اثری را به صورت مشترک آماده کنند تا بعنوان تولید قرآنی از رسانه ملی پخش شود تا جوانان نخبه حوزه قرآنی دانشگاه های علوم پزشکی به مردم معرفی شوند و در نهایت آرامش و سلامت معنوی شکل بگیرد.
به دنبال خروجی محور شدن تمامی بخش های جشنواره قرآن و عترت هستیم
این مقام مسئول بیان داشت: بنا داریم در کنار جشنواره قرآن و عترت به حوزه نشریات دانشجویی هم بپردازیم، نشریات قرآنی غالبا مهجور هستند و لزوم دارد مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به صورت خاص در این عرصه ورود کند. اداره آموزش مرکز هم برای تقویت نشریات قرآنی برنامه خواهد داشت، به واقع مجلات الکترونیک در روزهای کرونایی در حوزه قرآن و عترت، انتظار و مهدویت می توانند اثر گذار باشند.
شورای هماهنگی فعالیتهای قرآنی در دانشگاه ها شکل خواهد گرفت
وی تصرح کرد: کانون های قرآن و عترت و مذهبی همواره بعنوان اهرم و بازوی توانمند ما هستند. استفاده از ظرفیت دانشجویی در فعالیتهای قرآنی یک اصل است. البته در بعضی دانشگاه ها به جای هم افزایی کانون های قرآن و عترت با دیگر مجموعه ها و نهادهای فعال در دانشگاه، گاه حرکت های موازی و نگاه تقابلی دیده می شود. در شورای هماهنگی فعالیتهای قرآنی دستگاه ها که در مرکز به زعامت نهاد نمایندگی مقلم معظم رهبری رقم می خورد این مورد را مطرح کردیم و بنا شد در دل دانشگاه یک شورای هماهنگی فعالیتهای قرانی شکل بگیرد.
حجت الاسلام محسن قرائتی هم که در این وبینار به ایراد سخنرانی پرداخت در ادامه عنوان کرد: قرآن تنها یک کتاب مقدس نیست بلکه جایگاه بسیار عظیمی دارد و بیان شده از جانب خداوند است، واسطه اش جبرئیل و فرودگاهش قلب پیامبر(ص) بوده و برای کل بشر آمده است. قرآن ذکر للعالمین و تنها کتابی است که هیچ بدعت و تحریفی در آن صورت نگرفته است؛ قرآن موعظه و شفا است، داستان هایش حقیقت دارد و کسی آنرا فرستاده است که آسمان ها را آفرید. در آیه والتین و الزیتون دو نکته در سطح دکتری وجود دارد، این آیه یعنی قسم به انجیر و زیتون اما چرا قسم به انجیر مطرح شده و قسم به انگور، خرما و... نیست؟ والتین و الزیتون یعنی در علم غذاشناسی رابطه ای بین انجیر و زیتون وجود دارد اما این رابطه چیست؟ اسم انجیر یک مرتبه در قرآن آمده است اما اسم زیتون بعنوان مثال شش بار آمده است، در تحقیقات مشخص شده که خوردن یک انجیر با شش زیتون آثاری دارد که با خوردن چهار زیتون و یا کمتر و بیشتر جود ندارد.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به منشا علمی قرآن اظهار داشت: امام رضا(ع) فرمودند «هر کس علم می خواهد سراغ قرآن برود».
در پاسخ به سؤال بسیاری که می گوید کرونا چرا آمده است؟ باید گفت مگر قرار بود نیاید؟
ایشان در ادامه عنوان کرد: حالا در ذهن همه مردم جهان سؤال است که چرا کرونا آمد؟ حال آنکه مگر بنا است که نیاید! قرآن می فرماید «ما همه شما را امتحان می کنیم»، امتحان خدا چانه زدن ندارد، قرآن بیان می دارد که همه مرگ را می چشند به پیامبر(ص) هم می فرماید تو هم باید مرگ را بچشی، تمام این موارد امتحان است. این امتحانات مانند لیمو ترش است و آثار و برکاتی دارد اگر امتحانات نبود حالا خیلی از موفقیت های حاصله به دست نمی آمد. اگر گرما نبود وسایل سرمایشی تولید نمی شد، در پاسخ این که بعضی می گویند چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ باید گفت نگاهتان به دنیا چیست؟ دنیا خوابگاه نیست بلکه محل رشد است در پادگان هم فرد رشد می کند، رزم شبانه، دویدن، انواع آموزش ها و سختی ها را فرد می بیند تا در نهایت به رشد برسد.
