Go Map نقشه

جهان پساكرونا از منظر استاد فلسفه دانشگاه تهران

جهان پساكرونا از منظر استاد فلسفه دانشگاه تهران

به گزارش نقشه قم استاد دانشگاه تهران به ارائه چهره جهان بعد از كرونا از منظر علم فلسفه پاسخ داد.


كرونا همه اركان زندگی انسان های سراسر كره زمین را به هم ریخته است و چالش ها و معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حكومتی و بین المللی عدیده ای بوجود آورده است.
گروه های مختلف با رویكردهای متفاوت، همه در حال حرف زدن و تحقیق در مورد كرونا و تبعات آن هستند. در رأس همه پزشكان مشغول تحقیق و فعالیت اند و سیاستمداران، اقتصاددانان، اصحاب رسانه، روانشناسان، علمای دینی و... هر كدام با رویكرد و تخصص خودشان به این تحلیل و بررسی كرونا و تبعات آن می پردازند.
در این میان اما جای خالی نظر فیلسوفان به خصوص در ایران به شدت احساس می شود. از این روی به سراغ حسین صابری ورزنه، استاد و پژوهشگر فلسفه و ادیان وعرفان دانشگاه تهران رفتیم و در مورد جهان كرونایی و پساكرونایی با او گفتگو كردم.
صابری در مورد تصویر جهان پساكرونایی اظهار داشت: بسته به شدت و مدت این پدیده ما شاهد برخی تبعات روان شناختی "احتمالی" كرونا و قرنطینه خواهیم بود؛ افراد با احتیاط بیشتری در روابط اجتماعی ورود می كند و بدین واسطه احساس "تنهایی" و"عدم صمیمیت" گسترش پیدا خواهد نمود.
وی اضافه كرد: بر عكس تلقی مرسوم، این خانه نشینی فرصتی برای بازسازی روابط خانوادگی نیست، بلكه به واسطه كنار هم بودن شبانه روزی اعضای خانواده، مجالی برای ظهور پدیده "تكراری شدن" و "ملالت" حاصل از یكنواختی است.
استاد فلسفه دانشگاه تهران افزود: افزایش احساس هراس و گاه نفرت یا دلزدگی نسبت به امر"بیرونی" (بیرون از جهان عاطفی و شناختی سوژه)، و فربه تر شدن و امن تر نمودن جهان سوبژكتیو هم از تبعات دیگر قرنطینه خانگی است.
صابری ابراز كرد: شبكه های اجتماعی و مجازی كه به فرد امكان می دهند، بدون اینكه در جامعه باشد، در جامعه حضور یابد و از احساس تنهایی اش بكاهد، گسترش مهیبی خواهندیافت و بیشتر از پیش در شكل دادن به سبك زندگی انسان ها موثر خواهندبود. فرد بدون اینكه تنوع حقیقی را ببیند، به واسطه تجربه تنوع مجازی بر احساس تكرار فائق می آید و زیست جهان درونی خویش را بدون نسبت با امر ابژكتیو و در دیالكتیك بین الاذهانی فربه تر می سازد.
وی در پاسخ به این پرسش كه «آیا روی آوری به امر قدسی گسترش پیدا خواهد كرد»، اظهار نمود: پاسخش برای من روشن نیست. اما اگر چنین شود هم دو مولفه خواهد داشت؛ نخست، جنبشهای نوپدید گوی سبقت را خواهند ربود؛دوم اینكه روی آوریهای فردگرایانه و سكولار كفه سنگین تر ترازو را به خود اختصاص خواهند داد. علت این دو مورد این است كه هر دو با فردگرایی، سوبژكتیویسم، اقتضائات جهان مدرن و علم سازگاری بیشتری می توانند نشان
وی در پاسخ به این سؤال كه آیا ناتوانی علم مدرن در كنترل و درمان این ویروس كشنده، نوعی شكاكیت و بدبینی نسبت به نهادهای مدرن ایجاد نمی كند؟ اظهار داشت: بنده تخصصی در طب سنتی ندارم، اما آنچه از مشاهدات و شنیده های مرسوم برمی آید ادعای طب سنتی بسی بیشتر از توانایی واقعی آن است و انتظارات بوجود آمده در بعضی افراد نسبت به طب سنتی، چندان با واقعیات مطابقت ندارد.
وی اضافه كرد: علم امتیازات زیادی را به خود اختصاص داده و با از دست دادن چند امتیاز، اعتبارش خدشه دار نمی گردد. همین كه در همه جای دنیا اقشار مختلف چشم انتظارند تا هر چه زودتر واكسن كرونا كشف شود، نشان از اعتماد سراسری به مقوله علم است و با كشف آن، امتیازات زیادی به علم اختصاص خواهد یافت، اما علم گرایی رادیكال، مجال بروز نخواهد یافت.
ادامه دارد....


1399/01/07
23:20:41
5.0 / 5
1988
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
GoMap گو کپ