قرآن می فرماید «بالوالدین احسانا» یعنی احسان باید به والدین بچسبد، یعنی به مادرت نگو این پول تاکسی و خودت به دکتر برو بلکه خودت او را به دکتر ببر، قاشق را خودت در دهان والدینت بگذار و بی واسطه به والدینت محبت کن، ازاین رو قرآن منشا علمی دارد همانگونه که امام رضا(ع) فرمودند «هر کس علم می خواهد سراغ قرآن برود».
قرائتی ضمن اشاره به اینکه عقل کار وحی را نمی کند و وحی هم کار عقل را انجام نمی دهد، اظهار داشت: نه عقل جای وحی را کم می کند و نه برعکس، عقل برای رشد علمی و وحی برای سبک زندگی است. مرحوم مطهری می فرماید علم به آدم سرعت و ایمان به آدم هدف می دهد، به واقع علم و وحی باید به کمک یکدیگر بیایند. چندین هزار حدیث در مورد طب، سلامت و پیشگیری وجود دارد که این احادیث می تواند در دانشگاه های علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد.
اسلام درباره بهداشت و مراقبت از بیمار نشدن صحبت کرده است
ایشان در ادامه عنوان کرد: در فضای آموزشی باید چیزهایی آموزش داده شوند که نیاز امروز جامعه است. ما در اسلام تفریح و خنده و شوخی داریم، اسلام دین شیرینی است اما باید غربالگری هایی در فضای آموزشی صورت گیرد چونکه هم اکنون متاسفانه مفید و غیر مفید و مضر در کنار هم به خورد دانشجویان و متربیان داده می شود که فایده ای ندارد. آیه لِإِیلَافِ قُرَیْشٍ به ما می گوید دانشگاه ها را در گرما تعطیل نکنید، اگر شهری در تابستان گرم است در منطقه معتدل و سردتر کار را ادامه دهید اما کار را تعطیل نکنید بلکه جا را عوض کنید یعنی اگر روز گرم است، شبانه کار را دنبال کنید.
به گزارش مفدا، وی با ذکر این نکته که در قرآن بسیاری از حرف های ساده هم دارای پیام هستند، تصریح کرد: حضرت ابراهیم(س) به عموی خود می گوید چرا بت پرستی؟ در این جمله مفاهیم بسیاری نهفته است؛ یک این که در اصلاح و ارشاد سن شرط نیست، دوم اینکه در اصلاح و ارشاد از خودی ها شروع کن اول به اقوام و نزدیکان خود بگو بعد به دیگران، سوم در بیان منکرات، منکرات اصلی را بیان کنید شرک منکر اصلی است، در بیان حق عدد مهم نیست، ابراهیم یک نفر بود اما دار و دسته او بسیار بودند پس حق را بگو حتی اگر یک نفر بودی. عزیزانی که در سفره قرآن در این این مجموعه میهمان هستید، در هر منطقه یک اسلام شناس جوان و قرآنی را پیدا کنید و جلسه تفسیر برپا کنید. تفسیرهای ۱۰ دقیقه ای تا ۱۵ دقیقه ای بگذارید تا حاضران استفاده بیشتری ببرند، حتی تفسیر نیم دقیقه ای هم داریم.



1399/08/25
23:09:39
5.0 از 5
1477
تگهای خبر: آموزش , تحقیقات , دانشجویان , دانشگاه
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